Inlägg från: Gladabarnensmamma |Visa alla inlägg
  • Gladabarnensmamma

    ~*~ 30+ som fick barn i oktober 06, del 13 ~*~

    Hejsan brudar,

    Jag & grabbarna dundrade ivag pa "rock konsert" i fredags kvall, stolt pappa spelade pa stor scen mellan klockan 19-01! Givetvis en massa pauser & annat spex, men valdigt mycket folk och annat jippo, hela bandet var nojt med insatsen & arrangemanget. Grabbarna tyckte det var skoj att fa traska upp pa scen under en paus, Felix blev kar i en sangerska och ville mest kramas... han "gillar mest tjejer" forstar ni
    Mannen kom hem vid 4-tiden och var liiiite trott igar, sa en inbjudan till grillkvall hos en kompis satt kanonfint.
    For ovrigt sitter jag och plagar mig infor en tena (internredovisning, mega upphetsande) som gar av stapeln i morgon kvall. Karatefia i magen leger pariserhjul och koncentrationen ar pa topp - not. Hursomhelst, det ar sista tentan. De tva kurserna jag har kvar blir rapporter & presentationer, inga tentor. 
    Idag ar det fars dag har, pappan blev vackt pa sangen med en kopp kaffe, ett fint kort, lite godis & en lyxig duschkram - poppis! (sen rymde jag till biblioteket och dar sitter jag fortfarande). Ar GRYMT trott pa att plugga, det ar andra sommaren utan en endaste dag ledigt. Hurra for mig nar jag ar klar vill jag ropa
    Snarko - hoppas du far hjalp med ryggen!!
    Bussig - hjalp - foglossning REDAN?!?! AJ. AJ. AJ. Vill inte smeta in dig med oombedda rad - men se det som valmenat tips! Jag hade ont speciellt efter Elliot, det tog over ett ar innan foglossningen lugnade sig. Den har gangen satsar jag pa gympa och har haft tur, har ett kanongympa program dar man sitter pa en stor boll och svettas som en hast, lyfter tyngder & gor annat svettigt, man gor t.om. plankan, armhavningar och annat. Cykling fungerar ocksa kanon (for mig) - men promenerar jag mer an 10-15 minuter blir foglossningen arg.

    Pa tisdag ska jag till BM, hon kommer kanske skalla pa mig lite for jag insag just att jag bara gatt upp 6.5 kilo allt som allt (v.31). Men egentligen borde man val inte oroa sig, vi var ju nyss pa UL och dar sag man ju att bebisen vaxte? Det ar ju lite skitsamma hur just jag ser ut, eller hur - bara man vet att inte bebben ligger och ar sjuk, inte vaxer och sa?  

  • Gladabarnensmamma

    Hej gott folk - hoppas ni firat midsommar och haft det bra :)
    Har firar man "nationaldagen" istf midsommar - typ samma sak; musik, familjestahej och alkohol. Vi rymde till Ontario (grann provinsen som inte firar nationaldagen den 24/6) och slappade hos svarforaldrarna ett par dagar. Lugnt och skont.
    Idag borjar slitet igen, sista rycket. Ska lamna in en hemma-tenta och har fatt en del betyg tillbaka fran forra terminen, riktigt usla tyvarr. Kanns lite deppigt nar man slitit sa hart (i vissa amnen ligger tyngden pa presentationer och grupparbete och da finns det liksom inte ratt/fel, det galler mest att impa pa lararen vilket vi uppenbarligen misslyckades med!).

    Horrni, jag har en del "nar kan dom" fragor till er som har jamngamla ungar:
    Nar kan dom

    - Torka sig sjalva (Felix ropar fortfarande efter #2)
    - Borsta tanderna sjalva (han borstar sjalv men jag gor alltid "det sista" + tandtraden)
    - Sova i vaningssang
    - Cykla

    Min man ar fortfarande pa sa sin vakt vad galler servera sig sjalv (mjolk och sant) och ar valdigt snabb med att inte lata Felix sjalv ta fram saker ur kylen, hamta bestick m.m medans jag tycker sant ar jatteviktigt att dom far ta hand om sjalva. Likasa att dom ska duka av, lagga smutskladerna pa ratt plats, byta underklader (utan paminnelse!)... Vad tycker/gor ni hemma?
    Idag ar jag i 8:e manaden forresten, 60 dagar kvar till BF. Otroligt vad en tjej verkar sparka och rora pa sig mer an grabbar; en kommentar jag fatt av en hel del andra mammor. Vi med pojke + flicka; sparkade tjejen mer?

