• Druid

    Finns det (olika) människoraser?

    Begreppet ras har nog aldrig varit en så het potatis som i dagens samhälle. Det finns de som säger att det finns olika raser i det mänskliga släktet, och det finns de som hävdar att alla människor är lika, och att alla människor är för nära besläktade för att anses tillhöra olika raser. Syftet med den här tråden är att diskutera kring rasfrågan med ett objektivt perspektiv.

    Om man betraktar själva begreppet ras, så finner man att det med ras avses: "En grupp individer inom en djurart som kännetecknas av vissa gemensamma ärftliga egenskaper.

    Så, finns det olika människoraser? Motivera gärna ert svar.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Finns det (olika) människoraser?
  • Filemon Syklon
    Nice Girl Wrong Place skrev 2011-05-14 20:02:23 följande:
    Nej.

    Människan är en art som inte utvecklat underarter ens, 
    Fel, den moderna människan är just en underart till arten homo sapiens.

    Det har funnits ytterligare en underart till homo sapiens utöver vår egen, homo sapiens idaltu, men den dog ut för >150 000 år sedan.
    God's away on business
  • Quintus Zebra
    Druid skrev 2011-05-15 09:52:51 följande:
    1. Du missar vad tråden handlar om, finns det olika människoraser eller ej? Invänder du mot begreppet ras, så blir begreppet underart det närmast gångbara. Att invända även mot det begreppet med hänvisning till att vetenskapen inte är sann, är din åsikt, men inte särskilt relevant. Trots allt så finns det begrepp som ras och underart som sanvänds i vetenskapliga sammanhang, och tråden handlar inte om vetenskapen i sig borde skrotas. Angående systematiken och gener så är det klart att utvecklingen inom vetenskapen går framåt. De metoder som finns idag kommer säkert att förbättras i framtide också. I regel är det ju dock så att fysiska egenskaper som skiljer sig åt och som existerar hos olika grupper inom samma art även signalerar fler genetiska skillnader.
    Quintus Zebra skrev 2011-05-15 01:26:58 följande:
    Och ser man på den definitionen så måste man väl i så fall erkänna att underarter inte är något fast och beständigt över tid. Specielt inte när det gäller människoarten som reser över hela världen och parar sig över "gränserna" så frekvent.
    2. Det känns som att du vill underminera själva begreppet underart på grund av att det passar dina åsikter om invandringspolitik etc. bäst. Men tråden handlar inte om sådant.

    3. Vad gäller hur människan blandas etc. så är det inte så vanligt som ditt inlägg ger sken av. De allra flesta personer väljer en partner ur sin egen ras/underart.
    1. Nej, missar ingenting. Människor och djur behandlas olika i vetenskapen, det vet du också. Hela vetenskapen skall självklart inte skrotas, men den skall granskas och utvecklas.
    Sjäv anser jag inte att det är bevisat att det finns tilräckligt stora skilnader för att dela upp människor i raser eller underarter, och jag förstår inte varfr vissa så gärna vill dela upp oss.
    Men varsegod. Om skinaderna är så uppenbara, så får du gärna räkna upp vilka människoraser som finns. Hur många är det?

    2. Det säger du bara för att du inte har diskuterat vetenskap med mig så mycket Flört Jag är tvärvetenskapligt och transdiciplinärt skolad. Jag håller alltid på och kritiserar och ifrågasätter vetenskap. Det är bara så den kan utvecklas..

    3.  Det blir vanligare och vanigare. Vi är alla blandade. Och i vissa världsdelar är ju mrparten av alla människor blandade (t.ex. syd, mellan och latinamerika.
  • Nice Girl Wrong Place
    Filemon Syklon skrev 2011-05-15 10:40:09 följande:
    Fel, den moderna människan är just en underart till arten homo sapiens.

    Det har funnits ytterligare en underart till homo sapiens utöver vår egen, homo sapiens idaltu, men den dog ut för >150 000 år sedan.
    Mmm jag gjorde en liten tankevurpa där. Jag syftade på den moderna människan, att vi ej utvecklat underarter. Men såklart det är ett ganska dumt argument.

    I stand corrected.
  • Fru Kwasthilda

    Följande är från Wikipedia:

