• Anonym (Never enough)

    Jag är en misslyckad högintelligent, fråga vad du vill

    Jag har gjort tre intelligenstest hos psykolog, ett som barn, ett som tonåring, ett som vuxen. WISC och WAIS. Jag fick "väldigt högt" på dem. Ändå sitter jag här totalt misslyckad. Fråga vad du vill. 

  • Svar på tråden Jag är en misslyckad högintelligent, fråga vad du vill
  • Anonym (...)
    Anonym (Never enough) skrev 2023-03-15 10:11:24 följande:
    De har två första pga skolgången inte fungerade, den tredje ingick i diagnosutredning som min dåvarande samtalskontakt skickade mig på. Fick ingen diagnos. 
    Vi låter lika du o jag ts ! 
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Hmm) skrev 2023-03-14 21:54:06 följande:

    Varför är det så viktigt att vara s.k högintelligent?
    Har du problem med att hävda dig?
    Känner du dig bättre eller sämre bland " vanligt folk"?
    Uppenbarligen har ju inte din intelligens nått längre än ett inlägg på forumet.


    Viktigt och viktigt.
    Att vara intelligent är en positiv egenskap precis som att vara stark eller empatisk. Intelligens mäts i IQ som mäts i IQ-tester. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Carolatom07 skrev 2023-03-14 20:46:34 följande:

    Högintelligenta människor som inte blir sedda eller bekräftade hamnar ofta i ofrivilligt utanförskap. Det beror mycket på vilka sociala sammanhang man sökt sig till under sitt liv. Jag kände en kille som var verkligt begåvad och insiktsfull, men som oturligt nog hamnade i missbruk för att folk i hans omgivning var avundsjuka på honom och hans begåvningar, och därför försökte motarbeta hans ambitioner att bli något och göra något konstruktivt av sitt liv

    Den svenska avundsjukan har tryckt ner många, som annars skulle kunnat nå oanade höjder. Istället uppmuntras folk som lever inrutade svensson-liv, följer program som Paradise Hotel och Farmen slaviskt och som mest bara lever för att äta, gotta sig och ha sex.

    Ur led är tiden.


    Ja, så är det i Sverige utvecklar vi inte de som tidigt visar särskild begåvning. I Danmark har de speciella skolor för högt intelligenta, eftersom de har särskilda behov. I Sverige hämmas de och fryses ut för att de inte passar in i den grå massan , enligt Jantelagen. Därför missar vi en massa begåvningar. Kanske därför vi just nu måste importera begåvade människor för att fylla forskningstjänsterna i Sverige inom IT och teknik. 

    ?Skolorna upptäcker inte de särbegåvade? | SVT Nyheter
  • Anonym (Never enough)
    Anonym (Intressant) skrev 2023-03-15 11:08:29 följande:

    Hej TS!

    Du kanske kan berätta lite hur ditt liv ser ut?
    Hur bor du? Hur ser ditt sociala liv ut?
    Utbildning? Försörjning?
    Fysik/hälsa?
    Vad har du för fritidsintressen?

    Jag tror jag förstår vad du pratar om.
    Min erfarenhet från närstående och i viss mån mitt eget liv är att det är svårt att ligga högt i intelligens, i alla fall när det sker på bekostnad av andra förmågor.

    Du säger att du inte fick någon diagnos, samtidigt finns en tydlig korrelation mellan hög intelligens och autism i någon mån. Även om utredningen inte ledde till en diagnos i ditt fall kan du ha en del drag som leder till problem för dig. I alla fall i dina egna ögon.

    Det kan vara rimligt och finnas olika orsaker till att man känner sig misslyckad utifrån dessa omständigheter.

    Först och främst grundläggs det redan när man är liten, jämnåriga begriper inte allt som man pratar om då man ser saker på ett annat sätt. Det påverkar det sociala tidigt, vänner blir kortvariga och man kan bli (och känna sig) ganska ensam. Man känner sig annorlunda men förstår inte riktigt varför.

    I skolan kan man lätt bli uttråkad och ha svårt att motivera sig för det extremt lätta skolarbetet. Tyvärr saknas ofta kompetens om särbegåvning i skolan och lärare kan tolka problemen som inlärningssvårigheter, något som förvärrar.

    Så går tiden och man funkar inte i skolan, mår dåligt, får ångest. utreds, kanske får medicinera och i slutändan misslyckas man med skolan trots att det borde vara enkelt. Alla andra får sina betyg och går vidare till gymnasiet men jag står kvar utan fullständiga betyg...

    Kanske hittar jag in till nån utbildning men livet är redan begränsat. Jag kanske har sociala svårigheter eftersom jag inte riktigt kan tolka sociala koder. Människor tråkar ut mig och jag blir allt mer ensam.