  • Gladabarnensmamma

    Hej mammor!

    Kul, det verkar vara himla lika vad galler #2, tandborstning, cykling m.m. Felix har inte sa manga jamngamla kompisar att jamfora med, den enda vi har ar ett riktigt busfro som inte kan prata rent och har napp & bloja om natterna...
    Felix har tyvarr fatt min "kvalite" pa mjolktanderna = djuuuupa fickor, trangt och dalig kvalite. Det ar darfor vi far borsta extra noga med vanlig + pytteliten tandborste till alla fickor + tandtrad (och ibland aven tandskolj). An sa lange ingen karies, sa det verkar fungera (fast han har lite gula flackar). Lillebror har stora hast-tander pa raka rader och gnaggar sig igenom tandborstningen utan problem, tandtrad & extra tandborstar ar helt onodigt.

    Har ar det ocksa mycket tjat innan leksakerna stadas bort... det ar desto roligare att hjalpa till i koket.
    Just nu ar det lillebror som trotsar och tjatar om det mesta, jag kanner igen Felix fran forra sommaren... ngn sorts 3-ars trots kanske. Ena stunden bebis, andra stunden STOR och KAN SJALV. Daremellan ar det mamma-mamma-mamma-mamma-mamma... Kanns det igen?

    vi tar nog fram vaningssangen till 5-arsdagen, da ar lillebror 3,5. Egentligen ar jag inte sa orolig for att Felix ska ramla ur om natten (han sover som en liten katt, tyst och stilla) - men jag fruktar att sangen och stegen till overslafen forvandlas till hopptorn dagtid och da kan dom ramla ner rejalt bada tva... Vi har en ganska stor vaningssang dar en vuxen latt kan sitta uppratt i underslafen. Vi far nog rakna med lite fotavtryck i taket om jag kanner mina ungar ratt (och mig sjalv, jag minns hur skoj det var att sta pa huvudet hogst upp och "dansa pa taket".

    Snarko - betyg... hm... jag ar en san dar jobbig en som aldrig kan vara lagom, sa det ar en hel del prestationsangest inbyggd i hela varderingen om vad som ar bra / daligt. Har har man betyg fran F (fail) till A (dvs. man kan fa B-, B, B+) och pa masterniva ar det minst B som galler, annars ar det good bye. Mitt snitt ligger pa A- for tillfallet men de sista tva kurserna har verkligen inte gatt bra (den ena klantade jag till sjalv, den andra maste jag faktiskt skylla pa lararen, han ar helt knapp). Risken finns att jag klantat till det rejalt och det ar alltid nervost innan man far veta hur det star till (jag tror inte dom slanger ut mig direkt eftersom jag ligger hyfsat till nu, men far man ett C -eller annu varre: tva stycken C sa maste man trappa ner i studietakten, kanske gora lite extra arbeten m.m. och det har jag verkligen inte tid & lust till, jag vill bli KLAR innan bebben ploppar fram).

  • Gladabarnensmamma

    Snarko - beratta om jobbet! Jag fattade inte riktigt - du ska tillbaka tillfalligt?
    Harligt att lilltjejen borjar treva sig ut lite mer socialt, du ska se att hon sakert kommer bli modigare med aren!

    Jag maste fraga er: kan era man klockan? Det ar sa konsigt, min (i ovrigt ratt sa smarta man) kan verkligen inte klockan! Varje kvall runt 19-tiden verkar hela tidsuppfattningen kana. Jag som har kvallskurser man-tor kommer hem vid 21-tiden, och 9 gggr / 10 ar ungarna uppe & leker (=mamman far ta heeela tjatet med tandborstning saglasning och de 100 ursakterna varfor man maste kliva upp / inte ligga i sin sang) - allt detta medans mannen tittar pa TV. Och nar ungarna antligen sover och jag suckar mig in i ett kladdigt kok for att stada sa lovar han att ta hand om disken (= jag jobbar en timme till, gar och lagger mig och tar disken morgonen darpa).
    Idag hade han ungarna med sig ut pa landet och jag "micromanaged" honom lite och bad uttryckligen att han INTE skulle komma hem efter klockan 20 (eftersom jag tar alla morgnar och vet att mandag morgon = kaos, forseningar och sura ungar). Nu ar klockan 21 och... varken barn eller man i sikte.
    Finns det ngn speciell pappa-klocka man kan kopa pa IKEA tro?
    (orkar inte vara sur - jag ar nog sjalv ratt sa hopplos med typ tusen andra saker)

