• Anonym

    Spara pengar till barnen, vettigt eller en björntjänst?

    Jag och min sambo har två barn i dagsisåldern. Vi har sedan barnen föddes sparat hela deras barnbidrag på varsitt konto med relativt hög ränta. Planen är att de ska få dessa pengar när de fyller 18.

    Sedan årsskiftet har både jag och sambon fått kraftiga löneförhöjningar och vi funderar på att spara en del av denna till barnen så att de förhoppningsvis helt slipper ta studielån. Summan vi funderar på är 2000 kronor per barn och månad utöver barnbidraget som vi placerar i olika värdepapper. Med värdeökning på i snitt 10 % per år över tid så blir det strax under miljonen i dagens pengavärde per barn när de kommer upp i universitetsålder.

    Finns det bara fördelar med detta eller tror ni att det finns risk att vi stjälper mer än vi hjälper?

  • Svar på tråden Spara pengar till barnen, vettigt eller en björntjänst?
  • sirisdotter
    Anonym (lilla jag) skrev 2012-07-09 12:40:07 följande:
    Läste precis en artikel om hur viktigt det är att spara till sina barn. Att många barn inte kommer att ha råd att flytta dit jobben finns den dagen det är dags.

    Sen måste jag hålla med de som varnar för att det finns en risk med att spara i barnens namn. Jag fick tillgång till mitt sparkonto den dag jag fyllde 18. Det var inga jättesummor det handlade om, men de försvann fort på ingenting. En kompis fick fonder på 50 000 kr, de var borta på mindre än ett halvår. Som 18-åring tänkte jag mer på att ha kul i stunden än på att pengarna kunde behövas till t.ex. bostad.
    Betalar inte samhället  (via Arbetsförmedlingen eller så)   flyttlasset längre om en arbetslös skaffat arbete på annan ort?   Du får gärna länka till artikeln eller ange var den finns.
  • Anonym (lilla jag)
    sirisdotter skrev 2012-07-09 12:44:01 följande:
    Betalar inte samhället  (via Arbetsförmedlingen eller så)   flyttlasset längre om en arbetslös skaffat arbete på annan ort?   Du får gärna länka till artikeln eller ange var den finns.



    På frågan om man kan få hjälp med flytten har jag ingen aning, men det handlade inte bara om det utan om att ha råd att köpa lägenhet vilket i många städer idag är enda möjligheten. Med utförsäljning av hyresfastigheter och den ytterst begränsade byggnationen av den typen av boende kommer det inte bli lättare i framtiden. Tyvärr kan jag inte länka. Ligger på sjukhus och läste artikeln i en Feminina som låg i dagrummet. Ingen aning vilket nummer.
  • sirisdotter
    Anonym (lilla jag) skrev 2012-07-09 12:59:17 följande:
    På frågan om man kan få hjälp med flytten har jag ingen aning, men det handlade inte bara om det utan om att ha råd att köpa lägenhet vilket i många städer idag är enda möjligheten. Med utförsäljning av hyresfastigheter och den ytterst begränsade byggnationen av den typen av boende kommer det inte bli lättare i framtiden. Tyvärr kan jag inte länka. Ligger på sjukhus och läste artikeln i en Feminina som låg i dagrummet. Ingen aning vilket nummer.
    Ja,  det kan vara lite krångligt att från 18-årsdagen ställa sig i bostadskö i alla städer där man kan tänkas få arbete efter utbildningen,  ja.   Och alla föäldrar klarar nog inte att köpa bostadsrätter till flera barn i olika större städer.  Något fler torde klara att gå i borgen för studentens hyra,   knappast alla.    Troligen de som köper Femina,  som är full av dyra kläder,  glasögon,  tjusigt inredda hem osv.
  • Anonym

    Jag och mitt barns andra förälder har nyss tagit ut alla barnets pengar. Barnet har kriminellt beteende och har stulit saker och pengar för ca 50.000 hemma. Vi anser inte att barnet ska ha några pengar alls vid 18-års ålder.

    Mycket kan hända under åren, se till att INTE spara i barnens namn. 

