• Fröken Allvar

    Vänskap och borderline/EIPS

    Jag har haft kortare och längre relationer till många mycket intensiva människor och har genom livet haft lite för hög tolerans för saker som jag egentligen inte har mått väl av. Försökt reda ut, förväntat mig svar från någon som kanske själv inte vet svaret på sin fixering vid mig, någon som tar kontakt efter flera år efter att ha försvunnit. Denna tolerans har jag utvecklat för att jag såklart, som de flesta andra människor, har velat ha nära relationer.
     
    Jag har även sökt nya relationer här via forumet och har fått lite olika respons på det, men landar i att just vänskap är ett känsligt ämne för många och något som är svårt att bygga upp och att få. Jag är egentligen inte ensam, men kan ofta känna mig ensam i de relationer jag har eftersom jag inte får vad jag behöver i dem. 
     
    I nya relationer har jag inte ställt krav, jag ser oss som bekanta vilka trevar oss fram, men visst har jag märkt av vissa mönster hos mig. Jag pratar mycket om mig själv med den som är intresserad, och lyssnar gärna på den jag är intresserad av, vilket är de flesta, fram till att den sårar mig, då blir jag som en försvarsmekanism direkt rätt ointresserad och avstängd. Kanske kan detta uppfattas som krävande och svartvitt av en människa som utgår ifrån att jag ska vara likadan hela tiden? Själv har jag gått igenom så pass många relationer nu att jag inte blir förvånad om en relation snabbt ändras, men sårad kan jag fortfarande bli. 
     
    Jag ville dela med mig av några länkar om borderline och vänskap, då jag tror att jag har känt en del människor med odiagnostiserad borderline och jag har känt några med diagnosticerad. Deras starka känslor har aldrig skrämt mig då jag själv haft och har sådana, men nu tänker jag att jag kanske måste vara mera rädd om mig runt människor som vill skapa drama. 
     
     
    Det kanske är för mycket att hoppas på att be er inte skapa drama eller berätta om vad ni tycker om mig på ett pikigt eller på andra vis triggande sätt,eftersom jag förstår att inlägget kan vara triggande i sig. Men i så fall kan ni istället läsa de här länkarna, som var väldigt bra. 
     
    I övrigt undrar jag om det är någon som kan känna igen sig eller har andra erfarenheter av drama i vänskaper? 
     
  • Svar på tråden Vänskap och borderline/EIPS
  • Fröken Allvar

    Jag svarar er båda samtidigt. Ja, jag söker en lösning på något som blir problem, och då jag ibland får höra att det är jag som är problemet, och på så vis har det kanske blivit så att jag ser mina naturliga egenskaper som problematiska? Samtidigt uppstår inte samma problem med alla. Då är det en fråga om vilka jag väljer att släppa in nära inpå mig, och att det ibland, ofta till och med, varit personer som inte får mig att må så bra som jag haft för nära mig. 

    StudierKemi, du frågar om människor är ett intresse. Det är det faktiskt, jag är mycket intresserad av andra människor, kanske till en grad där jag inte frågar mig om de är bra för mig eller inte. Det leder till att jag inleder relationer som jag senare måste avbryta. Men nu var det längesedan det hände. De djupare relationer jag hade innan jag kom till Familjeliv är alla mångåriga, och sedan finns bekanta. 

    Jag skulle vilja ha det som LittleSunshine84, tänk att ha fem nära vänner och många bekanta. Vilken dröm. Men samtidigt kanske jag har fem nära vänner om jag ser på vänskap ur med samma glasögon som jag LittleSunshine84 använder?

    Jag har bättre relationer än tidigare men har ändå sår och skador som jag inte vill råka ut för igen. 

  • StudierKemi
    Fröken Allvar skrev 2023-05-24 12:52:22 följande:
    Jag blir ofta personlig snabbt. Det är på gott och ont. Om jag umgås via intressen kan det vara lite mera opersonligt, men mina intressen drar till sig människor med starka känslor och ofta ett glödgande bagage. Det har blivit så normalt för mig att jag knappt reagerar, men jag borde sätta upp åtminstone ett gunnebostaket runt mig, även om skyddsmurar inte är mig grej. Det verkar som om ni som skrivit i tråden har mer funktionella gränser. 

    Jag har också svårt med "funktionella gränser". Men jag ser inte det som en svaghet så som du gör. När jag applicerar mina ofunktionella gränser på kemi så blir jag mer kreativ som person. De som är mer försiktiga av sig bland människor, de blir även olyckligtvis försiktiga inom forskning också, och det blir inte samma spännande dynamik och det uppstår inte fantastiska idéer att utforska. Alltså gäller det att applicera olika egenskaper på rätt plats här i livet. Det du har kan vara en stor styrka. 