    Ras är inget enhetligt biologiskt begrepp, utan används för delvis olika saker i skilda sammanhang. Ibland kan det användas synonymt för underarter, vars särskillnader kan påvisas genom genetiska tester, där man oftast ser till den procentuella skillnaden, vilket gör det problematiskt att indela arten Homo sapiens i klart åtskilda undergrupper. Som jämförelse kan också nämnas att människan till 98 % har samma gener som schimpansen, vilket är mer än vad som brukar vara fallet mellan två underarter av samma art. Rasbegreppet begagnas inte längre av forskare i västvärlden. Istället hänvisas till haplogrupper som genetiskt undersöker människans urhistoria och olika folks släktskap emellan. Sedan slutet av 2000-talet har nya forskningsrön tillkommit. Ett betydande exempel är Svante Pääbos forskning som visat att neanderthalare sannolikt utgör en del av det mänskliga genomet hos alla folkgrupper utom de med afrikanskt ursprung. Ordets egentliga mening för ras syftar emellertid på en grupp individers gemensamma karaktäristiska utmärkelse inom en särskild art, vilket gör ordet möjligt att tillämpa för människor. Exempelvis nämner man hunden som uppdelad i olika raser på grund av deras karaktäristiska säregenskaper som är synliga, emellertid är den genetiskt uppmätbara skillnaden olika hundraser emellan mindre än vad som håller kriteriet för att vara uppdelat i underarter. Begreppet är dock kontroversiellt belagt och används därför sällan. Tidigare har begreppet använts flitigt även som ett alternativ till begreppen folkgrupper och etniciteter. I läro- och faktaböcker fanns fram till tidigt åttiotal ofta att finna sektioner om rasbiologi. Detta begrepp är fortfarande brukligt i engelsktalande länder. I USA för man exempelvis officiell statistik på hur många procent svarta, vita, asiater och latinamerikaner som bor i landet. Förr användes begreppet i mening av de karaktäristiska skillnaderna människor emellan, då man mätte dessa skillnader genom indelning av människor utifrån hudfärg, hårstruktur, kranieform och så vidare Idag används begreppet mer sällan då det med tiden blivit kontroversiellt. Anledningen till varför det blivit ett kontroversiellt uttryck bottnar i att att begreppet fallit i dålig dager sedan andra världskrigets slut efter uppmärksammandet av tredje rikets användande av begreppet. På senare år har uttrycket blivit aningen mer förekommande och den kontroversiella stämpeln över begreppet har lyfts något.

  • VirrigaVerna

    Spelar det någon roll egentligen och vad är syftet med tråden?


    Många människor behöver man inte parodiera. Det räcker med att citera dem.
  • poirot

    Nej, gränserna är för luddiga för att man ska kunna prata om raser. 


    Från vissa är en förolämpning den bästa komplimang man kan få!
  • Druid
    Filemon Syklon skrev 2011-05-15 10:35:00 följande:
    Skulle inte tro det eller menade du något helt annat än det du faktiskt skrev i följande?
    Druid skrev 2011-05-14 18:47:46 följande:
    IMen visst, vi skulle lika gärna kunna använda oss av begreppet underart då, t ex. I sådana fall så kan man säkert beskriva homo sapiens sapiens som en art, med några underarter av klinal variation. 
    Du verkar helt klart inte ha läst det jag skrev.
    Människan ÄR en underart till homo sapiens. 
    Jag vet mycket väl vad du skrev, och jag påpekade att det finns fler raser eller underarter än så. Kliv ner från din höga häst som egentligen är en maläten gammal åsna. 
    AstraTrillian skrev 2011-05-15 10:37:15 följande:
     När du skriver att det är idiotiskt att anse att forskning kan påvisa människoraser, så är det din egen värdering som ligger bakom påståendet. Den värderingen ligger väl troligtvis i linje med den uppfattning som etablissemanget har, dvs. att det är farligt med rasindelning för att det kan leda till folkmord. Därför är det bekvämare att låtsas som att de skillnader som finns mellan olika människopopulationer inte riktigt existerar.
    Jag tappade bort halva meningen (kollar simultant mello med barnet), det jag skulle skriva var att det är idiotiskt med nån slags konspirationsteori om att den forskning som kan påvisa sk. raser inte kommer ut. Så är inte fallet. Så funkar inte vetenskap.  Det forskas om människor och pop.gen men ingen mig veterligen har stöd för underarter. Det finns genetiska spatiala skillnader men det gör det hos alla arter och har nada noll med underarter att göra.
    Forskare, biologer etc. påverkas också av det politiskt korrekta förtrycket. Saker som inte passar in i den rådande politiskt korrekta sfären når mer sällan upp till ytan än vad saker som passar in gör. De tidningar som vid ett flertal ställen har publicerat artiklar om genetisk forskning som stärker tesen att det inte finns olika människoraser är inte lika invirga att publicera artiklar om forskning som visar på att det finns tydliga skillnader olika folkgrupper emellan. Jag har i alla fall aldrig sett en sådan artikel, och det beror inte på att sådana resultat inte existerar, utan på grund av att de som gör urvalet, dvs. väljer vad som ska publiceras i sina dagstidningar helt enkelt inte vill publicera sådant.

    Din sista mening summerar bara din åsikt. Och hela ditt resonemang färgas av den.
    Quintus Zebra skrev 2011-05-15 10:47:20 följande:
    1. Nej, missar ingenting. Människor och djur behandlas olika i vetenskapen, det vet du också. Hela vetenskapen skall självklart inte skrotas, men den skall granskas och utvecklas.
    Sjäv anser jag inte att det är bevisat att det finns tilräckligt stora skilnader för att dela upp människor i raser eller underarter, och jag förstår inte varfr vissa så gärna vill dela upp oss.
    Men varsegod. Om skinaderna är så uppenbara, så får du gärna räkna upp vilka människoraser som finns. Hur många är det?

