Publicerad 19 July 2019

Fotograf:

I samarbete med WW ViktVäktarna 5 vanliga myter om viktnedgång – har du koll på vad som stämmer?

Ska man undvika styrketräning om man vill gå ner i vikt, och går man upp i vikt lättare om man äter sent på kvällen? Tillsammans med WW ViktVäktarna slår vi hål på fem vanliga myter om viktnedgång.




1. Styrketräning gör det svårare att gå ner i vikt

Nej, styrketräning ökar i själva verket ämnesomsättningen och bränner fett. Målet när man går ner i vikt är att tappa fett, och inte muskler. Att styrketräna hjälper till att bevara en så stor andel av din muskelmassa som möjligt. Om du bara äter mindre, och inte tränar, kommer du istället att förlora både fett och muskler. En stark och hälsosam kropp är det vi bör sträva efter!

2. Det är bättre att äta flera små mål än färre stora

För viktnedgången spelar det ingen roll om du äter ofta eller sällan, utan det är den totala energimängden som räknas. Däremot kan det vara bra att äta oftare så att du håller hungern på en jämn nivå – är du vrålhungrig när du ska äta finns risken att du äter mer än du egentligen behöver. 

Sen Middag

3. Man ska inte äta efter klockan sju på kvällen

Falskt. Ämnesomsättningen är densamma även på kvällen och det finns ingen forskning som säger att du inte kan äta en sen middag. Däremot är det bra att undvika småätande på kvällen eftersom du förmodligen redan fått i dig dagens behov.

4. Att träna innan frukost förbränner mer

Det finns viss forskning som stödjer den här teorin, men vilken tid på dagen du tränar är inte det viktigaste om du vill gå ner i vikt. Det är bättre att du tränar den tiden som passar ditt schema och då du känner dig motiverad – oavsett om det är på morgonen eller kvällen. Annars kanske inte träningen blir av alls!

Loptur

5. Fett och kolhydrater är inte bra om man vill gå ner i vikt

Falskt. Det bästa är att äta en varierad kost och inte vara rädd för fett eller kolhydrater. Faktum är att det finns vissa fettsyror som är livsnödvändiga för att din kropp ska fungera, och det finns många kolhydratkällor som är rika på fibrer och andra näringsämnen som din kropp behöver. Det gäller därför att göra bra val. Ät fiberrika kolhydrater som havregryn, linser, bönor och bananer, och välj bra fetter som fet fisk, olja, avokado och nötter. Men som med allt annat handlar det om det totala energiintaget.

När du blir medlem hos WW ViktVäktarna får du alltid tillgång till app och digitala verktyg. Du kan också välja att få support av en coach på workshops eller via en sluten Facebook-grupp. Du kan äta allt och fortsätta äta det du gillar. Det beprövade programmet ger dig frihet att välja. 

Du får bland annat tillgång till en receptbank med tusentals recept och ett community där kan få pepp från andra som kämpar med samma sak. Bli medlem nu




Textstorlek 1 2 3
Svara i tråden: 5 vanliga myter om viktnedgång – har du koll på vad som stämmer?
Logga in
Bli medlem
Medlemsregistreringen är tillsvidare avstängd mellan 00:00 och 07:00. Vänligen återkom senare.

Innehåll

Innehåll

Visa kommentarer...

Innehåll

Innehåll