• Anonym (Ledse­n)
    Sat 11 Mar 2023 16:43
    3845 visningar
    20 svar
    20
    3845

    Min kille exkluderar mina barn

    Jag har sedan drygt 2 år tillbaka en partner som jag är särbo med. 


    Min kille har ganska tydligt klargjort att han tycker att mina barn är intensiva och att han känner att det är jobbigt att umgås med dom. men det är alltid han som initierar att vi 1-2 dagar i månaden ses och umgås tillsammans med barnen På en helgdag. 


    nu till problemet. i januari Så bjöd jag in till kalas då mitt barn fyllde år, min pojkvän hans barn och hans föräldrar blev inbjudna och kom. Väldigt trevligt tyckte jag. 


    nu är det dags för hans barn att ha kalas och han har då bjudit in sin familj men dröjt med att bjuda in mig och igår kom då Inbjudan där hans barn vill bjuda oss och min kille då frågar om det är okej om vi kan komma innan eller efter kalaset då han skulle känna att det blir för jobbigt om hans familj och vi skulle vara där samtidigt. 


    till saken hör att han bjudit in ett par vänner före mig varav en av dom har 3 barn. 


    Innan jag hann svara på hans fråga om det kändes okej så sa han att de kändes fel att exkludera oss. när jag då uttryckte kortfatt att de känns konstigt att bli exkluderad Ock så bjöd han helt plötsligt in oss istället tillsammans med dom andra. Nu vet jag inte ens om jag vill gå. 


    jag känner mig otroligt exkluderad och vet inte om det är jag som överreagerar eller om det här bara är fult gjort av honom. Jag känner inte att vi är accepterade. Hur framför man det här snyggt? 

  • Svar på tråden Min kille exkluderar mina barn
  • Anonym (Usch)
    Sat 11 Mar 2023 17:26
    #1
    +1

    Nej du överreagerar inte. Så fult gjort! 

  • Sat 11 Mar 2023 17:29
    #2

    Hur gamla är dina intensiva barn? Ar de ens jämnåriga med hans barn och deras kompisar?

  • Anonym (Ledse­n) Trådstartaren
    Sat 11 Mar 2023 17:49
    #3
    Tow2Mater skrev 2023-03-11 17:29:21 följande:

    Hur gamla är dina intensiva barn? Ar de ens jämnåriga med hans barn och deras kompisar?


    mina barn är 6 & 4, hans är 4. Det skiljer 2 månader på dom. Och dom leker bra ihop. problemet skulle jag säga är min särbo som är ljudkänslig. Hans barn kan också vara högljudd och springa. Som barn gör, och mina pratar högt och rör sig mycket. Verkligen inga som bara sitter och pysslar. Så absolut kan jag förstå om han upplever dom intensiva. 


    men att be oss att inte delta på kalaset men ändå komma dit känns bara konstigt. Andra får komma men vi passar inte in typ 

  • Anonym (Ledse­n) Trådstartaren
    Sat 11 Mar 2023 17:52
    #4
    Anonym (Usch) skrev 2023-03-11 17:26:44 följande:

    Nej du överreagerar inte. Så fult gjort! 


    Ja hur hanterar man det? 
    min känsla är att jag inte vill närvara när han känner såhär för oss. 
  • Anonym (L)
    Sat 11 Mar 2023 18:02
    #5

    Men du vet ju hur han känner för dina barn. Då får du ta ställning till om du kan acceptera det eller inte. Om inte så bör du göra slut. 


    Svårt att säga om han gjorde rätt eller fel. Behöver mer info om på vilket sätt dina barn upplevs som intensiva samt hur din särbo är som person. Finns diagnoser med i bilden? Det finns definitivt barn som är jobbiga att ha runt sig och om man själv är en person som behöver väldigt mycket lugn och ro så kan man bli helt slut av det. Man orkar helt enkelt inte. Gissar att det är därför ni är särbos också, för att det helt enkelt inte funkar att ni bor ihop.

    Han ville väl inte ha er där samtidigt som alla andra eftersom han förstod att det skulle bli väldigt livligt då.

