• Stoffosinsky

    Lag mot köpa sex är ett övertramp från staten?

    När samhället stiftar lagar, är min uppfattning, att detta ska göras för att vi människor ska kunna få ett bättre liv. Jag är tveksam till att en lag som förbjuder att två människor har sexuell aktivitet med varandra efter en gemensam överenskommelse  är något som staten ska reglera. Detta gäller naturligtvis att överenskommelsen sker frivilligt utan våld eller hot om våld, utan påverkan av tredje person mellan två vuxna individer.


     


    Jag är medveten om att det förekommer handel med utsatta kvinnor. Detta är brottsligt och ska straffas för de brotts som ligger bakom.  Att samhället använder en generell lag mot sexköp straffar inte de som ligger bakom handel med kvinnor, eller hallickar som använder våld för att på ett illegalt sätt skaffa pengar.  Samhället skall istället straffa de som gör sig skyldiga till brott.


     


    Vad gäller lagen mot sexköp finns enligt min mening en otydlig religös, moraliskt eller politisk bakgrund. Detta tar jag avstånd från


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2023-03-13 09:59
    I tråden har noterats att det inte är olagligt att sälja sex men olagligt att köpa.
    Vilka bevekelsegrunder som ligger bakom denna ganska udda lagstiftning har jag svårt att förstå. En uppgörelse mellan två personer är gör den ena partnern en olaglig handling men inte den andra. Detta tycker jag är helt fel. Dra ut konsekvenserna tänk den orimliga tanken att sälja heroin är lagligt men olagligt att köpa.
  • Svar på tråden Lag mot köpa sex är ett övertramp från staten?
  • Anders 386

    Och jag tycker fortfarande att det är upp till varje vuxen individ att avgöra vem man vill ha sex med och av vilken orsak - så länge det inte handlar om tvång från någon av parterna.,..  För mig handlar det om individens frihet..

    Det finns två undantag: ålderskrav eftersom barn faktiskt inte har styrkan att stå emot en vuxen människa. Och jag kan också gå med på beroendekrav, tex att en fångvaktare inte får ha sex med en intern.

  • Anonym (Beast)
    Anders 386 skrev 2023-04-06 11:23:44 följande:

    Och jag tycker fortfarande att det är upp till varje vuxen individ att avgöra vem man vill ha sex med och av vilken orsak - så länge det inte handlar om tvång från någon av parterna.,..  För mig handlar det om individens frihet..

    Det finns två undantag: ålderskrav eftersom barn faktiskt inte har styrkan att stå emot en vuxen människa. Och jag kan också gå med på beroendekrav, tex att en fångvaktare inte får ha sex med en intern.


    Det verkar råda en missuppfattning i tråden att legaliserat sexköp skulle innebära att folk säljer sex frivilligt. Det skulle bli ännu fler människor som skulle sälja sex med någon form av tvång då det är efterfrågan som styr.
  • Anonym (Porr)
    "Det verkar råda en missuppfattning i tråden att legaliserat sexköp skulle innebära att folk säljer sex frivilligt. Det skulle bli ännu fler människor som skulle sälja sex med någon form av tvång då det är efterfrågan som styr."

    Och att tillhandahålla vägar och bilar som går fortare än tillåten hastighet gör att en del kommer köra för fort....

    Att vi säljer knivar kommer sluta med att nån blir knivmördad...

    Säljer vi tändare kommer någon brinna inne....

    Säljer vi fyrverkerier kommer nån smälla bort en hand....

    Säljer vi varmt kaffe kommer nån bränna sig....

    Har vi badkar hemma kommer nån att drunkna....

    Om vi tillåter vem som helst att skaffa barn, så kommer en del barn bli misshandlade, våldtagna och mördade...

    Men allt ovan är tillåtet

    Låt oss nu också tillåta att det är ok att köpa sex. Sluta med överförmyndarhetigheten och ta tillfället i akt och få in en rejäl slant med skattepengar istället.
  • Anders 386
    Anonym (Beast) skrev 2023-04-06 12:51:11 följande:
    Det verkar råda en missuppfattning i tråden att legaliserat sexköp skulle innebära att folk säljer sex frivilligt. Det skulle bli ännu fler människor som skulle sälja sex med någon form av tvång då det är efterfrågan som styr.
    Nej, det handlar inte om någon missuppfattning - Det handlar om var vi anser att ett brott begås. Det som ska vara förbjudet - och faktiskt idag är ett lagbrott - är att man "tvingar" någon att ha sex.

    Ofta finns det människohandlare som pressar kvinnor till prostitution - och det är just här det begås ett brott i form av tvång. Självklart är det alltid ett brott att tvinga en kvinna till prostitution. Men i den processen är det inte kunden som är skyldig eftersom kvinnan i det läget har accepterat sex mot betalning.


  • Anonym (Beast)
    Anonym (Porr) skrev 2023-04-06 13:13:45 följande:
    "Det verkar råda en missuppfattning i tråden att legaliserat sexköp skulle innebära att folk säljer sex frivilligt. Det skulle bli ännu fler människor som skulle sälja sex med någon form av tvång då det är efterfrågan som styr."

