• Reclaimyourself

    Hur kan vissa ha så mycket energi?

    Jag syftar på folk som jämt har tusen järn i elden och alltid flera projekt igång samtidigt. 
    Exempelvis:  tar hand om hem, flera barn,  kanske även flera djur, jobbar 2-3 jobb, driver företag och/eller en blogg eller Youtube -kanal etc.
    Detta var bara lite olika extrema exempel.
    Men det finns ju en del människor som verkar ha obegränsat med tid och energi och jag förstår inte hur det går ihop utan att de blir utbrända, drabbas av sjukdom eller psykisk ohälsa etc? (Nu syftar jag alltså inte på alla dem som faktiskt går in i väggen och drabbas av något sådant! Utan på såna som orkar hålla på såhär i flera år och kanske till och med hela livet)

  • Svar på tråden Hur kan vissa ha så mycket energi?
  • Anonym (Mindre energi)
    Anonym (Abc) skrev 2024-03-21 11:36:56 följande:
    Precis så är det. Och jag får erkänna att om jag har nog till viss del känt så innan jag fick min son. Att det är ett val man gör och inte att man har olika förutsättningar. 
    Och du är absolut inte ensam!
  • Tow2Mater
    Anonym (J) skrev 2024-03-21 21:42:30 följande:
    Ja, men med mycket möten, samtal, diskussioner, beslut. En del resor och jag sitter sällan långa stunder på samma ställen. Går en del i olika lokaler men inget fysiskt krävande jobb.

    För mig ligger avkopplingen och återhämtningen i att göra något helt annat.  Efter en massa konfliktfyllda möten på jobb är det återhämtning för mig att träffa kompisar och spela dart. Efter en vecka på kontoret är skogsröjning vila.

    Det blir att jag får mycket gjort och ständigt är aktiv.
    Jo, forstår det. Och for en som har ett fysiskt krävande jobb fem dar i veckan kanske det är avkoppling och återhämtning att titta på Netflix i soffan på helgerna.
  • Anonym (Lisa)
    Reclaimyourself skrev 2024-03-20 01:39:17 följande:
    Din trötthet och orkeslöshet har nog mycket med din ADD att göra, det är jättevanligt att vi som har diagnoser som ADD, ADHD, Asperger, autism etc är trötta på ett onaturligt sätt och det hjälper inte att sova eller vila bort! 
    Detta kanske låter som ett hån, men har du provat någon träning eller fysisk aktivitet? Även om det känns helt omöjligt att komma igång med, när man inte ens orkar resa sig från soffan, så blir många med våra diagnoser piggare och orkar mer av regelbunden fysisk träning! Man får ta små små steg och verkligen pina sig i början! Men det är så värt det när man såsmåningom har så mycket mer energi och frenesi att få annat gjort, som tex städning och tvätt. Plötsligt har man dessutom en massa tid som inte fanns innan! 😀 
    Provat meditation? Mindfulness? Andningstekniker?
    Jag har tränat på gym, och det är absolut positivt, men nu har jag inte tid eller ork eller ens ekonomi för det.
    Jag vet att man mår bra och blir piggare av fysisk aktivitet och jag försöker promenera ca 45-60 min varje dag.
    Jag har inte provat meditation, mindfulness eller andningstekniker.
    Jag har svårt för rutiner, av anledningen till att om jag upprättar en rutin blir jag så stressad om rutinen inte kan hållas.   Vilket alltid händer förr eller senare.
    För ca 10 år sedan hade jag rutiner,  jag arbetade regelbundna tider mån-tors 8-16,  tisdagar och torsdagar efter jobbet tränade jag och min väninna på gym/gruppass och på fredagar hade vi yoga varje förmiddag.
    Fredag var vår lediga dag, och då handlade vi och städade.  
    Jag hade fester och middagsbjudningar ibland. 
    Sen ändrade sig livet och rutinerna för oss båda, en blev ensamstående och en fick ändrade arbetstider.
    Idag är allt kaos, och det tar all energi och kraft att bara hålla ihop vardagen, läxor och hushållet...
  • Anonym (Duracell)

    Intressant fråga. Jag kan nog ha uppfattats ha såna tendenser i alla fall som yngre. Är rastlös och blir lätt uttråkad om det inte är tempo. Mår bäst av att vara sysselsatt och klättrar på väggarna i lägenhet till exempel. Känns som ett vilt djur fångat i en liten bur. Med hus finns det alltid något att sysselsätta sig med. Så jag tänker att det är en personlighetsfråga.