    Kämpar på, lyckas kanske hitta nån slags försörjning men långt under det jag vet att jag egentligen skulle ha förmåga till.

    Självkänslan är i botten, jag har varken partner, kanske har jag aldrig haft någon och är oskuld trots att åren går, ett ointressant jobb som bryter ner mig.

    Har svårt att se hur min framtid ska kunna bli särskilt vettig.
    Visst finns de som har det värre men JAG borde kunna gjort något bättre av mitt liv eftersom jag vet att jag bevisligen är intelligent.

    Obs! Detta är inte jag, fullt ut, utan beskriver en slags "livskarriär" som den skulle kunna se ut för någon som är särbegåvad/högintelligent men med bristande sociala förmågor och bristande stöd/förståelse från omgivningen i unga år.

    Det finns en väg ur detta om man ödmjukt börjar försöka förstå sig själv, ta hjälp av vård/habiliteringen och sänker sina egna krav på framgång.

    Något åt det hållet, TS?


    Jag kan försöka. 

    Mitt liv är väldigt tomt. Jag gör inte direkt något om dagarna. Även om jag inte har någon psykiatrisk diagnos så har jag en fysisk som jag är sjukskriven för på 50%, men jag orkar inte jobba de andra 50% heller. Jag har inte pratat med en människa irl sen jag minns inte när, förutom vården. 

    Äh, äta och skriva samtidigt funkar inte. Jag kommer tillbaka.
  • Anonym (Idriz)
    Anonym (Never enough) skrev 2023-03-14 20:31:51 följande:
    Jag är en misslyckad högintelligent, fråga vad du vill

    Jag har gjort tre intelligenstest hos psykolog, ett som barn, ett som tonåring, ett som vuxen. WISC och WAIS. Jag fick "väldigt högt" på dem. Ändå sitter jag här totalt misslyckad. Fråga vad du vill. 


    Jag tror att IQ test ibland kan vara lite överskattade för att mäta det man kallar intelligens. Det mäter en form av intelligens, men inte mer än det. Det finns olika former av intelligens hävdar jag. Och summan av all denna intelligens mynnar ut i det jag vill kalla smarthet. 

    Det finns individer med väldigt hög social intelligens som kanske bara är normalbegåvade på ett vanligt IQ test, men som lyckas extremt bra i livet eftersom de vet hur man manipulerar människor. Tillexempel en del psykopater.  
  • Anonym (ICA Supermarket)
    Anonym (nene) skrev 2023-03-15 11:17:09 följande:

    Stor skillnad på EQ och IQ.

    Allmänbildning vs hög IQ är inte heller synonymt.


    Så är det utbilad och bildad/allmänbildad är två olika saker, men jag träffar ofta de som tillskriver de utbildade bildade egenskaper.

    Typ: "Amen han som är jurist måste ju vara jävligt smart"
  • Anonym (Eget ansvar)
    Anonym (Never enough) skrev 2023-03-15 14:51:43 följande:
    Jag kan försöka. 

    Mitt liv är väldigt tomt. Jag gör inte direkt något om dagarna. Även om jag inte har någon psykiatrisk diagnos så har jag en fysisk som jag är sjukskriven för på 50%, men jag orkar inte jobba de andra 50% heller. Jag har inte pratat med en människa irl sen jag minns inte när, förutom vården. 

    Äh, äta och skriva samtidigt funkar inte. Jag kommer tillbaka.
    Vad hindra dig att gå med en schackklubb eller liknande? 
  • Anonym (Cloffe)

    tycker du att samhället borde skänka dig den där icke-misslyckandeheten?


    Tycker du att samhället har rätt eller fel?

  • Anonym (Intressant)
    Anonym (Never enough) skrev 2023-03-15 14:51:43 följande:
    Jag kan försöka. 

    Mitt liv är väldigt tomt. Jag gör inte direkt något om dagarna. Även om jag inte har någon psykiatrisk diagnos så har jag en fysisk som jag är sjukskriven för på 50%, men jag orkar inte jobba de andra 50% heller. Jag har inte pratat med en människa irl sen jag minns inte när, förutom vården. 

    Äh, äta och skriva samtidigt funkar inte. Jag kommer tillbaka.
    återkom när du vill.
    Jag lyssnar/läser gärna.

    Hur har du det med familj? Föräldrar, syskon.. släktingar?
  • Anonym (Never enough)
    Anonym (Eget ansvar) skrev 2023-03-15 16:05:23 följande:
    Vad hindra dig att gå med en schackklubb eller liknande? 
    Intresse. Vilket är 0 när det kommer till schack. Och människor.Jag har totalt tappat intresset för människor som annat än observationsobjekt. Människor fascinerar mig, men på avstånd.
Svar på tråden Jag är en misslyckad högintelligent, fråga vad du vill