• Maja2003

    Ni som tror att Hamas och islamister inte vill se fler döda civila, läs detta

    www.svt.se/nyheter/utrikes/hamas-attack-mot-israel

    14:16.

    "Samtidigt gratulerar vi er vars nära och kära förärats med martyrskap, säger Hassan Nasrallah och syftar på de civila som dött, enligt kanalen."

    Vilka friska människor gratulerar folk vars anhöriga dött?

    Det är så här islamism fungerar. Ju fler palestinier som dör, desto bättre för Hamas och Hizbollah. Det är av denna anledning Hamas placerar sig själva i de mest tättbefolkade områdena i Gaza, så att om Israel slår till mot dem kommer de döda massa civila samtidigt. Så kan Hamas går ut till världspressen och säga "Israel dödar våra barn".

    Sluta säg att Israel mördar. De måste slå tillbaka mot Hamas, och det är omöjligt att göra det utan att massa civila dör, pga hur Hamas och andra islamister är funtade.

  • Svar på tråden Ni som tror att Hamas och islamister inte vill se fler döda civila, läs detta
  • AndreaBD
    Anonym (Fader) skrev 2023-11-14 10:30:03 följande:
    Jag säger det igen...Du verkar inte förstå vad apartheid är för något.  Diskriminering är en del av apartheid. Illegala bosättningar är ett resultat av just diskriminering av palestinier som fördrivs och får inte bygga nytt, medans in flyttar bosättare från andra länder, tar över palestiniernas hus och får även bygglov att bygga nya bostäder. Allt detta är apartheid. Du borde verkligen läsa mer om apartheid i Israel, läsa rapporter (finns flera oberoende vetenskapliga rapporter) om det och sedan diskutera sakligt. 
    Termen Apartheid innebär olika lagar och regler för olika etniska grupper.  Inte bara diskriminering. "Apartheid i Israel"???? Du pratar om Västbanken! Det är faktiskt skillnad. Och jag säger inte att det är bra. Men man ska inte framställa det som om det gällde palestinier i ISRAEL! 

    Det här kanske är kontroversiell, men det är skillnad om man lever i ett land och vill vara del av det landet och håller sig till de reglerna som gäller. Då har man också rätt till samma rättigheter.  Det är ganska självklart. Där är det lättare att klaga om man inte blir behandlat på samma sätt. Och det kan min kompis i Israel (som är gift med en palestinier) också göra någon gång. Det förekommer nån gång även i Israel att det blir orättvisor. Dock inte systematiskt. 

    Västbanken - jag tycker inte det är rätt heller hur det går till där. Men jag förstår också att Israel inte bara släpper in alla för att jobba där eller röra sig hur som helst. Eftersom det har hänt för mycket, eftersom många därifrån är fientligt inställda och beredda att skada Israel. Som sagt, man måste lösa hela den situationen. 
  • Maja2003
    Anonym (Fader) skrev 2023-11-14 13:17:55 följande:
    Det är inte bara Hamas uppgifter. Läkare utan gränser och andra humanitära organisationer finns på plats och bekräftar att att det tusentals döda barn. Sedan Joe Biden sa samma sak som du om civila offer, har man gjort en lista över alla döda med namn och registreringsnummer. Israel har inte sagt emot eftersom de har också stenkoll på alla i Gaza.

    Men hur många döda palestinska barn är för många för dig? Hur många palestinska barn kan dö tycker du för att du ska säga "det räcker nu"? 200? 1000? 2000? 3000? 6000? 
    Alla vet att välgörenhetsorganisationerna står till vänster och att de alltid hatat Israel.

    Det är Hamas som gör att så många palestinier dör, inte Israel. Men det vill den samlade vänstern inte låtsas om (SVT, människorrättsorganisationer osv).
  • AndreaBD
    Anonym (Fader) skrev 2023-11-14 11:11:35 följande:
    Gömmer du med flyt att Israel begränsar hela tiden alla varor som går in i Gaza? Glömmer du också att Israel styr både vatten, elektricitet och telefonkommunikationer i Gaza? Ingenting kan utvecklas i Gaza pga omfattande restriktioner från Israels sida. 
    Fel. Mycket hade kunnat utvecklats om inte Hamas hade lagt pengarna på vapen.
  • Anonym (Fader)
    Anonym (Hamas medvetna val) skrev 2023-11-14 11:40:59 följande:
    Du påstår alltså att den krigsorganisation och de vapenresurser som Hamas har utvecklat och etablerat i Gaza är "ingenting"?

    ???

    Det är självklart att t ex resurser för vatten, elektricitet och telekommunikationer hade kunnat utvecklats oerhört väl om man hade valt att lägga resurserna på detta i stället på att storskaligt och med extremt hat enbart välja att satsa allt på mördande och terrorism. 

    Vatten-resurser har byggts till de Palestinska invånarna, till barnen och kvinnornas gagn.
    Detta har gjorts med hjälp av ekonomiska bidrag och kompetens från västvärlden, bl a från Sverige.
    Men vad valde Hamas att göra med dessa vattenledningar?
    Jo, man valde att stjäla dem från kvinnor och barn, man valde att gräva upp dem och tillverkade vapen och raketer av dem.
    Detta är talande för Hamas prioriteringar.