  • Plupp73
    Anonym skrev 2012-07-09 13:14:03 följande:
    Jag och mitt barns andra förälder har nyss tagit ut alla barnets pengar. Barnet har kriminellt beteende och har stulit saker och pengar för ca 50.000 hemma. Vi anser inte att barnet ska ha några pengar alls vid 18-års ålder.

    Mycket kan hända under åren, se till att INTE spara i barnens namn. 
    Klokt handlat. 
    Överhuvudtaget väldigt många kloka åsikter i denna tråd, till skillnad från många andra trådar på FL, där det bara landar i personliga påhopp och pajkastning. Här är ju för en gångs skull en vettig diskussion mellan vuxna människor, oavsett åsikt...skönt.
  • Anonym (starter)
    jådåsåatt skrev 2012-07-09 11:36:55 följande:
    Jag har försörjt mig genom att jobba extra medan jag pluggade på universitetet. Jag har också sålt kakor, jultidningar och sommarjobbat sen högstadiet. Jag har absolut jobbat en massa röda dagar för att kunna göra extra roliga saker med min dotter och har alltid försörjt och klarat mig själv.
    Det TROTS att jag fick en redig summa pengar när jag fyllde 18. Det är så löjligt att många som inte fått pengar tror att vi som fått det är bortskämda, inte kan klara oss själva och aldrig har kämpat för något. 
    Håller med. Min man levde på makaroner och jobbade natt på snabbmatshak som student (tillfälligt utan studiemedel) hellre än att bli försörjd av pappa, som är god för ett antal miljoner.

    Men det är väl en myt folk gärna omhuldar, antar jag.
  • Anonym
    Anonym (starter) skrev 2012-07-09 20:00:06 följande:
    Håller med. Min man levde på makaroner och jobbade natt på snabbmatshak som student (tillfälligt utan studiemedel) hellre än att bli försörjd av pappa, som är god för ett antal miljoner.

    Men det är väl en myt folk gärna omhuldar, antar jag.
    Ja och så har man ju sett på bilder och sett på teve hur det går till när unga i 20-årsåldern med bakåtslickat hår och pappas kreditkort i korthållaren (av guld antagligen, alltså korthållaren då). Jo som sagt hur de köper dyr champagne och sprutar den på omgivningen eller så köper de en riktigt superdyr champagne och ber servitöreren vaska den (slå ut i vasken!!!) . Sedan berättade min dotter att hon hört något nytt som hette "traska" (tror jag det var) och då betyder det att man beställer en svindyr middag på den finaste restaurangen man kan hitta och när maten kommer in så betalar man och går utan att äta!!! Är det sant?
  • Anonym (been  there)
    Anonym (starter) skrev 2012-07-09 20:00:06 följande:
    Håller med. Min man levde på makaroner och jobbade natt på snabbmatshak som student (tillfälligt utan studiemedel) hellre än att bli försörjd av pappa, som är god för ett antal miljoner.

    Men det är väl en myt folk gärna omhuldar, antar jag.
    Mannen kan alltså få studiemedel idag trots rika föräldrar!?
  • ViVäntarLois
    Anonym (been there) skrev 2012-07-10 10:06:20 följande:
    Mannen kan alltså få studiemedel idag trots rika föräldrar!?
    Alla kan få studiemedel oavsett vem ens föräldrar är. Det som spelar in är ens egna inkomster (inte kapital utan inkomster). Dvs. har man en lön som överstiger taket så minskar studiebidraget i takt med att inkomsten ökar. 
  • sextiotalist
    Anonym (been there) skrev 2012-07-10 10:06:20 följande:
    Mannen kan alltså få studiemedel idag trots rika föräldrar!?

    Jadå, så var det på min tid också (under 80-talet), man är myndig och ens föräldrars ekonomi har inget med din egen ekonomi att göra.

    Däremot kan en egen förmögenhet vara ett problem. Har några vänner som inte fick fullt studielån pga arv (i fonder och aktier) 
  • ViVäntarLois
    sextiotalist skrev 2012-07-10 10:53:37 följande:
    Jadå, så var det på min tid också (under 80-talet), man är myndig och ens föräldrars ekonomi har inget med din egen ekonomi att göra.

