• Fri 17 Mar 2023 11:46
    1774 visningar
    4 svar
    4
    1774

    Kub 1:2 abort 5.3mm nackspalten

    Hej!

    Jag var på KUB och fick sannolikhet 1:2 med nackspalt på 5,3mm. Vi valde att avbryta direkt utan annan fosterdiagnostik. Detta pga hög risk för organfel. Efter aborten skickades moderkakan på PAD (analys) och nu väntar vi på svar om de var någon kromosomavvikelse. Är det någon mer som skickat moderkakan på analys och vet hur lång tid de tar att få svar? inte fått något bra svar av vården i den frågan. 


    Rädslan av att försöka få barn igen är stor och jag vet inte om vi kommer våga försöka få ett syskon till vår 2 åriga dotter..


     

  • Svar på tråden Kub 1:2 abort 5.3mm nackspalten
  • Anonym (Anony­m111)
    Fri 17 Mar 2023 13:52
    #1
    sofiaelsa skrev 2023-03-17 11:46:00 följande:
    Kub 1:2 abort 5.3mm nackspalten

    Hej!

    Jag var på KUB och fick sannolikhet 1:2 med nackspalt på 5,3mm. Vi valde att avbryta direkt utan annan fosterdiagnostik. Detta pga hög risk för organfel. Efter aborten skickades moderkakan på PAD (analys) och nu väntar vi på svar om de var någon kromosomavvikelse. Är det någon mer som skickat moderkakan på analys och vet hur lång tid de tar att få svar? inte fått något bra svar av vården i den frågan. 


    Rädslan av att försöka få barn igen är stor och jag vet inte om vi kommer våga försöka få ett syskon till vår 2 åriga dotter..


     


    Jag beklagar det ni går igenom. Jag kan dock inte svara på din fråga ang analystid. Däremot sitter jag i lite samma situation (förutom avbruten abort (än så länge), även fast jag just nu tycker det är jobbigt att ens ha bebisen i mig). Fick också 1:5 och 1:2, 1:2 på kuben. Pga bred nackspalt 3,6, visserligen precis över gränsen, men eftersom mina två andra friska barn inte haft så så blir man ju orolig såklart. Skickades direkt till MKP (trots att jag innan kub fått låg risk på nipt), (bokade privat därav gjordes det innan kub). Borde få svar på snabbanalysen på måndag.

    Jag undrar om BM pratade mycket om höga risker för andra organfel pga bred nackspalt eller om det är nåt du tagit reda på själv? Jag vet också att det är höga risker eller iaf högre risker för det, men tänker om de även skrämt upp dig eftersom du valde att avbryta direkt? Föds ju trots allt friska barn som haft bredare nackspalt.
  • Fri 17 Mar 2023 15:51
    #2

    Beklagar det ni går igenom och hoppas det visar att bebis är frisk. Har nipt visat bra resultat så borde ni inte behöva vara oroliga då nipt är säkrare än kub. 


    Vi tyckte det inte var värt risken att gå flera veckor till och eventuellt behöva avbryta senare och ansöka om det hade visat sig vara fel. 

    Barnmorska och läkare nämnde risken för organfel men har även läst på själv de dagarna vi fick vänta på aborten. insett att många föds friska trots bredare nackspalt, men för oss ville vi inte chansa och få värre besked senare i graviditeten alt vid födseln. Sen vet vi att man kan få sjuka barn trots alla tester visar bra, och det hade varit en annan sak.

  • Anonym (Anony­m111)
    Fri 17 Mar 2023 15:56
    #3
    sofiaelsa skrev 2023-03-17 15:51:52 följande:

    Beklagar det ni går igenom och hoppas det visar att bebis är frisk. Har nipt visat bra resultat så borde ni inte behöva vara oroliga då nipt är säkrare än kub. 


    Vi tyckte det inte var värt risken att gå flera veckor till och eventuellt behöva avbryta senare och ansöka om det hade visat sig vara fel. 

    Barnmorska och läkare nämnde risken för organfel men har även läst på själv de dagarna vi fick vänta på aborten. insett att många föds friska trots bredare nackspalt, men för oss ville vi inte chansa och få värre besked senare i graviditeten alt vid födseln. Sen vet vi att man kan få sjuka barn trots alla tester visar bra, och det hade varit en annan sak.


    Fattar! Man känner själv vad som är rätt för en. Jag hade ju litat på nipt om jag aldrig gjort kub, men den har ju såklart satt griller i huvudet på mig. Är orolig att jag inte kommer kunna släppa nackspalten trots ett bra svar på analysen från MKP. Samtidigt vet jag att kub bara är en sannolikhet, och vem vet om jag eller pappan till bebisen hade bred nackspalt när vi låg i magen, då fanns ju inte kub.
  • Anonym (Anony­m111)
    Mon 20 Mar 2023 21:41
    #4
    sofiaelsa skrev 2023-03-17 15:51:52 följande:

    Beklagar det ni går igenom och hoppas det visar att bebis är frisk. Har nipt visat bra resultat så borde ni inte behöva vara oroliga då nipt är säkrare än kub. 


    Vi tyckte det inte var värt risken att gå flera veckor till och eventuellt behöva avbryta senare och ansöka om det hade visat sig vara fel. 

    Barnmorska och läkare nämnde risken för organfel men har även läst på själv de dagarna vi fick vänta på aborten. insett att många föds friska trots bredare nackspalt, men för oss ville vi inte chansa och få värre besked senare i graviditeten alt vid födseln. Sen vet vi att man kan få sjuka barn trots alla tester visar bra, och det hade varit en annan sak.


    Har ni fått svar på analysen av moderkakan?
Svar på tråden Kub 1:2 abort 5.3mm nackspalten