  • Gladabarnensmamma

    Snarko - coolt, vilken utbildning har du sokt till?
    Bra anda att jobbet forbattrat sig lite, sakta men sakert kanske?
    Visst ar jag trott sa har i slutspurten, men varje artikel, rapport och presentation ar fortfarande jattestimulerande och jag kommer verkligen sakna skolan! Jag kan verkligen varmt rekommendera pluggeri, det ar riktigt skoj! Men lite mer pengar i fickan vore mysigt - bada vara bilar borjar rasa och jag fantiserar om en ny bil, typ Volvo XC90 med plats for 7... Men men, det far bli drommar ett tag till, om ett ar eller sa kommer jag borja kika efter jobb och tills dess galler det att vanda pa slantarna :)
    Sa sant det dar med efterarbetet, det ar just dom sakerna som faller pa plats nar mamman har rest bort ett par veckor! Och jag gor nog kanske lite val mycket just nu, det ska bli jatteskont att "bara" vara mamma snart. Sen i Januari tror jag att jag tagit 3-4 heldagar ledigt fran jobb & skola, hua! Snart klart!

  • Gladabarnensmamma

    Vad kul, bussig!!! Tva grabbar.... (nostalgi!)
    Vi funderade pa Gabriel, Robin, Daniel, David... innan det blev Elliot. Vad har ni for namn pa lut sjalva?

    Jag var ocksa pa ultraljud idag och tjejen verkar vara en riktig dunderklump; dom uppskattade vikten till 3kg idag och vi som har en hel manad kvar... herregud... undra pa att min mage ser stor ut (och att jag sjalv verkar krympa pa ben & armar). Hon ater upp mig! Och jag hoppas verkligen att jag kan pa epidural den har gangen, for nu far jag nog rakna med att spricka lite Bla, efter den sista forlossningen utan bedovning kanner jag mig inte speciellt laddad for att klamma ut en jattebebis utan bedovning, HJALP!

    Jag heter "nollan" eftersom jag ar lat: tankte forst skoja till det och valja "007" men det var upptaget, sen hackade jag mest ner en massa nollor och sa blev det 10 st. nollor.... Mitt forra nick var "Zero" (mannens son tyckte Felix skulle heta Zero eftersom han var Noll ar...) sa en massa nollor (eller Nollan) kandes ratt sa ratt

  • Gladabarnensmamma

    Snarko, jag tycker absolut ni ska fundera pa familjeterapi. Vad har du att forlora liksom? Vi gick hos en "mediator" och pratade nar vi gick igen om en ganska djup kris (nar vi flyttade "hem" efter Australien, Felix var 6-7 manader, sa var det INTE kul hos oss... jag ville inte flytta tillbaka, skyllde allt pa min man och vagrade prata med honom pa en hel vecka... sjalv var jag helt nere, lag mest i sangen/pa golvet med Felix kralande omkring mig och hande inte en endaste bekant... svarade inte i telefonen, skotte inte hygienen, jag var verkligen ett vrak..).

    Oavsett vad problemen ar sa ar det viktigt att kunna losa problemen om det ar EN som lider av den andres beteende. For var del fungerade terapin bra pa ett annat satt eftersom tanten tvingade min man att prata och oppna sig lite mer - sa att jag fick insikt i att hans liv inte heller var helt rosendoftande fantastiskt... men han visar det inte och jag tyckte mest han var kall och okanslig infor min egen kris och bitterhet. Lustigt nog sa "loste" vi problemet genom att ha en overenskommelse att vi skulle omvardera Kanada-livet om fyra ar (dvs. i ar); det gav mig lite ljus i tunneln och jag kande att jag kunde i alla fall forsoka gora det basta av de fyra aren vi skulle bo har. Sagt och gjort, Elliot foddes, jag pluggade (billigt) och vi kopte ett litet hus vid vattnet. Och nu trivs vi jattebra och har slappt (tvangs)tankarna om Australien - tre barn i Australien ar typ omojligt; dagis kostar 700:- / DAGEN per barn, och jag tanker ICKE vara hemmafru.
    Visst har vi fortfarande problem och gamla lik i garderoben som gor sig paminda ibland (speciellt nu nar jag ar i nionde manaden, trott, pluggar och har nolltolerans med typ allt) - men jag har storre respekt for vad min man kanner och vill och ar kapabel att gora (han har inte samma drive eller energi som mig, det ar lixom bara att gilla laget).
    Hoppsan, en uppsats om hur vi har det.. jag som skulle gora klart mandagens presentation ju.... ars...