  • Anonym (Ptja)
    Sat 11 Mar 2023 18:08
    #6

    Jag är också ljuskänslig och känslig för många intryck. Skulle lätt kunna bjuda in folk i omgångar bar för att jag själv inte klarar av att vara en god värdinna med alltför många gäster. Det handlar för mig inte om att exkludera någon utan snarare att jag vill umgås på ett sätt som funkar för mig.
    T ex min svågers familj bjuder jag helst in separat då deras barn är så som du beskriver dina barn, det är svårt att ha fler än dem som gäster och samtidigt kunna lyssna på vad någon annan säger eller vill berätta.
    Men oavsett det: kan du verkligen vara ihop med någon som tycker att dina barn inte funkar i hans sociala sammanhang? Jag skulle nog själv tycka det var knepigt, hur kommer framtiden se ut då?

  • Anonym (Ptja)
    Sat 11 Mar 2023 18:09
    #7
    Anonym (Ptja) skrev 2023-03-11 18:08:46 följande:

    Jag är också ljuskänslig och känslig för många intryck. Skulle lätt kunna bjuda in folk i omgångar bar för att jag själv inte klarar av att vara en god värdinna med alltför många gäster. Det handlar för mig inte om att exkludera någon utan snarare att jag vill umgås på ett sätt som funkar för mig.
    T ex min svågers familj bjuder jag helst in separat då deras barn är så som du beskriver dina barn, det är svårt att ha fler än dem som gäster och samtidigt kunna lyssna på vad någon annan säger eller vill berätta.
    Men oavsett det: kan du verkligen vara ihop med någon som tycker att dina barn inte funkar i hans sociala sammanhang? Jag skulle nog själv tycka det var knepigt, hur kommer framtiden se ut då?


    "Ljudkänslig" ska det så klart stå...
  • Anonym (L)
    Sat 11 Mar 2023 18:09
    #8
    Anonym (Ledsen) skrev 2023-03-11 17:49:43 följande:

    mina barn är 6 & 4, hans är 4. Det skiljer 2 månader på dom. Och dom leker bra ihop. problemet skulle jag säga är min särbo som är ljudkänslig. Hans barn kan också vara högljudd och springa. Som barn gör, och mina pratar högt och rör sig mycket. Verkligen inga som bara sitter och pysslar. Så absolut kan jag förstå om han upplever dom intensiva. 


    men att be oss att inte delta på kalaset men ändå komma dit känns bara konstigt. Andra får komma men vi passar inte in typ 


    Förstår att det inte känns bra att ni inte kändes riktigt välkomna i gemenskapen. Jag förstår dig där. Samtidigt kan jag också förstå din särbo om han är ljudkänslig samtidigt som dina barn är väldigt intensiva. Det blir en krock, och din särbo kanske kände att han inte orkar med ännu fler barn som är intensiva (förmodligen är de mer livliga än de andra barnen?) och därför ville han inte ha er där samtidigt som de andra, just för att han då vet att det skulle bli väldigt livligt där.

    Kanske du och särbon ska ta och prata igenom allt med varandra? Gör det i lugn och ro, utan ilska och anklagelse. Berätta hur du känner och lyssna sedan på vad han känner.
    Kan ni inte lösa detta tillsammans så måste ni börja fundera på alternativa lösningar. 
  • Kaede
    Sat 11 Mar 2023 18:13
    #9

    Tacka bara nej med exakt det. Det är så tydligt att du exkluderade oss från början för att du skäms eller något och det förtjänar inte mina barn. Avstå att göra saker som han föreslår ett tag framåt. När han föreslår heögaltiviteter så säg att det varit kul men nej tack. Ni har egna planer men kanske kan ni ses på kvällen eller en annan gång.


    jag hade dumpat honom dock.  så Men dumpa honom. Säg att du tycker hans barn ät Trevliga men du gillar dina mer så eftersom de är för mkt för honom får de ha sitt eget liv. Sen bara skit i honom! 