    Däremot kan en egen förmögenhet vara ett problem. Har några vänner som inte fick fullt studielån pga arv (i fonder och aktier) 
    Måste de inte plocka ut avkastning för att bli nekade studiemedel?
  • beccagranen

    Finns nog inget rätt eller fel i denna fråga, tror man gör det som passar varje familjs egna ekonomi och värderingar. Vi sparar 500kr/mån till varje barn, vilket ger dom drygt 120 000kr på 20år + ränta och födelsedagspengar etc. I vårt fall så ser jag inte de pengar som något dom kommer ha fri tillgång till. Dessa pengarna ska investeras i rätt saker, ex körkort och utbildning. Vi vet ju inte om man ska behöva bekosta högskoleutbildning om 15-20år, då känns det tryggt att ha dessa pengar, och lika så om barnen kan slippa studielån i framtiden. Skulle dock inte ge fri tillgång för pengarna till shoppa eller resas, det tycker jag att dom kan få arbeta ihop och spara till som vuxna.
    Det som dock känns viktigast är att vi har en trygg ekonomi i familjen och besparingar för oförutsägbara utgifter samt buffert för att kunna uppleva saker ihop som resemål dyl under åren tills barnen blir vuxna. Idag har vi en tryggad ekonomi som två arbetare, men man vet aldrig vad som väntar i framtiden, så visst känns det bra att man ändå har en ekonomisk plan.

  • Anonym (been  there)
    sextiotalist skrev 2012-07-10 10:53:37 följande:
    Jadå, så var det på min tid också (under 80-talet), man är myndig och ens föräldrars ekonomi har inget med din egen ekonomi att göra.

    Däremot kan en egen förmögenhet vara ett problem. Har några vänner som inte fick fullt studielån pga arv (i fonder och aktier) 
    När CSN infördes,  på 60-talet -  kunde man helt nekas studiemedel på grund av  gåvobrev om KOMMANDE arv!
    Besökte SEB:s  huvudkontor vid Kungsan för att försöka häva gåvobrev -  det gick inte.

    Det finns krafter som vill få barnbidrag behovsprövat efter barnets föräldrars inkomst.

    Men ingen bryr sig om att studiemedel utges oavsett föräldrarnas inkomst?
  • sextiotalist
    ViVäntarLois skrev 2012-07-10 10:58:18 följande:
    Måste de inte plocka ut avkastning för att bli nekade studiemedel?

    på min tid så räknade man in även förmögenhet över ett visst belopp. Min svåger äger en halv gård (= mycket pengar på pappret) och hade reducerat studielån. Sedan så fick han ju även en skuld, och sista året han läste så kom förmögenheten under strecket och då fick han fullt studielån
  • sextiotalist
    Anonym (been there) skrev 2012-07-10 11:21:36 följande:
    När CSN infördes,  på 60-talet -  kunde man helt nekas studiemedel på grund av  gåvobrev om KOMMANDE arv!
    Besökte SEB:s  huvudkontor vid Kungsan för att försöka häva gåvobrev -  det gick inte.

    Det finns krafter som vill få barnbidrag behovsprövat efter barnets föräldrars inkomst.

    Men ingen bryr sig om att studiemedel utges oavsett föräldrarnas inkomst?

    Men för sjutton, för att få studielån så måste man fyllt 19 eller 20 år, läsa på högskolan, då är föräldrarnas försörjningsplikt över. Så varför har föräldrarnas ekonomi med detta att göra.
  • ViVäntarLois
    Anonym (been there) skrev 2012-07-10 11:21:36 följande:
    När CSN infördes,  på 60-talet -  kunde man helt nekas studiemedel på grund av  gåvobrev om KOMMANDE arv!
    Besökte SEB:s  huvudkontor vid Kungsan för att försöka häva gåvobrev -  det gick inte.

    Det finns krafter som vill få barnbidrag behovsprövat efter barnets föräldrars inkomst.