    Trevlig helg pa er !

  • Gladabarnensmamma

    bussig - fy sjutton for bade foglossning och stambyte... jag skickar lite cyber-energi over till dig sa du orkar med!

    blamarken: yes - Felix har blamarken & skrubbsar pa knan & armbagar. Han springer och ramlar, cyklar omkull och har sig. Plaster ar ju iofs. kul

    snarko - jag kollar FL dagligen och kan inte annat an halla med om att man undrar vad det finns for darar dar ute i varlden... folk som blir av med sina barn men sitter hemma och bloggar om det? Och att det ska vara sa in i norden svart att ta ett graviditetstest???!!? Och sen alla som ska polis/soc anmala varandra hit & dit... suck.
    Jag har nog fortfarande FL som en flykt nar jag egentligen _verkligen_ borde jobba/plugga, lite "drama-godis" i min annars ratt sa trista vardag fyllda med bocker och timmar framfor datorn. Ett totalt sloseri med tid ar det i alla fall (utom vara kara lilla trad da saklart)!!

  • Gladabarnensmamma

    mejja - hihi, dunderklumpen.. det perfekta projektnamnet. Hoppas inskolning & jobbsok flyter pa for dig, det ar ju ganska stora omstallningar som vantar. 
    Apropa dunderklump; mina grabbar har ocksa varit sma, 3.2kg och strax over 3 kg. Stora huvuden iofs - men som kommentarerna om min mage haglar just nu sa undrar man ju hur sjutton det ska ga. Fick i alla fall bekraftat fran sjukhuset att dom erbjuder EDA 24/7 sa det kanns som en trost. Daremot ar man en tickande bomb med tanke pa att sista forlossningen tog 2 timmar - sa minsta kanning sa tar jag nog en taxi!
    Idag har jag shoppat mina forsta bebisprylar till flickebarnet. Det fick bli lite rosa, mest for att utmana mina anti-princess principer och allmana glitterfobier Hittade aven ett "barnfodral" sa hon kommer se ut typ som en gurka med huvud: http://www.ergopouch.com.au/swaddle.html  (vi lindade alltid Felix och han alskade det! Elliot var lite mer ringlig och ville ha armarna losa). Saknar fortfarande barnvagn, sitt-mojang och en massa annat, men nu har hon iaf klader och jag har borjat ladda BB vaskan med blojor (*2!), amnings-BH och lite bebisklader. Nasta fredag ar jag klar med pluggeriet och da ska jag ta en veckas djup-meditation och inse att vi snart ska fa en bebis...

  • Gladabarnensmamma

    ah vad kul att ni skriver lite i varan trad! Snarko - lycka till med jobbandet & det "nya" livet.
    bussig; apropa vagn - jag vill ocksa ha en ny, men lojligt nog sa styrs jag nog lite av mannen som tycker att allt kan hittas pa "blocket" till prima pris. Egentligen borde jag bara totalignorera honom och bege mig ut & handla en vagn som har liggdel  + stabrada for det ar precis det vi behover. Jag kommer nog turas om med att ha Felix och Elliot hemma ett par dagar / veckan sa dom far lite "egentid" med mig & bebban och inte kanner sig helt undanskuffade av den nya lilla varelsen som sakert kommer krava en hel del av oss alla i host.

    snarko - hur kan man vara ute & segla en vecka nar man har 2 barn? Beundrar dig & hela familjen... For oss kanns det som om inte ens hus + tomt racker till nar vi ar hemma (vildingarna jagar varandra & skriker hej vilt, kastar sig i soffan och lever rovare... normalt sager jag ifran men elefantstor och overtrott som jag ar sa blir det mest mesiga "sluuuta" gnall fran mamma som givetvis ignoreras; jag har tappat all min foraldrarstatus kanns det som).

    Dags att ata frukost - har varit vaken sen kl.04 och inte lyckats somna om :( (nu ar kl.6:42)

Svar på tråden ~*~ 30+ som fick barn i oktober 06, del 13 ~*~