    Och att tillhandahålla vägar och bilar som går fortare än tillåten hastighet gör att en del kommer köra för fort....

    Att vi säljer knivar kommer sluta med att nån blir knivmördad...

    Säljer vi tändare kommer någon brinna inne....

    Säljer vi fyrverkerier kommer nån smälla bort en hand....

    Säljer vi varmt kaffe kommer nån bränna sig....

    Har vi badkar hemma kommer nån att drunkna....

    Om vi tillåter vem som helst att skaffa barn, så kommer en del barn bli misshandlade, våldtagna och mördade...

    Men allt ovan är tillåtet

    Låt oss nu också tillåta att det är ok att köpa sex. Sluta med överförmyndarhetigheten och ta tillfället i akt och få in en rejäl slant med skattepengar istället.
    Visst, vi kan ta bort alla fängelser, göra allting lagligt och skippa polisen också. Tänk vad mycket skattepengar vi sparar. 
  • Anonym (Beast)
    Anders 386 skrev 2023-04-06 13:43:05 följande:
    Nej, det handlar inte om någon missuppfattning - Det handlar om var vi anser att ett brott begås. Det som ska vara förbjudet - och faktiskt idag är ett lagbrott - är att man "tvingar" någon att ha sex.

    Ofta finns det människohandlare som pressar kvinnor till prostitution - och det är just här det begås ett brott i form av tvång. Självklart är det alltid ett brott att tvinga en kvinna till prostitution. Men i den processen är det inte kunden som är skyldig eftersom kvinnan i det läget har accepterat sex mot betalning.
    Torsken är skyldig. Det finns inget sätt för torskarna att veta att den prostituerade ligger där frivilligt. Torsken kan däremot nästan förutsätta att hon befinner sig där med hjälp av någon form av tvång. Torsken väljer att blunda för det.
  • Anders 386
    Anonym (Beast) skrev 2023-04-06 13:46:13 följande:
    Torsken är skyldig. Det finns inget sätt för torskarna att veta att den prostituerade ligger där frivilligt. Torsken kan däremot nästan förutsätta att hon befinner sig där med hjälp av någon form av tvång. Torsken väljer att blunda för det.
    Jag ville mest reda ut att det inte handlar om missuppfattningar utan om olika åsikter.

    Det är mycket som är problematiskt. Ska man köpa norsk odlad lax som bidragit till utfiskningen av Östersjön? Ska man flyga för nöjes skull när man vet att vi håller på att förstöra klimatet? Ska vi köpa kläder som är tillverkade av underbetalda arbetare i Asien?

    Att köpa sex är en moralisk fråga - men att göra det till olagligt tycker jag är inne och klampar på varje persons rättigheter. Sex är tillåtet. Att byta pengar mot tjänster är tillåtet. Hur kan då sexköp vara olagligt. Det är lite som 1+1=3
  • Anonym (Beast)
    Anders 386 skrev 2023-04-06 13:59:20 följande:
    Jag ville mest reda ut att det inte handlar om missuppfattningar utan om olika åsikter.

    Det är mycket som är problematiskt. Ska man köpa norsk odlad lax som bidragit till utfiskningen av Östersjön? Ska man flyga för nöjes skull när man vet att vi håller på att förstöra klimatet? Ska vi köpa kläder som är tillverkade av underbetalda arbetare i Asien?

    Att köpa sex är en moralisk fråga - men att göra det till olagligt tycker jag är inne och klampar på varje persons rättigheter. Sex är tillåtet. Att byta pengar mot tjänster är tillåtet. Hur kan då sexköp vara olagligt. Det är lite som 1+1=3
    lagen är utformad så för att skydda den prostituerade. Det är mer sannolikt att den prostituerade befinner sig i den situationen på grund av någon form av tvång, än vad det inte är det. Därför bidrar torskarna till att skada en annan människa.
  • Anonym (Gunnar)
    Anonym (Porr) skrev 2023-04-06 09:24:20 följande:
    "Men det stora problemet är ju att det också ligger ute övergreppsmaterial och att porren blir grövre och grövre. Allt kan inte vara tillåtet då det är skadligt för samhället i stort. "

    Nej, det stora problemet är att du tar upp de problemen som finns inom porren, istället för att reflektera över kärnfrågan. Det spelar ingen roll att det finns lagar och regler, det finns hastighetsgränser men folk kör för fort ändå, det finns lag mot att köpa sex, folk köper sex ändå. Varför får man spela in porrfilmer, med porrskådespelare, där alla vill göra det, och få betalt för sexakten. Men det är olagligt så fort kameran är borta? Det är inte olagligt, är inte det jävligt märkligt?
    Jag är helt för ett porrförbud, av samma anledning. Folk far illa, det är skadligt i stort. Ser inget positivt med det. Utan porr skulle folk tvingas använda sin fantasi istället för potentiellt övergreppsmatetial: vad är negativt med det egentligen?

    Samhället är inte perfekt men vi har åtminstone gjort rätt med sexköpslagen, enligt en hel del prostituerade och polis som jobbar med prostitution. De borde veta. 
Svar på tråden Lag mot köpa sex är ett övertramp från staten?