    Men ingen bryr sig om att studiemedel utges oavsett föräldrarnas inkomst?
    Jag tycker det finns en ganska självklar skillnad mellan barnbidrag och studiemedel och det är myndighetsåldern. Fram tills artonårsdagen är det föräldrarna som ska försörja barnet och då kan man diskutera om det är rätt med ett bidrag till höginkomsttagare. Efter artonårsdagen (eller fullgjord gymnasieutbildning upp till 20 år tror jag) upphör föräldrarnas plikt att försörja sitt "barn" och då prövas behovet efter "barnets" inkomst eftersom det är denna som söker. Ser inga konstigheter med detta?

    Föräldrarna har en "plikt" att barnet genomför grundskolan och gymnasiet (gymnasiet är ju frivilligt men förväntas ändå genomföras idag) men en universitetsutbildning är upp till den myndige att själv välja, genomföra och finansiera. En del har föräldrar som bidrar ekonomiskt även under den tiden, precis som att en del får en bil eller en lägenhet. Men det är ingen skyldighet och staten kan därför inte heller missgynna vuxna människor som har höginkomsttagare som föräldrar. Precis som att ett myndigt barn till höginkomsttagare kan söka bostadsbidrag om lönen inte räcker. 
  • ViVäntarLois
    sextiotalist skrev 2012-07-10 12:32:55 följande:
    på min tid så räknade man in även förmögenhet över ett visst belopp. Min svåger äger en halv gård (= mycket pengar på pappret) och hade reducerat studielån. Sedan så fick han ju även en skuld, och sista året han läste så kom förmögenheten under strecket och då fick han fullt studielån
    Jag förstår. 
  • Anonym (been  there)
    sextiotalist skrev 2012-07-10 12:32:55 följande:
    på min tid så räknade man in även förmögenhet över ett visst belopp. Min svåger äger en halv gård (= mycket pengar på pappret) och hade reducerat studielån. Sedan så fick han ju även en skuld, och sista året han läste så kom förmögenheten under strecket och då fick han fullt studielån
    Ungefär som ovan nämnda gåvobrev räknades.   Kanske det till och med är lättare att sälja en halv gård än att häva ett gåvobrev?
  • Anonym (starter)
    Anonym (been there) skrev 2012-07-10 11:21:36 följande:
    När CSN infördes,  på 60-talet -  kunde man helt nekas studiemedel på grund av  gåvobrev om KOMMANDE arv!
    Besökte SEB:s  huvudkontor vid Kungsan för att försöka häva gåvobrev -  det gick inte.

    Det finns krafter som vill få barnbidrag behovsprövat efter barnets föräldrars inkomst.

    Men ingen bryr sig om att studiemedel utges oavsett föräldrarnas inkomst?
    Men snälla, när man studerar är de flesta vuxna, och föräldrar har ingen försörjningsplikt. Så då skulle alltså barn som blivit osams med sina föräldrar eller aldrig kunna plugga?

    Då hade t ex jag inte kunnat studera, för mamma hade inga pengar och min frånvarande pappa gav mig aldrig en spänn fast han har pengar.

    Jag känner att du hade lite otur där, faktiskt.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-07-09 13:14:03 följande:
    Jag och mitt barns andra förälder har nyss tagit ut alla barnets pengar. Barnet har kriminellt beteende och har stulit saker och pengar för ca 50.000 hemma. Vi anser inte att barnet ska ha några pengar alls vid 18-års ålder.

    Mycket kan hända under åren, se till att INTE spara i barnens namn. 
    tråkig att sånt händer men alla barn är olika , hade det varit mitt barn hade jag förklarat å sagt tråkigt men det finns pengar till dig när du blir 18 men pga av detta har du sumpat detta å det blir inget . jag kanske låter elak men en dag kanske mitt barn i alla fall förstår vad jag menade med min tanke , tuff kärlek eller vad kallas det för ,, eller är jag bara elak ?  annars hade jag berättat kanske ngra dagar innan att det finns pengar som mamma o pappaeller andra fammedlemmar har sparat har sparat till dig o barnet får välja körkort eller lgh ? det är de valen som finns som jag anses är viktiga  ,finns det pengar över får de göra vad de vill med dem ,resa, studera etc
Svar på tråden Spara pengar till barnen, vettigt eller en björntjänst?