• xxxooo555555

    Hjälp. Vad ska jag göra med min garderobsblomma?

    Min fina garderobsblomma köpte jag 2020. Så den är 3 år nu. För två år sedan planterade jag om den och tänkte göra det idag igen. Jag har köpt nya fina krukor som passar den nya inredningen. 


    Men. Jag har slitit och slitit och lyckas inte få ut blomman ur krukan. Så jag bestämde mig för att låta blomman vara kvar i krukan.

    Men när en vännina kom och såg rötterna och en liten rund boll som liknar en potatis tyckte hon jag skulle slänga blomman. Eftersom hon anser att den är sjuk. 


    Jag håller med henne att det ser lite konstigt ut. Jag kommer skicka med bilder så ni kan se själva. Annars kan ni själva se på bilden hur fin blomman är. Jag är dock orolig att det ska börja samlas kryp eller dylikt. 


    Jag är kille och har inte alls gröna fingrar. Så därför gjorde jag tråden.

  • Svar på tråden Hjälp. Vad ska jag göra med min garderobsblomma?
  • Alessia

    Växten ser fin och frisk ut men behöver nog - som du själv antog - ny jord och större kruka. Golfbollen är nog en del av rotsystemet som ju inte riktigt får plats i den trånga kruka. I värsta fall får du väl panga på med en hammare eller klippa upp med en stadig sax för att få ut rotklumpen.

  • xxxooo555555
    Alessia skrev 2023-03-06 22:46:00 följande:

    Växten ser fin och frisk ut men behöver nog - som du själv antog - ny jord och större kruka. Golfbollen är nog en del av rotsystemet som ju inte riktigt får plats i den trånga kruka. I värsta fall får du väl panga på med en hammare eller klippa upp med en stadig sax för att få ut rotklumpen.


    Krukan är av keramik. Hur har du tänkt att jag ska klippa upp den? Jag har försökt dra ut växten ur krukan men helt förgäves den sitter verkligen fast där inne.
  • Palmeniers

    Ta en 'lilleman" i metall eller pannksksspade och skrapa längs insidan på krukan. Ifall krukan har hål i botten kan du testa att försiktigt trycka på med skaftet på en träslev. Alternativet är att krossa krukan med en hammare.

  • xxxooo555555
    Palmeniers skrev 2023-03-06 22:59:59 följande:

    Ta en 'lilleman" i metall eller pannksksspade och skrapa längs insidan på krukan. Ifall krukan har hål i botten kan du testa att försiktigt trycka på med skaftet på en träslev. Alternativet är att krossa krukan med en hammare.


    Krukan har inte hål i botten. Jag får väl ta sönder krukan. Alternativt slänga krukan och hela växten och köpa nytt?
  • EnAnonumius
    xxxooo555555 skrev 2023-03-06 22:50:04 följande:
    Krukan är av keramik. Hur har du tänkt att jag ska klippa upp den? Jag har försökt dra ut växten ur krukan men helt förgäves den sitter verkligen fast där inne.
    Du får då "spräcka" krukan för hand. Slå sönder den med en hammare, och sedan rensa bort så mycket du kan från rötterna.
    Ja det är trist att det blir en förstörd kruka. Men det kommer knappast att gynna växten att ha den kvar i den gamla krukan och plantera ned allting i den nya krukan.


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Tow2Mater
    xxxooo555555 skrev 2023-03-06 23:02:42 följande:
    Vad händer om växten förblir i denna trånga kruka?
    En vegan kommer anmäla dig till soc för misshandel.

    Slå sönder krukan och plantera om!
  • Jag är bara jag

    Om du inte vill spräcka krukan kan du sänka ner alltihopa i en bunke med vatten och hoppas på att vattnet löser upp det som fastnat. Hur som helst ska man inte ha krukväxter i krukor utan hål i botten. Antingen får man ha plastinnerkrukor och sen en ytterkruka utan hål eller en lerkruka med hål och fat under. Då trivs växter bättre.

  • xxxooo555555
    Jag är bara jag skrev 2023-03-07 13:33:29 följande:

    Om du inte vill spräcka krukan kan du sänka ner alltihopa i en bunke med vatten och hoppas på att vattnet löser upp det som fastnat. Hur som helst ska man inte ha krukväxter i krukor utan hål i botten. Antingen får man ha plastinnerkrukor och sen en ytterkruka utan hål eller en lerkruka med hål och fat under. Då trivs växter bättre.


    Men när jag planterade växten i krukan så hade jag lecakulor under växten och sen hade jag på blomjord.
  • Jag är bara jag
    xxxooo555555 skrev 2023-03-07 13:44:19 följande:
    Men när jag planterade växten i krukan så hade jag lecakulor under växten och sen hade jag på blomjord.
    Bättre än inget, men krukor med hål bäst.
Svar på tråden Hjälp. Vad ska jag göra med min garderobsblomma?