  • Anonym (Ledse­n) Trådstartaren
    Sat 11 Mar 2023 18:19
    #10
    Anonym (L) skrev 2023-03-11 18:09:56 följande:
    Förstår att det inte känns bra att ni inte kändes riktigt välkomna i gemenskapen. Jag förstår dig där. Samtidigt kan jag också förstå din särbo om han är ljudkänslig samtidigt som dina barn är väldigt intensiva. Det blir en krock, och din särbo kanske kände att han inte orkar med ännu fler barn som är intensiva (förmodligen är de mer livliga än de andra barnen?) och därför ville han inte ha er där samtidigt som de andra, just för att han då vet att det skulle bli väldigt livligt där.

    Kanske du och särbon ska ta och prata igenom allt med varandra? Gör det i lugn och ro, utan ilska och anklagelse. Berätta hur du känner och lyssna sedan på vad han känner.
    Kan ni inte lösa detta tillsammans så måste ni börja fundera på alternativa lösningar. 

    Det här kalaset har vi pratat om i flera månader om hur han ska lägga upp det då han uttryckt länge att han inte vill ha kalaset hemma . jag har då kommit med flertalet lösningar om att hyra lokal eller gympasal men det har han Inte gillat. Så nu återstod då att ha kalaset hemma iaf. Så visst kan väl en del av mig förstå att han känner att de kommer bli jobbigt men han har förlagt kalaset till 2 timmar. Antingen hade han kunnat dela upp det på fler eller bara ha alla där i 2 timmar. 


    jag har ingen lust att vara någon andrahandssorteringsgäst och då komma dit innan för att han då ska känna sig dränerad innan kalaset eller komma dit efteråt när han är irriterad över att andra redan varit där och då fika rester typ. 


    jag känner mig sårad. Jag hade haft större acceptans kring det om han delat kalaset i två omgångar istället. 

    jag ska prata med honom ikväll men jag vet inte hur jag ska lägga upp det här utan att låta anklagande. 

  • Anonym (Ledse­n) Trådstartaren
    Sat 11 Mar 2023 18:30
    #11
    Anonym (L) skrev 2023-03-11 18:02:04 följande:

    Men du vet ju hur han känner för dina barn. Då får du ta ställning till om du kan acceptera det eller inte. Om inte så bör du göra slut. 


    Svårt att säga om han gjorde rätt eller fel. Behöver mer info om på vilket sätt dina barn upplevs som intensiva samt hur din särbo är som person. Finns diagnoser med i bilden? Det finns definitivt barn som är jobbiga att ha runt sig och om man själv är en person som behöver väldigt mycket lugn och ro så kan man bli helt slut av det. Man orkar helt enkelt inte. Gissar att det är därför ni är särbos också, för att det helt enkelt inte funkar att ni bor ihop.

    Han ville väl inte ha er där samtidigt som alla andra eftersom han förstod att det skulle bli väldigt livligt då.


    Jag har känt hittills att han respekterar och accepterar mina barn när vi träffats och behandlar dom bra. Men när vi är själva så uttrycker han att han tycker att dom är intensiva. att nu bli exkluderade fick mig att se på det här med andra ögon. 

    mina barn pratar högt, dom skriker och bråkar inte men ja dom är aktiva och blir stissiga till en början när barnen ses. Men dom har kul och bråkar inte med varandra. Han har bara ett barn och då är det klart att det upplevs jobbigare med att jag har flera. Och dom blir tre som leker här. 

    Vi lever tillsammans varannan vecka när vi är barnlediga och den helgen och veckan vi har barn så ses vi i regel inte utan då är det 100 % fokus på våra barn på varsitt håll. Men det händer att vi ses ett par timmar på en helgdag 

    min kille har adhd och Asperger. jag är mycket väl insatt i diagnoserna då jag även har äldre barn som har diagnoser så jag förstår att han blir snabbare urladdas och lätt överväldigad men han använder brusreducerande öronproppar och när dom hälsa på här så är det jag som leker och umgås med barnen medan han drar sig undan och oftast är i ett annat rum  eller lagar mat.

    men Du har helt rätt, jag ser det som absolut uteslutet att leva tillsammans med barnen och vi båda värnar om att ha våra egna hem
  • Anonym (L)
    Sat 11 Mar 2023 19:17
    #12
    Anonym (Ledsen) skrev 2023-03-11 18:19:37 följande:

    Det här kalaset har vi pratat om i flera månader om hur han ska lägga upp det då han uttryckt länge att han inte vill ha kalaset hemma . jag har då kommit med flertalet lösningar om att hyra lokal eller gympasal men det har han Inte gillat. Så nu återstod då att ha kalaset hemma iaf. Så visst kan väl en del av mig förstå att han känner att de kommer bli jobbigt men han har förlagt kalaset till 2 timmar. Antingen hade han kunnat dela upp det på fler eller bara ha alla där i 2 timmar. 


    jag har ingen lust att vara någon andrahandssorteringsgäst och då komma dit innan för att han då ska känna sig dränerad innan kalaset eller komma dit efteråt när han är irriterad över att andra redan varit där och då fika rester typ. 


    jag känner mig sårad. Jag hade haft större acceptans kring det om han delat kalaset i två omgångar istället. 

    jag ska prata med honom ikväll men jag vet inte hur jag ska lägga upp det här utan att låta anklagande. 


    Jag förstår att du känner dig sårad samtidigt som jag förstår honom också. Ni behöver definitivt prata. Försök att inte låta arg eller så, för då lär det inte bli bra. Förklara hur du känner och fråga sedan hur han tänkte så du får reda på vad han känner också. 


    Hur funkar ert förhållande annars? Med barnen och så. Många med asperger är ljudkänsliga så det är nog inte så konstigt att din särbo är det. Intensiva människor kan vara svåra att hantera för personer som har asperger. Det blir nog svårt att förändra din kille, han är ju som han är. Det är nog snarare så att du måste ta ställning till om du vill leva med honom. I och med hans diagnoser är det ju så att han fungerar på ett speciellt sätt också. 


    Om det bara är just den här händelsen som är problemet och det annars funkar bra mellan er så kanske ni ändå kan fortsätta tillsammans? Förutsatt att ni pratar igenom den här händelsen och visar förståelse för varandra, förstås. Hur känner han för ert förhållande? Att han upplever dina barn som intensiva, är det något som är ett så pass stort problem att det kan skada ert förhållande? I sådana fall behöver ni prata igenom det också och hitta verktyg för hur ni ska hantera det. Många barn är ju livliga, samtidigt har din särbo två diagnoser som gör att det kan bli ännu jobbigare för honom. Kan ni kanske gå och prata med någon utomstående, exempelvis parterapi? Förutsatt att ni vill få detta att funka.

  • Anonym (Ledse­n) Trådstartaren
    Sat 11 Mar 2023 20:41
    #13
    Anonym (L) skrev 2023-03-11 19:17:32 följande:

    Jag förstår att du känner dig sårad samtidigt som jag förstår honom också. Ni behöver definitivt prata. Försök att inte låta arg eller så, för då lär det inte bli bra. Förklara hur du känner och fråga sedan hur han tänkte så du får reda på vad han känner också. 


    Hur funkar ert förhållande annars? Med barnen och så. Många med asperger är ljudkänsliga så det är nog inte så konstigt att din särbo är det. Intensiva människor kan vara svåra att hantera för personer som har asperger. Det blir nog svårt att förändra din kille, han är ju som han är. Det är nog snarare så att du måste ta ställning till om du vill leva med honom. I och med hans diagnoser är det ju så att han fungerar på ett speciellt sätt också. 


    Om det bara är just den här händelsen som är problemet och det annars funkar bra mellan er så kanske ni ändå kan fortsätta tillsammans? Förutsatt att ni pratar igenom den här händelsen och visar förståelse för varandra, förstås. Hur känner han för ert förhållande? Att han upplever dina barn som intensiva, är det något som är ett så pass stort problem att det kan skada ert förhållande? I sådana fall behöver ni prata igenom det också och hitta verktyg för hur ni ska hantera det. Många barn är ju livliga, samtidigt har din särbo två diagnoser som gör att det kan bli ännu jobbigare för honom. Kan ni kanske gå och prata med någon utomstående, exempelvis parterapi? Förutsatt att ni vill få detta att funka.


