• Anonym (Anonym)

    Sonens pappa har skaffat en ny familj och glömt bort vår son

    Jag var tillsammans med en kille när jag var yngre. Jag blev gravid och valde att behålla men han ville att jag skulle göra abort. Sen gjorde vi slut. Och han verkar inte ha något större intresse av vår son nu när han har hittat en annan tjej som han skaffat barn med. Han verkar helt ha glömt bort vår son. Han betalar underhåll men de träffas väldigt sällan. Han har ju en ny familj nu och han bor långt bort. Han har två barn med den nya tjejen, som han dessutom numera är gift med. 

    Jag vet inte riktigt vad jag ska säga till min son. Det känns så ledsamt. Jag märker att han saknar sin pappa och jag märker att han tänker på honom. Det gör så ont i mig. Vår son fyller snart 14. 


     

  • Svar på tråden Sonens pappa har skaffat en ny familj och glömt bort vår son
  • Anonym (M)
    Anonym (Alexandra) skrev 2024-03-23 17:51:24 följande:
    Eh, han tar det ansvar som samhället kräver? Han betalar underhåll. Samhället kräver inte att han umgås med barnet. Vi vet inget om hur han är som pappa till sina andra barn.

    Jag skrev aldrig att TS behövde göra en abort om hon inte ville. Det är absolut okej att hon behöll barnet, men det var ju inte som att hon inte visste från start att pappan inte var intresserad. Då kan man ju inte riktigt bli förvånad sedan när han faktiskt inte är intresserad av att ha en relation med barnet.
    Förvånad? Är TS förvåning det som är problemet här?
  • Anonym (Isa)

    Men ett annat perspektiv är väl hur det blir om nu pappan tar sitt ansvar och har regelbundet umgänge . Men pappan kanske är helt oengagerad och kanske även ganska kall mot barnet när dom träffas. Och eftersom det fanns en ny familj så kommer nog ett så stort barn både se och känna att pappan gör skillnad på alla sina barn. Den känslan är väl kanske inte så fantastiskt kul att få uppleva. 

  • Anonym (M)

    Han är ett svin bara inget du kan göra något åt. En ynkrygg som övergett sitt barn. Du får hjälpa sonen att sörja helt enkelt och acceptera det. 

  • Hermis123
    Anonym (Alexandra) skrev 2024-03-23 17:51:24 följande:
    Eh, han tar det ansvar som samhället kräver? Han betalar underhåll. Samhället kräver inte att han umgås med barnet. Vi vet inget om hur han är som pappa till sina andra barn.

    Jag skrev aldrig att TS behövde göra en abort om hon inte ville. Det är absolut okej att hon behöll barnet, men det var ju inte som att hon inte visste från start att pappan inte var intresserad. Då kan man ju inte riktigt bli förvånad sedan när han faktiskt inte är intresserad av att ha en relation med barnet.
    Där har du fel.Samhället kräver faktiskt att han ska umgås med barnet!  Dock finns det inte sanktioner mot det!