  • Anonym (J)

    Tow2Mater skrev 2024-03-21 22:38:16 följande:
    Jo, forstår det. Och for en som har ett fysiskt krävande jobb fem dar i veckan kanske det är avkoppling och återhämtning att titta på Netflix i soffan på helgerna.
    Ja, men om vi återgår till TS fundering. Hur orkar/hinner en del med så mycket?

    Ett sätt kan vara att hitta avkoppling och återhämtning som ger något mera än att titta på Netflix.

    Om man har ett fysiskt krävande jobb kanske det är att måla akvareller eller vara aktiv i barnens schackklubb.

    MIn poäng är att för att få mycket gjort kan ett trick vara att göra omväxlande saker som tilför energi på olika sätt.

    För min del är det så att om jag göra omväxlande saker tillför det mer energi och återhämtning än om jag inte gör någonting, Jag är tröttare och mer sliten på måndag morgon om jag bara slöat i soffan hemma jämfört med om jag gjort något väldigt annorlunda mot mitt jobb.
  • Anonym (Mannen)
    Anonym (Lisa) skrev 2024-03-22 02:07:01 följande:
    Jag har tränat på gym, och det är absolut positivt, men nu har jag inte tid eller ork eller ens ekonomi för det.
    Jag vet att man mår bra och blir piggare av fysisk aktivitet och jag försöker promenera ca 45-60 min varje dag.
    Jag har inte provat meditation, mindfulness eller andningstekniker.
    Jag har svårt för rutiner, av anledningen till att om jag upprättar en rutin blir jag så stressad om rutinen inte kan hållas.   Vilket alltid händer förr eller senare.
    För ca 10 år sedan hade jag rutiner,  jag arbetade regelbundna tider mån-tors 8-16,  tisdagar och torsdagar efter jobbet tränade jag och min väninna på gym/gruppass och på fredagar hade vi yoga varje förmiddag.
    Fredag var vår lediga dag, och då handlade vi och städade.  
    Jag hade fester och middagsbjudningar ibland. 
    Sen ändrade sig livet och rutinerna för oss båda, en blev ensamstående och en fick ändrade arbetstider.
    Idag är allt kaos, och det tar all energi och kraft att bara hålla ihop vardagen, läxor och hushållet...
    Rutiner är grunden till ett hälsosamt liv. Inställning till när rutiner bryts är mycket  viktig. Vissa väljer att se det som en ursäkt att sluta med rutinen. Andra ser det som ett skäl att verkligen se till att göra det nästa gång. 

    Rutiner är inget temporärt. Det är permanent.
  • Anonym (Mannen)

    J
    "Ja, men om vi återgår till TS fundering. Hur orkar/hinner en del med så mycket?"

    Handlar inte bara om energi utan även att man vet vad man ska göra. Om jag vet vad jag ska göra kommer jag att göra minst dubbelt så mycket som en person som måste komma på det. Därför det är så viktigt att ha rutiner och saker uppskrivna över vad som ska göras.

    Då  besparar man sig själv så mycket tid.

  • Anonym (J)

    För mig är rutiner ett sätt att lägga tankar, tid och energi på rätt saker. Om jag göra vissa saker lika hela tiden behöver jag inte fundera så mycket på det. Som alltid taco till fredagmiddag och göra iordning kläderna för nästa dag  kvällen innan.

  • Anonym (J)

    Had em bekant som var VD för ett större bolag, han hade fast klädsel för varje dag, Han tyckte det var jättesmidigt, behövde alldrig fundera på det. Sen när tisdagsskjortan var utsliten köpte han en ny lika. 

    Vid särskilda tillfällen kunde han sen anpassa.

    Jag tycker det är ett bra exempel på energibesparande rutiner. 

  • Anonym (Lisa)

    Jag vill ha rutiner, men problemet är när jag skapat rutiner blir de så viktiga för mig, att minsta avvikelse från rutinerna får mig helt ur balans och det blir kaos.
    Det handlar inte alls om en ursäkt att sluta med rutinen. 
    Utan att om min rutin bryts så blir jag väldigt stressad. 

Svar på tråden Hur kan vissa ha så mycket energi?