If you snooze you lose – 7 tips inför sjusovardagen

If you snooze you lose – 7 tips för sjusovardagen. Foto: Artikelbild: Pexels/ Andrea Piacquadio
If you snooze you lose – 7 tips för sjusovardagen. Foto: Artikelbild: Pexels/ Andrea Piacquadio

Vad är sjusovardagen?

Sjusovardagen är en gammal högtidsdag som fallit i glömska. Sjusovardagen har sitt ursprung i legenden om sju män som på grund av sin tro blev förföljda och inmurade i en grotta. De sju männen sov sedan i 200 år innan grottan öppnades och de kom ut i frihet, männen ska enligt legenden trott att de endast sovit i ett dygn. De sju männen som sov i 200 år har gett upphov till begreppet sjusovare som vi använder än idag.

Vad händer på sjusovardagen?

Att sova ut på sjusovardagen är inga problem – så länge du inte vaknar sist. Om du sover längst på sjusovardagen den 27 juli så är du "dömd" till att sova i sju månader. Andra traditioner säger att den som sover länge eller försover sig på sjusovardagen kommer att vara trött i ett helt år framöver.

Det sägs även att om det regnar på sjusovardagen kommer det regna kommande sju veckor.

Läs också: Lista: 20 sjukt roliga saker barn har sagt

När infaller sjusovardagen?

Sjusovardagen infaller alltid den 27 juli varje år.

7 tips för bättre sömn

Att ligga och vända och vrida på sig utan att kunna somna är frustrerande. Om du har du problem med sömnen kan du testa att dessa sju tips för bättre sömn.

1. Rutiner
Försök gå och lägga dig och vakna ungefär samma tider varje dag.

2. Dagsljus
Försök att få mycket dagsljus, gå gärna ut på en promenad på förmiddagen.

3. Träna
Motion ger dig bättre sömn, men träna inte alltför sent på kvällen.

4. Skippa tuppluren
Om du har för vana att ta en tupplur mitt på dagen bör du sluta med det. En tupplur på dagen minskar sömnbehovet till natten, vilket gör det svårare för dig att somna.

5. Minska alkoholintaget
När du dricker alkohol blir sömnen störd och inte lika djup.

6. Drick inte kaffe, te och cola
För att sova bättre ska du undvika koffein. Tänk på att halveringstiden för koffein är sex timmar.

7. Tyst, mörkt och svalt
Köp en sovmask eller mörkläggningsgardin, öronproppar och sänk temperaturen i sovrummet.