    Jag minns när jag dejtade en man som jag var fruktansvärt mycket förtjust i. Han var vacker. Jag bjöd honom på bio 2 gånger utan att han bjöd mig tillbaka. Jag ville jättegärna att det skulle bli han och jag i slutänden, men det blev inte så. Det blir sällan som man vill ha det här i livet... Man ska inte bli deprimerad p.g.a. det, de flesta går runt med ett brustet hjärta, hoppas att de inte lägger allt fokus på detta, då alla känner samma. Man vill väl inte stagnera i den personliga utveckligen bara p.g.a. misslyckad kärlek eller vänskap. Detta är inget speciellt, ingenting nytt.


    Alltså ser man att jag var kanske lite väl "på" i jämförelse med honom! Och jag har ett sånt inbyggt tempo i mig, så mycket liv jämfört med andra. Om personen inte kan "hinna med" så kommer denna inte intressera mig tror jag. Jag var bra i sängen också, livlig... Jag föredrar att inte ha en manlig partner alls än om jag ska dämpa min livslust och mitt höga tempo. Jag kommer inte tycka att det känns roligt då. Varför ska jag anpassa mig till andra egentligen, om man tänker efter. Man är ju 2 i en vänskapsrelation eller kärleksrelation. Varför ska jag vara den som måste förändras? Antagligen stämmer inte personkemin bara, och det behöver inte vara fel på någon av parterna.


    Fast de med borderline har lite andra svårigheter. De borde inte vara i relationer öht tycker jag. Man måste kunna leva själv under väldigt lång tid, och när man kan hantera ensamheten och ha ett bra liv även utan andra, då är man redo för relationer. Men de med borderline är mycket beroende av andra och tror att de inte överlever utan vissa utvalda o.s.v., massa tragiskt tänkande. Jag skulle nog säga att så fort man kan hantera sin ensamhet på ett sunt lyckat sätt och att man kunnat vara själv i 5+ år, och inte är rädd längre för att bli lämnad av en annan individ, då är man nog redo för förhållande.

  • Fröken Allvar
    Allis1000 skrev 2023-05-24 13:20:25 följande:
    Jag håller med. Känns forcerat när någon berättar för
    mycket för snabbt. Jag känner då krav på mig att svara upp mot ett förtroende som jag inte bett om. Kanske stötta och så Fast man inte orkar med någon man ännu inte byggt upp upp en nära relation till.
    Jättebra synpunkt. Det här har jag hamnat i om och om igen. Jag kallar det "terapirelation". Men jag hamnar inte lika lätt där längre. 
  • StudierKemi
    Allis1000 skrev 2023-05-24 13:20:25 följande:
    Jag håller med. Känns forcerat när någon berättar för
    mycket för snabbt. Jag känner då krav på mig att svara upp mot ett förtroende som jag inte bett om. Kanske stötta och så Fast man inte orkar med någon man ännu inte byggt upp upp en nära relation till.
    Jag är en sån som verkligen skriver mycket och delar med mig snabbt. Jag älskar att skriva och kanske borde man försöka bli författare om man har den tendensen? Man har sån skrivlust så man blir nog galen om man inte skriver en roman. Det är alltså inte fel att vara byggd så, att ha dem behoven, men de är felapplicerade. 
  • Fröken Allvar
    StudierKemi skrev 2023-05-24 13:32:06 följande:

    Jag har också svårt med "funktionella gränser". Men jag ser inte det som en svaghet så som du gör. När jag applicerar mina ofunktionella gränser på kemi så blir jag mer kreativ som person. De som är mer försiktiga av sig bland människor, de blir även olyckligtvis försiktiga inom forskning också, och det blir inte samma spännande dynamik och det uppstår inte fantastiska idéer att utforska. Alltså gäller det att applicera olika egenskaper på rätt plats här i livet. Det du har kan vara en stor styrka. 


    Jag minns när jag dejtade en man som jag var fruktansvärt mycket förtjust i. Han var vacker. Jag bjöd honom på bio 2 gånger utan att han bjöd mig tillbaka. Jag ville jättegärna att det skulle bli han och jag i slutänden, men det blev inte så. Det blir sällan som man vill ha det här i livet... Man ska inte bli deprimerad p.g.a. det, de flesta går runt med ett brustet hjärta, hoppas att de inte lägger allt fokus på detta, då alla känner samma. Man vill väl inte stagnera i den personliga utveckligen bara p.g.a. misslyckad kärlek eller vänskap. Detta är inget speciellt, ingenting nytt.


