• Andromeda326

    Bf november

    Hej! :)

    Skapar en tråd för oss med bf i november.

    Själv bor jag i göteborg och jag har precis plussat, går detta vägen får vårat 2019-barn ett syskon i november. Mitt bf är 6/11.

    Ser fram emot att få dela denna tid med er! Hjärta

  • Svar på tråden Bf november
  • Blåbärsris123
    Anonym (Emma) skrev 2023-03-22 08:05:08 följande:

    Visade sig igår att jag är på jobbresa när kub ska genomföras och det går inte att boka om, fick ul veckan efter istället vecka 14. Hon sa att vi nog får hoppa över kub och bara göra NIPT, men det känns lite sent.  


    mitt illamående eskalerar, vid tre tillfällen har jag inte hunnit fram till toan och kräkts rakt ut över golvet. Det går fort. Jag är lite orolig för om det händer på jobbet, har en lång väg till toaletten och väldigt öppet klimat så att många skulle se mig. Har aldrig varit med om sådana kaskadkräkningar innan! någon som har något bra tips som kan fungera?


    Fy vad jobbigt för dig! Jag har inte riktigt kommit dit än men gissar att illamåendet slår till om ca en vecka🤢

    Förra graviditeten arbetade jag på en vårdavdelning (ssk) och hade ingen möjlighet att rusa ut till toaletten varje kväljning så jag hittade mina knep. Värst var det på morgonen/förmiddagen och det funkade att ha något i munnen när det var som värst. Något surt, salt eller vad jag nu kände för, det varierade lite😂 Och äta lite och ofta, kunde absolut inte gå med tom mage. Men vissa dagar var det omöjligt och jag fick stanna hemma. 

    Sen finns det ju tabletter att få utskrivet, prata med din bm. Funkar för en del men inte för alla tyvärr.

    Hoppas du mår bättre snart!
  • Maymom

    Emma: Är det en lång jobbresa? Det går ju att göra kub under mer än en vecka...

    Har du testat åksjukeband på armarna? Det funkar för en del, de trycker på en akupressurpunkt som motverkar illamående.
    att småäta lite tyckte jag funkade bra sist för mig, aldrig bli hungrig. 


    som tidigare skrevs, prata med barnmorskan om att få nåt utskrivet, man behöver inte må hur dåligt som helst och bara kämpa igenom det.

  • Anonym (Emma)

    Tack! Jag ska fråga om tabletter. Att må illa klarar jag egentligen att kämpa mig igenom, men kaskadkräkningar, hulkningar och uppstötningar är för mycket. Har svårt med maten också och jag är inte så stor, försöker få i mig sådant jag tycker är gott. 


    jag är borta en vecka, veckan före var fullbokad. Hon sa att det bara är vecka 12-13 som man gör kub på, sen kan det vara försent. Men jag få ul iaf, längtar som bara den efter att få se vad som finns där inne. Lika spännande varje gång!

  • Anonym (Ano2023)

    Hej alla, stort grattis till era plus!! 
    Jag har plussat med bf 27/11. 
    Är så glad för mitt plus men hade två ma förra året så jag är väldigt nervös.
    Senaste ma upptäcktes i v16+0, allt såg fint ut på kub... så denna gången försöker jag slappna av men allt känns så osäkert. 
    Vill bara att allt ska gå fint och njuta av graviditeten 😊

  • Maymom
    Anonym (Ano2023) skrev 2023-03-22 13:04:58 följande:

    Hej alla, stort grattis till era plus!! 
    Jag har plussat med bf 27/11. 
    Är så glad för mitt plus men hade två ma förra året så jag är väldigt nervös.
    Senaste ma upptäcktes i v16+0, allt såg fint ut på kub... så denna gången försöker jag slappna av men allt känns så osäkert. 
    Vill bara att allt ska gå fint och njuta av graviditeten 😊


    Grattis!!
    förstår din nervositet. jag hade också 2 ma förra året, ena upptäcktes på kub, så jag förstår nästan vad du varit med om.
    verkligen svårt att slappna av, jag har nästan förnekat att jag är gravid.. 🤪
  • Anonym (Sara)
    t123 skrev 2023-03-21 10:44:06 följande:
    Vi kommer nog göra ett tidigt ultraljud (privata kliniken jag kommer boka tid hos säger från v 8+0 så det blir väl däromkring), sedan nipt också! Det var på nipt-ultraljudet förra gången som vi fick beskedet att det hade stannat av någon vecka tidigare (då hade vi även gjort ultraljud i vecka 8+1 och allt såg perfekt ut). Så det är så himla jobbigt att inga garantier någonsin finns, men jag är ändå väldigt glad att vi hade nipt inbokat, annars hade vi nog fått reda på vårt MA mycket senare eftersom kroppen Inte förstod något alls 😬 Och alla säger ju att risken ÄR mycket mindre att något händer när man sett tickande hjärta tidigt, så jag ska försöka vila i det även om det inte stämde för oss den gången. Lite rörigt svar 😅 Meeeb, tidigt ultraljud kring vecka 8+ och nipt i vecka 10/11+ 😊
    Vi fick också reda på när vi gjorde NIPT förra gången att babyn i magen var för sjuk för att överleva, så jag är så nervös för NIPT som vi med bokat i v10. Kan liksom inte slappna av innan det är gjort?.
    men vi får hoppas att det går vår väg denna gången! ✊🏻
  • Anonym (Sara)
    Humlan22 skrev 2023-03-22 09:18:15 följande:
    1 nov Karrobruden, 33år, tredje barnet
    6 nov, Andromeda326, 32 år, andra barnet
    7 nov, Novemberbebis23, 40 år, första barnet
    9 nov Humlan22, 32 år, andra barnet
    10 nov, Emma, 37år, femte barnet
    17 nov, jippi1234, 32 år, andra barnet 
    21 nov, Maymom, 40 år, andra barnet
    21 nov, Myyran, 24 år, andra barnet
    22 nov, garderobsblomma, 31 år, första barnet
    22 nov, Sara, 35 år, fjärde barnet
    24 nov, Storken23, 31 år, första barnet
    24 nov, Barnlängtan2021, 29 år, andra barnet
    24 nov, Blåbärsris123, 43 år, fjärde barnet
    24 nov, Loviisa92, 31 år, första barnet
    27 nov, Cocachins, 35 år, andra barnet
  • Anonym (Sara)
    Humlan22 skrev 2023-03-22 09:18:15 följande:
    1 nov Karrobruden, 33år, tredje barnet
    6 nov, Andromeda326, 32 år, andra barnet
    7 nov, Novemberbebis23, 40 år, första barnet
    9 nov Humlan22, 32 år, andra barnet
    10 nov, Emma, 37år, femte barnet
    17 nov, jippi1234, 32 år, andra barnet 
    21 nov, Maymom, 40 år, andra barnet
    21 nov, Myyran, 24 år, andra barnet
    22 nov, garderobsblomma, 31 år, första barnet
    22 nov, Sara, 45år, fjärde barnet
    24 nov, Storken23, 31 år, första barnet
    24 nov, Barnlängtan2021, 29 år, andra barnet
    24 nov, Blåbärsris123, 43 år, fjärde barnet
    24 nov, Loviisa92, 31 år, första barnet
    27 nov, Cocachins, 35 år, andra barnet
Svar på tråden Bf november