    2. Det säger du bara för att du inte har diskuterat vetenskap med mig så mycket Flört Jag är tvärvetenskapligt och transdiciplinärt skolad. Jag håller alltid på och kritiserar och ifrågasätter vetenskap. Det är bara så den kan utvecklas..

    3.  Det blir vanligare och vanigare. Vi är alla blandade. Och i vissa världsdelar är ju mrparten av alla människor blandade (t.ex. syd, mellan och latinamerika.
    1. Ja, och det beror dels på den gamla uppfattningen att människan är skapelsens krona, och dels på att de styrande krafterna idag inte har något intresse av att tillåta rasuppdelning hos människan. Angående att du anser att det inte är bevisat att det finns tillräckligt stora skillnader för att dela upp människor i raser eller underarter, så är det märkligt sagt, med tanke på att du tidigare skrev att det inte fanns någon anledning att dela upp i underarter oavsett bevis. Sedan har jag redan skrivit att det inte finns någon exakt gräns där en mänsklig underart övergår till en annan underart, dvs. klinal variation.

    2. Det verkar dock som att du väljer ut godtyckligt  vilka vetenskaper som ska ifrågasättas.

    3. Det blir vanligare på grund av att våra politiker tillåter en massinvandring att pågå. Inte på grund av naturlig migration eller dylikt.
  • AstraTrillian
    Druid skrev 2011-05-15 12:11:27 följande:
    AstraTrillian skrev 2011-05-15 10:37:15 följande:
    Jag tappade bort halva meningen (kollar simultant mello med barnet), det jag skulle skriva var att det är idiotiskt med nån slags konspirationsteori om att den forskning som kan påvisa sk. raser inte kommer ut. Så är inte fallet. Så funkar inte vetenskap.  Det forskas om människor och pop.gen men ingen mig veterligen har stöd för underarter. Det finns genetiska spatiala skillnader men det gör det hos alla arter och har nada noll med underarter att göra.
    Forskare, biologer etc. påverkas också av det politiskt korrekta förtrycket. Saker som inte passar in i den rådande politiskt korrekta sfären når mer sällan upp till ytan än vad saker som passar in gör. De tidningar som vid ett flertal ställen har publicerat artiklar om genetisk forskning som stärker tesen att det inte finns olika människoraser är inte lika invirga att publicera artiklar om forskning som visar på att det finns tydliga skillnader olika folkgrupper emellan. Jag har i alla fall aldrig sett en sådan artikel, och det beror inte på att sådana resultat inte existerar, utan på grund av att de som gör urvalet, dvs. väljer vad som ska publiceras i sina dagstidningar helt enkelt inte vill publicera sådant.

    Din sista mening summerar bara din åsikt. Och hela ditt resonemang färgas av den.
    Härligt med konspirationsteorier på internet forum. Eller inte.  Det här känns ungfär lika meningsfullt som att diskutera evolution med bokstavstroende krationister, alltså helt meningslöst. Det finns ett flertal studier publicerade i vetenskapliga välansedda tidskrifter som kollar på just populationsgenetik hos människor. Man hittar genetiska skillnade. Men det har inget med underarter att göra. Man hittar även skillnader hos brunbjörnar, blåmusslor, storspigg... you name it. För det är så det brukar bli, spatiala genetiska skillnader som blir större med växande avstånd. Lämnar denna meningslösa diskussion nu
    // Biolog, forskare och dessutom populationsgenetiker.
  • Druid
    AstraTrillian skrev 2011-05-15 18:12:21 följande:
    Härligt med konspirationsteorier på internet forum. Eller inte.  Det här känns ungfär lika meningsfullt som att diskutera evolution med bokstavstroende krationister, alltså helt meningslöst. Det finns ett flertal studier publicerade i vetenskapliga välansedda tidskrifter som kollar på just populationsgenetik hos människor. Man hittar genetiska skillnade. Men det har inget med underarter att göra. Man hittar även skillnader hos brunbjörnar, blåmusslor, storspigg... you name it. För det är så det brukar bli, spatiala genetiska skillnader som blir större med växande avstånd. Lämnar denna meningslösa diskussion nu
    // Biolog, forskare och dessutom populationsgenetiker.
    Du duckar dock för de studier som påvisat faktiska skillnader samt för att graden av genetisk variation inte är densamma för varje underart. Skillnader och graden av skillnader varierar, precis som att det givetvis är mer avgörande med skillnader på vissa DNA-sekvenser än andra.

    Jag har läst en del biologi själv, så du kan ta ditt lilla försök till auktoritetsargument och stoppa upp det någonstans.
  • Alla bra nick är upptagna

    Varför fråga ens?
    Människa som männsika, gul, grön, rosa, eller svart så är man ändå en människa?
    Färgskillnad spelar ingen roll, blodet är rött avsätt färg.

Svar på tråden Finns det (olika) människoraser?