    Alltså ser man att jag var kanske lite väl "på" i jämförelse med honom! Och jag har ett sånt inbyggt tempo i mig, så mycket liv jämfört med andra. Om personen inte kan "hinna med" så kommer denna inte intressera mig tror jag. Jag var bra i sängen också, livlig... Jag föredrar att inte ha en manlig partner alls än om jag ska dämpa min livslust och mitt höga tempo. Jag kommer inte tycka att det känns roligt då. Varför ska jag anpassa mig till andra egentligen, om man tänker efter. Man är ju 2 i en vänskapsrelation eller kärleksrelation. Varför ska jag vara den som måste förändras? Antagligen stämmer inte personkemin bara, och det behöver inte vara fel på någon av parterna.


    Fast de med borderline har lite andra svårigheter. De borde inte vara i relationer öht tycker jag. Man måste kunna leva själv under väldigt lång tid, och när man kan hantera ensamheten och ha ett bra liv även utan andra, då är man redo för relationer. Men de med borderline är mycket beroende av andra och tror att de inte överlever utan vissa utvalda o.s.v., massa tragiskt tänkande. Jag skulle nog säga att så fort man kan hantera sin ensamhet på ett sunt lyckat sätt och att man kunnat vara själv i 5+ år, och inte är rädd längre för att bli lämnad av en annan individ, då är man nog redo för förhållande.


    Vi är olika men också lika, så jag brukar ta till mig det i dina inlägg som fungerar för mig. Jag tror tvärtom att borderline och EIPS läker i relation till andra. Men kvinnan i artikeln undviker faktiskt andra med starka känslor nu. Hon blir triggad av deras drama. Så känner inte jag. Jag känner att det är skönt att det finns andra som går i taket då och då precis som jag.

    www.dn.se/insidan/ina-friskforklarades-fran-borderline-blev-forst-orolig-nar-angesten-forsvann/
  • Fröken Allvar
    StudierKemi skrev 2023-05-24 13:36:30 följande:
    Jag är en sån som verkligen skriver mycket och delar med mig snabbt. Jag älskar att skriva och kanske borde man försöka bli författare om man har den tendensen? Man har sån skrivlust så man blir nog galen om man inte skriver en roman. Det är alltså inte fel att vara byggd så, att ha dem behoven, men de är felapplicerade. 
    Just romaner är svåra att skriva, och även att läsa i många fall. Men nog skriver jag mycket. Hur menar du med "felapplicerade behov"? 🙂
  • StudierKemi
    Fröken Allvar skrev 2023-05-24 13:41:30 följande:
    Just romaner är svåra att skriva, och även att läsa i många fall. Men nog skriver jag mycket. Hur menar du med "felapplicerade behov"? 🙂

    Jag återkommer senare!


  • Freddie K
    LittleSunshine84 skrev 2023-05-24 13:10:42 följande:
    Det låter som en fin balans. Du skriver mkt bra och sunda saker, har läst andra inlägg av dig! 
    Tack! Glad. Jag försöker i alla fall. Du har också en del bra poänger här. Har inte läst allt, men ska läsa ikapp nu. 
    Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Freddie K
    Fröken Allvar skrev 2023-05-24 13:38:32 följande:
    Vi är olika men också lika, så jag brukar ta till mig det i dina inlägg som fungerar för mig. Jag tror tvärtom att borderline och EIPS läker i relation till andra. Men kvinnan i artikeln undviker faktiskt andra med starka känslor nu. Hon blir triggad av deras drama. Så känner inte jag. Jag känner att det är skönt att det finns andra som går i taket då och då precis som jag.

    www.dn.se/insidan/ina-friskforklarades-fran-borderline-blev-forst-orolig-nar-angesten-forsvann/
    Man måste få gå i taket då och då. Jag tror bara att det är sunt. Annars går man och bär på det tills man slutligen exploderar och det är aldrig bra.
    Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Freddie K

    Jag går kanske lite OT nu, men ibland känner jag mig lite som en hycklare när jag inte är mitt vanliga jag, så att säga. Visst, det ska mycket till innan jag brusar upp, men när jag väl gör det så tar det hus i h*lvete. Är det någon mer som känner igen sig, eller är det bara jag? Skäms


    Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
Svar på tråden Vänskap och borderline/EIPS