Min lillasyster har dött, hur lång ledighet?
Hej
Min lillasyster gick plötsligt bort för 3 dagar sedan. Dödsorsaken är oklar och en rättsmedicinsk obduktion ska göras, vilket vilket känns läskigt och obehagligt, även om vi vill veta vad som hände. vi har olika teorier då hon hade en bakomliggande sjukdom. Allt praktisk som också ska fixas, samtal, tömning och städning av bostad, begravning etc. Allt känns oklart då obduktionen tar tid, vilket drar ut på begravningen. Det värker i mig. Till råga på allt fick min pappa en hjärtinfarkt igår och jag håller på att gå under, nu klarade han sig tack och lov, men han behöver stöd i att återhämta sig från den upplevelsen också.
Jag studerar 100% och jobbar 50%. Efter dessa 3 dagar fungerar jag fortfarande inte, jag skulle jobbat denna helgen och bara tanken av att sätta mig och plugga är totalt ointresserat. Jag går som i en dvala och gråter till och från. Min syster är borta. Hon var mellan 25-30 år bara, det skiljde 3 år mellan oss. Detta har tagit hårt på mig, och jag mår extremt dåligt, sover knappt och har ingen matlust.
Min fråga är väl egentligen, hur länge kan jag vara hemma? Både betald och obetald ledighet? Enligt kollektivavtal framgår det 1 dags permission, men vem kan vara hemma 1 dag efter något sådant här? Begravningen kommer inte ske förens tidigast om 1,5 vecka, och jag kan inte tänka mig att börja jobba för att ta ledigt igen, sen börja jobba igen. Det känns bättre om allt blir färdigt först.
Har någon av er förlorat en syster? Hur har ni gjort med arbete och dylikt?
mvh ett krossat hjärta