• Fri 17 Mar 2023 11:58
    3635 visningar
    13 svar
    13
    3635

    Gravid, när berättade ni?

    Hej
    Jag är gravid i v.5 och har bara berättat det för min bästa vän (förutom min partner då) men hon var också den enda som visste att det var pågång. 

    Så nu undrar jag när ni andra här berättade för familj, vänner, kollegor och chefen? 

    Jag tycker nästan det känns jobbigt att berätta då ingen visste att vi ens försökte bli gravida, och är rädd att folk ska bli besvikna om jag väntar för länge men det kan vara något som bara finns i mitt huvud. 

  • Svar på tråden Gravid, när berättade ni?
  • Fri 17 Mar 2023 12:28
    #1

    Det är nog mest i ditt huvud, du/ni ska berätta när ni känner att ni vill det helt enkelt.

    Jag och min man har två barn, välplanerade båda två. För oss. Folk runtomkring kanske inte var lika beredda men det var vi
    Med första barnet fick våra föräldrar veta efter inskrivningen så det var väl i vecka 9-10 nånting. På jobbet berättade jag runt vecka 14, för det var precis innan sommaren och det skulle hinna gå väldigt många veckor om jag hade valt att vänta till efter semestrarna.  Man såg inget men det kändes som att jag ville få det ur mig innan jag gick på ledighet. 

    Andra barnet skulle jag och min chef genomföra en ganska stor förändring på min tjänst och jag skulle vara i ett nytt projekt som jag ju visste att jag inte skulle hinna slutföra pga jag skulle gå på f-ledighet om 8 mån. Så hon fick veta TIDIGT, jag hade varit på ett tidigt UL men jag tror jag bara var i vecka 7. Nu när jag tänker efter så tror jag att hon fick veta före våra familjer....
    Men chefen höll förstås tyst om det och sa inget till resten av teamet utan det berättade jag kanske 3 mån senare för dem. Det beskedet kom nog som en överraskning för de flesta för vi hade inte tänkt ha fler barn (vilket många också visste). 

  • Anonym (Sent)
    Fri 17 Mar 2023 15:18
    #2

    Min bästa vän fick veta v.7 med första barnet. Makens släkt v.14 tror jag. Offentligt på Facebook v.22 kanske. Mamma runt där också. Senare med andra barnet till allihopa. Offentligt var senare än v.30.

    Man berättar när man vill till vem man vill.

  • Anonym (Tvill­ingmor­san)
    Fri 17 Mar 2023 15:31
    #3

    När jag fick veta att jag var gravid var jag redan i vecka 8, visade det sig. (Hade oregelbunden mens efter p-piller, så jag misstänkte inget förrän jag började få andra graviditetssymtom). 

    Ett VUL visade att jag var i vecka 8 och att det var tvillingar. Vi berättade direkt för våra närmaste. I vecka 13-14 (efter NUPP) berättade vi för resten av bekantskapskretsen, inklusive jobbet. Ingen visste innan att vi försökte få barn, men det kom väl inte som en fullständig överraskning. 

  • Anonym­4848
    Sun 19 Mar 2023 23:13
    #4

    Bästa vännen och min syster vid plus (de var de enda som visste att vi försökte).

    Föräldrar efter KUB v. 13.

    Min chef v. 16.

    Andra vänner efter RUL v. 20.

    De flesta andra - när hon fötts.

  • Anonym (Lis)
    Sun 19 Mar 2023 23:17
    #5

    Bästa vännen nån vecka efter plus

    familjen efter kub

    fler vänner runt v19

    jobbet v25 eller 27, några hade börjat misstänka det.

  • Anonym (Sent)
    Mon 20 Mar 2023 12:42
    #6
    Anonym (Lis) skrev 2023-03-19 23:17:28 följande:

    Bästa vännen nån vecka efter plus

    familjen efter kub

    fler vänner runt v19

    jobbet v25 eller 27, några hade börjat misstänka det.


