• Sat 18 Mar 2023 13:18
    930 visningar
    3 svar
    3
    930

    Framtid

    Hej alla föräldrar där ute! Jag skulle vilja diskutera frågor som rör våra barns utbildning. Tror ni att föräldrars engagemang och stöd är viktigt för att barnen ska nå sin fulla potential i skolan? Hur kan föräldrar bäst stötta sina barn i deras skolgång, och vilka faktorer påverkar detta stöd?


    En annan fråga är om föräldrar bör ha realistiska förväntningar på sina barns utbildning och karriär, eller om det är bättre att låta barnen själva bestämma och utforska sina intressen och talanger. Tror ni att det är bättre att uppmuntra barnen att välja en utbildning som föräldrarna tror kommer ge en stabil karriär, eller är det viktigare att låta barnen följa sina egna passioner och intressen, även om det kan vara mer osäkert eller ovanligt?


     


    Jag hoppas att dessa frågor kan leda till en intressant diskussion om hur vi som föräldrar kan stötta våra barn på bästa sätt i deras utbildning och karriär.

  • Svar på tråden Framtid
  • Sat 18 Mar 2023 14:48
    #1

    Jag inte bara tror utan vet. Forskning visar att föräldrars engagemang är den absolut viktigaste faktorn som påverkar barnens betyg och skolgång. Föräldrar kan stötta genom att engagera sig i barnens skolgång, t ex fråga barnen vad de gör i skolan, visa intresse, visa en positiv inställning till skolan och studier, Naturligtvis är det bra om man också kan hjälpa till lite med läxförhör, eller iaf ha koll på vilka läxor barnet har, ingen förväntar sig att man själv ska kunna handleda som en lärare gör.

    En förälder ska ha höga förväntningar på sitt barns utbildning och karriär, dvs nästan tvärtemot "realistiska", eftersom man då ofta snarare begränsar och trycker ner barnet. Våga tro på att barnet kan och vill! Och i så hög mån som möjligt låta barnet välja själv. När man väljer till gymnasiet t ex är man redan gammal nog att själv bli förälder och bara ca tre år från att vara fullvärdig vuxen. Många föräldrar glömmer att deras "barn" faktiskt är så gott som vuxna snart, då måste framtidsbeslut kunna tas tillsammans och inte att föräldern förbjuder eller tvingar.

  • Sat 18 Mar 2023 14:53
    #2

    Jag har läst läxor med mina barn och hjälpt dem med det som varit svårt. Jag har köpt böcker till dem och uppmuntrat läsande. Vi har också som familj rest en hel del    både inom Sverige och utomlands, och då passat på att besöka många olika typer av platser, vilket utvecklar barnen, lär dem om världen. Vi har gått på massor av fina museum. Våra barns mellanstadielärare nämnde det på ett utvecklingssamtal att det märktes att vi rest mycket och visat barnen saker, det underlättade så mycket sa hon när hon undervisar om samhällskunskap och historia, om barnen har sett olika miljöer. Många barn sa hon har tex aldrig varit på en bondgård. 


    Välja utbildning och yrke måste de göra själva, det är ju inte jag som skall arbeta. Det jag gjort är att hjälpa dem hitta information, på Saco.se, där finns mycket info om yrken, utbildningar och löner och arbetsmarknad. 

  • Sat 18 Mar 2023 18:28
    #3

    Jag har alltid visat intresse och engagemang i min dotters intressen och skolgång. Stöttat och väglett henne så gott jag har kunnat och senast igår satt vi och pratade om framtiden, gymnasieval och olika yrken och inriktningar. Det var väldigt intressant att höra hur hon tänker och resonerar. Så intressant! Jag tänker inte påverka hennes val och beslut mer än svarar upp på det hon frågar och undrar över och jag tipsade henne henne att gå till yrkesvägledaren med några frågor som jag inte kunde svara på. Hon går i åttonde klass så det är ett tag kvar. Den viktigaste rollen jag har som förälder har är att lyssna, stötta och finnas till förfogande och lita på min dotters förmåga. 

Svar på tråden Framtid