• Anonym (Relat­ionsfu­nderin­g)
    Sat 18 Mar 2023 13:17
    10305 visningar
    106 svar
    -4 +1
    106
    10305

    Hur kan folk som lever i förhållanden må så dåligt? Det är väl jobbigare att vara ensam?

    Ganska ofta hör man som man, när man beklagar sig över sin ensamhet, att "Man kan känna sig ensam även om man lever i ett förhållande". Jag kan förstå det i de fall då partnern är oempatisk, oförstående och egoistisk, att den andre kan känna sig ensam. Men då infinner sig ju genast frågan, varför lämnar man inte då? Vad är det för vits med att vara ihop med någon som inte förstår en eller visar omtänksamhet? Vad får man ut av ett sådant förhållande? Då är det väl bättre att vara ensam och få rå om och sköta sig själv?

    Men i de fall när partnern faktiskt är något att luta sig mot när man mår dåligt, när han är förstående och empatisk, eller vill vara det, då ser jag det lite som ett hån mot de verkligt ensamma att påstå att man känner sig ensam. Handlar det då inte snarare om att hon blivit bortskämd? Att hon inte nöjer sig med hans ansträngningar att faktiskt bry sig om henne och hans vilja att visa kärlek och omtanke?

  • Svar på tråden Hur kan folk som lever i förhållanden må så dåligt? Det är väl jobbigare att vara ensam?
  • Anonym (Ok)
    Sat 18 Mar 2023 14:24
    #21
    +2
    Anonym (Relationsfundering) skrev 2023-03-18 14:15:29 följande:
    Jag har i hela mitt liv sett bevis på detta. Kvinnor som nyligen är frånskilda/ separerade får genast en massa män efter sig och inom en månad är de ofta tillsammans med en ny man. För män tar det oftast betydligt längre tid, om det händer alls.
    Ytterligare en tråd där det ska klagas på hur svårt det är för män jämfört med kvinnor. Är det verkligen kvinnors fel att vissa män inte är attraktiva på relationsmarknaden? 
  • Anonym (E)
    Sat 18 Mar 2023 14:24
    #22
    Freddie K skrev 2023-03-18 14:11:07 följande:
    Jo andra kanske försöker också på sitt sätt, men det känns som att det klagas mycket här på FL och jag erkänner, jag är en av de. Samtidigt utan att föröka vara duktig nu så måste jag ändå säga att man måste ändå försöka, eller?
    Men kan du eller TS ge exempel på små problem som klagas på där personen mest verkar bortskämd utan att försöka fixa det?

    Och ej troll? Läser inte allt men verkar tydligen missa något.
  • Sat 18 Mar 2023 14:27
    #23
    Anonym (E) skrev 2023-03-18 14:24:56 följande:
    Men kan du eller TS ge exempel på små problem som klagas på där personen mest verkar bortskämd utan att försöka fixa det?

    Och ej troll? Läser inte allt men verkar tydligen missa något.
    Ett exempel jag kommer på på rak arm och det råkar vara en man som klagar på det det är att frun har slutat raka sig. Är inte det en petitess och om mannen tycker att det är jobbigt, borde han inte prata med frun om det istället för att klaga på det här? Det hjälper väl inte?
    Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Anonym (E)
    Sat 18 Mar 2023 14:33
    #24
    Freddie K skrev 2023-03-18 14:27:19 följande:
    Ett exempel jag kommer på på rak arm och det råkar vara en man som klagar på det det är att frun har slutat raka sig. Är inte det en petitess och om mannen tycker att det är jobbigt, borde han inte prata med frun om det istället för att klaga på det här? Det hjälper väl inte?
    Eller så hjälper det honom att inse att hans önskan är löjlig om andra ger bra argument? Vad vet jag, den är t.om för löjlig för mig att läsaTungan ute
  • Anonym (Relat­ionsfu­nderin­g) Trådstartaren
    Sat 18 Mar 2023 14:34
    #25
    -1
    Anonym (Ok) skrev 2023-03-18 14:24:06 följande:
    Ytterligare en tråd där det ska klagas på hur svårt det är för män jämfört med kvinnor. Är det verkligen kvinnors fel att vissa män inte är attraktiva på relationsmarknaden? 
    Visste på förhand att minst en sådan kommentar skulle dyka upp. Nä, lika lite som det är mäns fel att vissa kvinnor inte är attraktiva på relationsmarknaden. Vi är trots det alla människor med behov, och den som anstränger sig och kämpar i flera år borde till slut lyckas. Kvinnor behöver ofta inte kämpa på samma sätt som män, det är övertydligt att verkligheten är på det viset, och det är en orättvisa.

  • Sat 18 Mar 2023 14:34
    #26
    Anonym (E) skrev 2023-03-18 14:33:18 följande:
    Eller så hjälper det honom att inse att hans önskan är löjlig om andra ger bra argument? Vad vet jag, den är t.om för löjlig för mig att läsaTungan ute
    Sant, men det verkar ju vara ett i-lands problem, som min kompis skulle ha sagt och det finns väl ändå större problem än så?
    Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Anonym (E)
    Sat 18 Mar 2023 14:36
    #27
    Freddie K skrev 2023-03-18 14:34:42 följande:
    Sant, men det verkar ju vara ett i-lands problem, som min kompis skulle ha sagt och det finns väl ändå större problem än så?

    Ja men så är mycket som ändå kan vara jobbigt ;)


    Men ja just det exemplet är löjligt

  • Sat 18 Mar 2023 14:39
    #28
    Anonym (E) skrev 2023-03-18 14:36:59 följande:

    Ja men så är mycket som ändå kan vara jobbigt ;)


    Men ja just det exemplet är löjligt


    Jo, sant, men jag ville bara påpeka att det inte hjälper att klaga. Speciellt inte för okända människor, även om det kan vara skönt att ventilera sig ibland, men visst kan det kännas jobbigt om ens partner ser ut som en grottmänniska? Tungan ute
    Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Anonym (E)
    Sat 18 Mar 2023 14:39
    #29
    +1
    Anonym (Ok) skrev 2023-03-18 14:24:06 följande:
    Ytterligare en tråd där det ska klagas på hur svårt det är för män jämfört med kvinnor. Är det verkligen kvinnors fel att vissa män inte är attraktiva på relationsmarknaden? 
    Ja att ha detta som grund i en tråd gör att diskussionen inte blir givande. Som kvinna blir man inte direkt peppad på att försöka diskutera :P
  • Anonym (E)
    Sat 18 Mar 2023 14:40
    #30
    Freddie K skrev 2023-03-18 14:39:11 följande:
    Jo, sant, men jag ville bara påpeka att det inte hjälper att klaga. Speciellt inte för okända människor, även om det kan vara skönt att ventilera sig ibland, men visst kan det kännas jobbigt om ens partner ser ut som en grottmänniska? Tungan ute

    Det kan hjälpa en själv att få klaga lite. Att få ur sig problemet och ett ok på att det är jobbigt för att sedan gå vidare.


     


    Jag skulle föredra inte hår under armarna men annars får jag ta vad jag får ändå.

Svar på tråden Hur kan folk som lever i förhållanden må så dåligt? Det är väl jobbigare att vara ensam?