    Börjat misstänka så sent?! Då var jag redan stor som ett hus. Fick första misstanken v.9. 
  • Anonym (Ja)
    Mon 20 Mar 2023 23:56
    #7

    Andra barnet: Mina föräldrar en vecka innan kub, för vi behövde barnvakt till storasyskon. Resten av familjen efter kub + NIPT (som vi fick pga hög risk på kub), så runt v 16. Chefen och närmsta kollegor någon vecka innan RUL, resten av jobbet och alla runtom efter RUL. Var gravid på sommaren och fick dölja magen från v12...

    Första barnet, annan arbetsplats, närmsta kollegan och chefen i vecka 6 (som visste att vi gjorde IVF). Familjen och alla andra efter kub. Magen syntes från ca v 20.

  • Torna
    Wed 22 Mar 2023 08:56
    #8

    Vi väntade ända till vecka 20 för familj och vänner, vecka 21 för jobbet (med undantag för en kollega som började undra i samband med ultraljud, hon fick veta lite tidigare).

    Alla var väldigt förstående med att vi väntat att berätta tills efter ultraljudet med tanke på risker osv. Var bara en släkting som inte förstod hur vi lyckats hålla oss från att berätta så länge för våra familjer 😅 Jag mådde väldigt, väldigt bra och hade en minimal mage också, så det gjorde det ju lättare. Hade jag mått illa eller att magen syntes hade vi nog berättat tidigare 🙂


     
  • Anonym (Mmm..­)
    Wed 22 Mar 2023 08:57
    #9

    Hej!
    Min närmsta vänner visste före min kille då hon var med när jag tog testet. Min familj berättade vi för ca 3 veckor senare. De på jobbet berättade jag för efter rul.

  • Anonym (Ebba)
    Wed 22 Mar 2023 19:02
    #10

    Vi berättade för mina svärföräldrar dagen efter att vi plussade eftersom svärmor var sjuk i cancer och vi visste att de längtade. Var då inte längre än v.4. Svärmor dog när jag var i v.9 så det var fint att hon fick veta så tidigt. 


    För min mamma och min chef berättade jag i v.7 eftersom jag hade börjat bli så dålig att jag blev sjukskriven från jobbet - berättade någon vecka senare för mina närmsta kollegor för att de skulle förstå varför jag var borta. För resten av familjen och vänner började vi berätta allt eftersom vi träffats efter vårt kub-test i v.13 😊

  • Anonym­4848
    Sat 25 Mar 2023 08:19
    #11
    Anonym (Sent) skrev 2023-03-20 12:42:31 följande:
    Börjat misstänka så sent?! Då var jag redan stor som ett hus. Fick första misstanken v.9. 
    Jag gick hem från jobbet i v. 32 och då var det bara en person som anat nåt. Så väldigt olika det där! Haha ska dock sägas att jag oftast har jacka på när jag träffar kollegorna.
  • Anonym (Sent)
    Sat 25 Mar 2023 18:47
    #12
    Anonym4848 skrev 2023-03-25 08:19:46 följande:
    Jag gick hem från jobbet i v. 32 och då var det bara en person som anat nåt. Så väldigt olika det där! Haha ska dock sägas att jag oftast har jacka på när jag träffar kollegorna.
    Ingen jacka i världen hade hjälpt v.32. Ett tvåmanstält möjligen. Skrattande  Minns att jag var på UL före RUL så v.17 tror jag. Tom barnmorskan skrattade lite och sa att det gick verkligen inte missa att jag var gravid. 
  • Anonym­4848
    Sun 26 Mar 2023 16:50
    #13
    Anonym (Sent) skrev 2023-03-25 18:47:04 följande:
    Ingen jacka i världen hade hjälpt v.32. Ett tvåmanstält möjligen. Skrattande  Minns att jag var på UL före RUL så v.17 tror jag. Tom barnmorskan skrattade lite och sa att det gick verkligen inte missa att jag var gravid. 
    Haha! Och jag hade min vanliga jacka, köpte ett enda gravidplagg - ett par jeans. Och på RUL var min mage helt platt, möjligtvis en liiiten upphöjning när jag låg på rygg.

    Verkligen fascinerande att det kan vara så olika!
Svar på tråden Gravid, när berättade ni?