• Stoffosinsky

    Lag mot köpa sex är ett övertramp från staten?

    När samhället stiftar lagar, är min uppfattning, att detta ska göras för att vi människor ska kunna få ett bättre liv. Jag är tveksam till att en lag som förbjuder att två människor har sexuell aktivitet med varandra efter en gemensam överenskommelse  är något som staten ska reglera. Detta gäller naturligtvis att överenskommelsen sker frivilligt utan våld eller hot om våld, utan påverkan av tredje person mellan två vuxna individer.


     


    Jag är medveten om att det förekommer handel med utsatta kvinnor. Detta är brottsligt och ska straffas för de brotts som ligger bakom.  Att samhället använder en generell lag mot sexköp straffar inte de som ligger bakom handel med kvinnor, eller hallickar som använder våld för att på ett illegalt sätt skaffa pengar.  Samhället skall istället straffa de som gör sig skyldiga till brott.


     


    Vad gäller lagen mot sexköp finns enligt min mening en otydlig religös, moraliskt eller politisk bakgrund. Detta tar jag avstånd från


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2023-03-13 09:59
    I tråden har noterats att det inte är olagligt att sälja sex men olagligt att köpa.
    Vilka bevekelsegrunder som ligger bakom denna ganska udda lagstiftning har jag svårt att förstå. En uppgörelse mellan två personer är gör den ena partnern en olaglig handling men inte den andra. Detta tycker jag är helt fel. Dra ut konsekvenserna tänk den orimliga tanken att sälja heroin är lagligt men olagligt att köpa.
  • Svar på tråden Lag mot köpa sex är ett övertramp från staten?
  • Anonym (Beast)
    Valuta2019 skrev 2023-04-07 15:59:55 följande:

    Varför ska kvinnor bestämma över vad andra kvinnor ska göra med deras kroppar? 


    Är du medveten om att sälja sex är lagligt? 
  • Reservgotlänning

    Det krävs alltså TVÅ parter för att begå denna brottsliga handling, varav den ena inte begår något brott. Naturligtvis helt galet. Att straffa den ena men inte den andra är förstås helt fel. Om båda är med på det hela, oavsett betalning eller ej, är det enligt min mening helt ok. Allt annat är rena diktaturfasoner och feministtrams. Alla har rätt att bestämma över sin egen kropp.

  • Anonym (Beast)
    Reservgotlänning skrev 2023-04-07 18:12:15 följande:

    Det krävs alltså TVÅ parter för att begå denna brottsliga handling, varav den ena inte begår något brott. Naturligtvis helt galet. Att straffa den ena men inte den andra är förstås helt fel. Om båda är med på det hela, oavsett betalning eller ej, är det enligt min mening helt ok. Allt annat är rena diktaturfasoner och feministtrams. Alla har rätt att bestämma över sin egen kropp.


    Alla har rätt att bestämma över sin kropp. Vill några ha sex med varandra så är det ingen brottslig handling. Varför ska torskarna bestämma över den prostituerades kropp? För det är ju det det är. 

    som jag jämförde tidigare så hörde jag om en pojke från ett fattigt land som sålde sin ena njure för att ha råd med någon elektronisk pryl. Han sålde den "frivilligt".

    Du skulle säkert också kunna sälja dig själv om priset är tillräckligt. Men är det något du skulle vilja göra frivilligt? Nej, såklart inte. Ingen människa vill ha sex med +10 torskar/per dag. Hur frivilligt är det?
  • Anonym (Manipulera folket)
    Anonym (Beast) skrev 2023-04-07 18:43:14 följande:
    Alla har rätt att bestämma över sin kropp. Vill några ha sex med varandra så är det ingen brottslig handling. Varför ska torskarna bestämma över den prostituerades kropp? För det är ju det det är. 

    som jag jämförde tidigare så hörde jag om en pojke från ett fattigt land som sålde sin ena njure för att ha råd med någon elektronisk pryl. Han sålde den "frivilligt".