    Resurserna som Hamas och Palestina har valt att lägga på vapenmakt och krigsorganisation hade i stället kunna göra extremt stor nytta för barnen, kvinnorna och alla civila, om dessa resurser hade lagts på att utveckla samhället, i stället för att ensidigt satsa på hat-styrd terrorism.

    Då frågar jag dig,
    med ditt sätt att se på saken så är väl även dessa Hamas prioriteringar helt och hållet judarnas fel?
    Och det är enligt dig en god anledning för att utrota judarna?
    Alla palestinska områden diskrimineras hårt i hela Israel. Tex de illegala bosättarna får ekonomisk hjälp för att bygga hus och infrastruktur medans de palestinska områden får inget.

    När det gäller Hamas och Gaza, så kommer du med vilda gissningar och propaganda och i bästa fall extrema överdrivningar. Eftersom jag hittar ingen pålitlig information om hur Hamas utnyttjar ekonomisk hjälp ämnad för Gaza. Vänligen ange din infokälla. 
  • Anonym (Håpp)

    Två intressanta videor.
    Den första är en intervju med en Israelisk professor, känd gitarr för en uppluckring av de restriktiva regler som finns mot Palestinier.
    Intervjun är gjord strax efter terrorattackerna den 7.


    ">


    ">

    Nästa gäller krig och reglerna, Krig är fruktansvärt och civila offer förekommer.
    Här avhandlas ämnet ur ett filosofiskt perspektiv.

    https://www.youtube.com/live/k_ocPaE3qIc?si=IBiDLD4p_IxLY0Bo

  • Anonym (Fader)
    AndreaBD skrev 2023-11-14 13:23:04 följande:
    Fel. Mycket hade kunnat utvecklats om inte Hamas hade lagt pengarna på vapen.
    Ange källa för din information om att Hamas hindrar Gazas utveckling?
  • AndreaBD
    Anonym (Fader) skrev 2023-11-14 13:17:55 följande:
    Det är inte bara Hamas uppgifter. Läkare utan gränser och andra humanitära organisationer finns på plats och bekräftar att att det tusentals döda barn. Sedan Joe Biden sa samma sak som du om civila offer, har man gjort en lista över alla döda med namn och registreringsnummer. Israel har inte sagt emot eftersom de har också stenkoll på alla i Gaza.

    Men hur många döda palestinska barn är för många för dig? Hur många palestinska barn kan dö tycker du för att du ska säga "det räcker nu"? 200? 1000? 2000? 3000? 6000? 
    Okej, då är det kanske så att många barn har dödats. Det finns ju väldigt hög andel barn i Gaza.  På dig låter det som om hämd vore målet. Men det handlar om att ta bort Hamas och deras underjordiska vapenfabriker. Gör man inte det, så blir det ändå civila offer framöver. Jag tror inte det blir bättre om man inte gör klart det nu. Och jag tänker också att IDF ju måste vara inne i Gaza nu. Då finns det inte behov av fler raketer. Då blir det inte så många civila offer heller.  
  • AndreaBD
    Anonym (Fader) skrev 2023-11-14 13:27:06 följande:
    Ange källa för din information om att Hamas hindrar Gazas utveckling?
    Du har aldrig angett någon källa. Börja med att ange källa för den där listan, som iofs är intressant, men jag vill veta var den kommer ifrån.

    Det här med att Hamas har hindrat Gazas utveckling har jag hört från många olika källor, t.ex. från tyska nyhetsprogramm. 
  • Anonym (Fader)
    AndreaBD skrev 2023-11-14 13:28:30 följande:
    Okej, då är det kanske så att många barn har dödats. Det finns ju väldigt hög andel barn i Gaza.  På dig låter det som om hämd vore målet. Men det handlar om att ta bort Hamas och deras underjordiska vapenfabriker. Gör man inte det, så blir det ändå civila offer framöver. Jag tror inte det blir bättre om man inte gör klart det nu. Och jag tänker också att IDF ju måste vara inne i Gaza nu. Då finns det inte behov av fler raketer. Då blir det inte så många civila offer heller.  
    Du svarar inte på mina frågor. Du har nu länge hävdat att barnen är bara collateral damage och att så så många har inte alls dödats. För mig är 200 döda barn redan för mycket. Hur många döda palestinska barn tycker du är för många?

    Men hur många döda palestinska barn är för många för dig? Hur många palestinska barn kan dö tycker du för att du ska säga "det räcker nu"? 200? 1000? 2000? 3000? 6000? 
  • Anonym (Fader)
    AndreaBD skrev 2023-11-14 13:30:24 följande:
    Du har aldrig angett någon källa. Börja med att ange källa för den där listan, som iofs är intressant, men jag vill veta var den kommer ifrån.

    Det här med att Hamas har hindrat Gazas utveckling har jag hört från många olika källor, t.ex. från tyska nyhetsprogramm. 
    Källan är Human Rights Watch kända rapport som också undersökte om Israel var apartheid. 

    www.hrw.org/report/2021/04/27/threshold-crossed/israeli-authorities-and-crimes-apartheid-and-persecution

    Men i vanlig ordning kommer du inte vilja läsa den heller eller hur?. Trots att även den här källan är mycket pålitlig och internationell organisation som är helt oberoende.
Svar på tråden Ni som tror att Hamas och islamister inte vill se fler döda civila, läs detta