  • Anonym (Reality check)
    Hermis123 skrev 2024-03-23 18:36:39 följande:
    Där har du fel.Samhället kräver faktiskt att han ska umgås med barnet!  Dock finns det inte sanktioner mot det!
    Nja, det där du klippt in innebär bara att ts inte får neka barnet umgänge med sin pappa, inte att man ska kräva det av pappan på något sätt, så du har rätt men fel. Sanktionerna gäller mot personen (ofta mamman) som vägrar barnet att träffa den andra föräldern. Det är vad texten innebär.
  • Anonym (Rudolf)
    Hermis123 skrev 2024-03-23 06:48:10 följande:
    Sonens pappa har skaffat en ny familj och glömt bort vår son
    Alltså jag blir arg på ditt svar faktiskt! Vi ska aldrig ursäkta dessa män och jag blir arg på människor som ursäktar dom med att dom ? ville inte ha barn.
    vi kan inte kräva det av dom?  Om han inte vill ha barn, ska ha inte ha sex eller använda kondom eller kastrering! Nu har han barn och ANSVAR! Barnet har rätt till båda sina föräldrar, men mannens rättigheter väger över som vanligt!!  Om en mamma begår umgängessabotage då får hon vite men om pappa umgengesvä så tycker alla att det är hans rätt! En man som överlämnar sitt barn borde få höga vite och tom bli kastrerad han är fan oduglig att vara pappa och borde inte få bli det igen!
    Set jag stör mig mest på  alla människor som försvarar dom! Det ska aldrig bli normalt att överlämna ett barn, och vi ska inte normalisera det! Spelar ingen roll om han inte ville ha barn, ett barn är fött och han har ANSVAR!
    Och mammans ansvar att skydda sig? Vad säger du om det? Inget du tar upp i inlägget.
  • Hermis123
    Anonym (Reality check) skrev 2024-03-23 18:38:45 följande:
    Nja, det där du klippt in innebär bara att ts inte får neka barnet umgänge med sin pappa, inte att man ska kräva det av pappan på något sätt, så du har rätt men fel. Sanktionerna gäller mot personen (ofta mamman) som vägrar barnet att träffa den andra föräldern. Det är vad texten innebär.
    Det står tydligt! Umgängesförälder har både ansvar och skyldighet att umgås med barnet ! Det är en tydlig mening som faktiskt säger att pappan är skyldig att umgås med barnet!  umgängesförälder är den föräldern som barnet inte bor med, alltså pappan!  Så han är skyldig! Om han vägrar träffa sitt barn kallas det för umgängesvägran! Det finns inga sanktioner mot det dock, dock kvarstår skyldigheten som han har!  Just sanktioner mot umgängesvägrande föräldrar något som diskuteras så förhoppningvis något som kommer finnas om några år! Typ vite!
  • Hermis123
    Anonym (Rudolf) skrev 2024-03-23 18:55:19 följande:
    Och mammans ansvar att skydda sig? Vad säger du om det? Inget du tar upp i inlägget.
    Spelar ingen roll vad mamma gör! Barnet är en egen individ! Det är barnets rätt som vi diskuterar inte mammans.  Ni förväxlar barnets rätt till båda sina föräldrar med kvinnan Skyldighet att skydda sig och det är fel.  Ett barn är född, egen individ som har rätt,
    barnkonventionen är faktiskt lag, och barnet har rätt till sina föräldrar.
  • Anonym (Reality check)
    Hermis123 skrev 2024-03-23 18:56:55 följande:
    Det står tydligt! Umgängesförälder har både ansvar och skyldighet att umgås med barnet ! Det är en tydlig mening som faktiskt säger att pappan är skyldig att umgås med barnet!  umgängesförälder är den föräldern som barnet inte bor med, alltså pappan!  Så han är skyldig! Om han vägrar träffa sitt barn kallas det för umgängesvägran! Det finns inga sanktioner mot det dock, dock kvarstår skyldigheten som han har!  Just sanktioner mot umgängesvägrande föräldrar något som diskuteras så förhoppningvis något som kommer finnas om några år! Typ vite!
    Var har du fått texten ifrån...? Om man t ex tittar på 6 kap §2a så står inte alls det som texten påstår:

    [K6]2 a §  Barnets bästa ska vara avgörande för alla frågor om vårdnad, boende och umgänge.

    Paragraf 15, andra stycket stämmer åtminstone men det finns fortfarande ingen skyldighet och det är just för att det inte finns några sanktioner. Inga sanktioner = ingen laglig skyldighet. Kommentaren till lagtexten lyder: 
    Ansvaret för att umgänget fungerar vilar på båda föräldrarna. Om en förälder inte vill träffa sitt barn kan vårdnadshavaren vända sig till socialnämnden för att får hjälp att ordna umgänget.

    Men, som du själv säger så finns inga sanktioner. Därmed frivilligt för föräldern som inte kan tvingas till umgänge.

    Den där delen om "skyldighet" står däremot INTE i lagen.
  • Anonym (Reality check)
    Hermis123 skrev 2024-03-23 18:56:55 följande:
    Det står tydligt! Umgängesförälder har både ansvar och skyldighet att umgås med barnet ! Det är en tydlig mening som faktiskt säger att pappan är skyldig att umgås med barnet!  umgängesförälder är den föräldern som barnet inte bor med, alltså pappan!  Så han är skyldig! Om han vägrar träffa sitt barn kallas det för umgängesvägran! Det finns inga sanktioner mot det dock, dock kvarstår skyldigheten som han har!  Just sanktioner mot umgängesvägrande föräldrar något som diskuteras så förhoppningvis något som kommer finnas om några år! Typ vite!
    Å andra sidan.... (Ja, jag hittade källan):

    Man ska komma ihåg att umgänget är till för barnets skull och att umgänget ska vara till barnets bästa. Att umgängesföräldern inte kommer på avtalade umgängestillfällen eller helt väljer bort att träffa sitt barn kan vara något som kallas umgängesvägran. Det anses varken lämpligt eller möjligt att tvinga en förälder som inte är intresserad av sitt barn att ha kontakt med det. Följande skrivs i förarbetena till lagen: "I de fall ett umgänge har bestämts, men umgängesföräldern upprepade gånger väljer att inte komma till bestämda umgängestillfällen, bör i stället övervägas om umgänget bör begränsas eller upphöra helt för att barnet inte gång på gång skall behöva känna sig sviket." (SOU 2005:43, s. 170).
Svar på tråden Sonens pappa har skaffat en ny familj och glömt bort vår son