    Du skulle säkert också kunna sälja dig själv om priset är tillräckligt. Men är det något du skulle vilja göra frivilligt? Nej, såklart inte. Ingen människa vill ha sex med +10 torskar/per dag. Hur frivilligt är det?
    Och om det är fel med sexköp så kan du inte uppmana till sexförsäljning.
    Då är det fel oavsett vem det handlar om som är den prostituerade personen. 
  • Anonym (Manipulera folket)
    Anonym (Beast) skrev 2023-04-07 16:23:36 följande:
    Är du medveten om att sälja sex är lagligt? 
    Ni vill fortvarande att dessa kvinnor ska inte hålla på med prostitution. 
    Åsikter om andras kroppar handlar inte bara om vad som är lagligt eller inte. 
  • Anonym (Manipulera folket)
    Anonym (Beast) skrev 2023-04-07 18:43:14 följande:
    Alla har rätt att bestämma över sin kropp. Vill några ha sex med varandra så är det ingen brottslig handling. Varför ska torskarna bestämma över den prostituerades kropp? För det är ju det det är. 

    som jag jämförde tidigare så hörde jag om en pojke från ett fattigt land som sålde sin ena njure för att ha råd med någon elektronisk pryl. Han sålde den "frivilligt".

    Du skulle säkert också kunna sälja dig själv om priset är tillräckligt. Men är det något du skulle vilja göra frivilligt? Nej, såklart inte. Ingen människa vill ha sex med +10 torskar/per dag. Hur frivilligt är det?
    Om hen skulle välja att sälja sex och får rätt pris och hen är normal, vad är inte friviligt då? 
  • Anonym (Manipulera folket)
    Anonym (Beast) skrev 2023-04-07 18:43:14 följande:
    Alla har rätt att bestämma över sin kropp. Vill några ha sex med varandra så är det ingen brottslig handling. Varför ska torskarna bestämma över den prostituerades kropp? För det är ju det det är. 

    som jag jämförde tidigare så hörde jag om en pojke från ett fattigt land som sålde sin ena njure för att ha råd med någon elektronisk pryl. Han sålde den "frivilligt".

    Du skulle säkert också kunna sälja dig själv om priset är tillräckligt. Men är det något du skulle vilja göra frivilligt? Nej, såklart inte. Ingen människa vill ha sex med +10 torskar/per dag. Hur frivilligt är det?
    Är det pengarna som är gärningsmannen, att det impuls som gör att man sedan säljer sex? 
  • Anonym (Manipulera folket)

    Om man tycker prostitution är fel så kan man inte samtidigt uppmana dessa män att sälja själva sex. 
    Prostitution ska ju vara något dåligt. 
    Dessutom är det fortvarande ett brott för de personer som köper sex. 

  • Anonym (Manipulera folket)
    Anonym (Beast) skrev 2023-04-07 18:43:14 följande:
    Alla har rätt att bestämma över sin kropp. Vill några ha sex med varandra så är det ingen brottslig handling. Varför ska torskarna bestämma över den prostituerades kropp? För det är ju det det är. 

    som jag jämförde tidigare så hörde jag om en pojke från ett fattigt land som sålde sin ena njure för att ha råd med någon elektronisk pryl. Han sålde den "frivilligt".

    Du skulle säkert också kunna sälja dig själv om priset är tillräckligt. Men är det något du skulle vilja göra frivilligt? Nej, såklart inte. Ingen människa vill ha sex med +10 torskar/per dag. Hur frivilligt är det?
    När olika personer klagar på dåligt sexliv så kan olika kvinnor säga att det är ingen mänsklig rättighet med sex. 
    Det är inte heller en mänsklig rättighet om någon vill ha sex med sexköpare. 
  • Anonym (B_la)

    Flera länder (däribland Tyskland och Holland) har tittat på den svenska modellen kring sexköpslagen, då många inte gillar klimatet och kvinnosynen som finns kring legaliserade sexköp. Och all forskning som gjorts på senare år visar att kvinnor skadas avsevärt av prostitution. I de länder där man tidigare tyckt att legalisering är bra, för att det blir mindre dolt och lättare att kontrollera, har inte lett till färre skadade kvinnor. Tvärtom har det ökat både trafficking och att kvinnor som prostituerar sig, drabbas hårt. 

    Bakgrunden till den svenska modellen är att kvinnorna som prostituerar sig är offer från början (där prostitution är en sista utväg alternativt ett självskadebeteende) och att man vill undvika att skuldbelägga offret ytterligare. Män som köper sex är män som betalar för att få våldta. Kvinnorna vill inte ha sex mot betalning. Den som tror det är ju inte lite dum. 

Svar på tråden Lag mot köpa sex är ett övertramp från staten?