    Vi har en väldigt fin relation och vi funkar bra tillsammans. Jag är en mycket accepterande människa så jag ser förbi en del saker medan han är mer fyrkantig men det är sån han är och jag känner ändå att vi kompletterar varandra. Vi pratar mycket om vår relation och senast i torsdags så pratade vi om hur vi är som personer och våra olika relationsmodeller och hur vi ska förhålla oss till det osv. han sa senast då också att han ska ingenstans och att vi har det bra och jag uttryckte min oro för att inte duga som jag är men han lugnade mig i det. Jag är en orolig själ. 


    barnen funkar bra tillsammans också och gillar varandra. han behöver aldrig umgås med mina barn och vi introducerade inte dom fören vi hade träffats i 1 år. Så vi har tagit det lugnt hela vägen och enda gången han träffar dom är när han initierar att vi ska ses under barnhelg. 

    jag ska försöka lägga upp de snyggt och inte vara för anklagande eller så när vi pratar ikväll 

  • Anonym (Selma­)
    Sat 11 Mar 2023 21:03
    #14

    Jag ser inget konstigt med att han bjuder in i omgångar. Det finns ju en anledning? Dina barn är intensiva och det blir jobbigt att då samla ett större antal personer på kalaset samtidigt. 

  • Anonym (Ledse­n) Trådstartaren
    Sat 11 Mar 2023 21:08
    #15
    Anonym (Selma) skrev 2023-03-11 21:03:04 följande:

    Jag ser inget konstigt med att han bjuder in i omgångar. Det finns ju en anledning? Dina barn är intensiva och det blir jobbigt att då samla ett större antal personer på kalaset samtidigt. 


    Det är alltså inte exkluderade i din mening att han bjuder in 12 personer samtidigt och så oss tre utanför de sammanhanget? 
  • Sat 11 Mar 2023 22:20
    #16
    Anonym (Ledsen) skrev 2023-03-11 21:08:26 följande:
    Det är alltså inte exkluderade i din mening att han bjuder in 12 personer samtidigt och så oss tre utanför de sammanhanget? 
    Otroligt konstigt om han inte klarar av att ha ett barnkalas på 2 timmar, och då ha sitt barn, dina barn och några andra barn där samtidigt. Och konstigt att om de är några som ska uteslutas är det just dina barn.

    Kalaset borde vara för att födelsedagsbarnet ska trivas och ha kul. Om barnet vill ha en liten samling, fira i olika omgångar etc, så ok. Om pappan vill det, väldigt konstigt. 
  • Anonym (Varfö­r)
    Sun 12 Mar 2023 13:53
    #17

    Varför ihop med honom om han inte fullt ut accepterar dina barn.

    Men jag hade valt att inte gå om nu inte hans son verkligen vill att ni kommer

  • Sat 18 Mar 2023 20:59
    #18

    Nu är ju inte kalaset för gästerna, utan för den som fyller år! Eller för den som är ansvarig för det, när det nu är ett barn. Han måste ju själv få avgöra vad han orkar och inte orkar!
    Jag ser er inte som exluderade, utan att din särbo har tagit hänsyn till vad HAN mäktar med, kanske även tänkt på övriga gäster, om barnen är väldigt intensiva? Jag vet inget om dina barn men det är otroligt enerverande med barn som tar över, tar plats, ingen annan får en syl i vädret, de kanske är såna som gärna "underhåller" övriga gäster? 

    Låt han ha kafferep-kalas med släktingarna så kan väl ni alla göra något mysigt som en hel familj istället, vid ett annat tillfälle?

  • Anonym (???)
    Sun 19 Mar 2023 00:53
    #19

    Hur orkade han med ditt barns kalas om det är så jobbigt med dina barn? Hans familj var ju med då med.

  • Sun 19 Mar 2023 07:12
    #20

    Jag hade blivit otroligt ledsen och inte accepterat att bli exkluderad. 
    Jag är också ljudkänslig och tycker det är jobbigt med intensiva barn, men hade ALDRIG behandlat min partner och hans barn på det här sättet. Fan vad taskigt.
    Hade funderat på om jag verkligen hade velat vara tillsammans med honom om jag var du.

Svar på tråden Min kille exkluderar mina barn