• Anonym (Jhb)

    Sociala koder

    Hej! Jag har ett problem. Ni som är lite äldre och mer erfarna kanske kan komma med rimliga förklaringar då jag försökte förklara på ett annat forum, men fick inte så bra förklaringar. Mestadels oseriösa svar.

    Men jag har en diagnos och har pga det svårigheter med sociala koder. Men mitt problem är inte det sociala på det sättet att jag har svårt att träffa nya vänner. Det är bara roligt och jag är väldigt social som person. Utan det som sker är att så fort jag vill lära känna någon tjejkompis så har jag tidigare fått höra att jag gör på fel sätt. Jag har lite olika exemplen som ni kan utgå ifrån och tolka så kan ni ge era råd och tips och åsikter.

    Jag vill främst veta vad det är för sk fel dessa personer faktiskt syftar på.

    1. Stina och Calle har fb och det har även Berit. I mitt fall så är har jag en diagnos och dem personer jag syftar på, har inte diagnoser och är sk normala personer. Dvs att de förstår sociala koder, har fungerande liv, flyttat hemifrån, skaffat barn, jobb kompisar mm. De har inga svårigheter med det sociala. Stina & Calle är dessa normala personer i detta exemplet och Berit ska föreställa mig. Eftersom alla 3 har fb så är detta något normalt, för de flesta i samhället har fb eller sociala medier. Men i mitt fall så får jag höra utav dessa sk normala personer att jag gör på fel sätt inom det sociala med tex sociala koder.

    Det kan vara allt ifrån att ha just fb eller bara att det är något fel att prata med folk på fb. Gör inte de flesta det, pratar på fb instagram osv? Det är ju inget konstigt eftersom det är någonting som många vet är normalt. Det är ju det de sociala medierna är till för, att prata med människor och mycket annat. Vad syftar dem då är själva felet? Att prata med människor, eller att ha fb eller vadå? Det låter så konstigt att något normalt är helt plötsligt fel och dem kan dessutom inte ge rimliga förklaringar om det sk felet. Det är ju inte något riktigt fel jag gör heller, för dem gör ju likadant själva. De har ju sociala medier själva så om det ska vara helt rätt så gör ju allihopa som har fb något fel.

    Ett annat exempel är att normala personer som jag beskrev ovan, förstår inte att man endast vill lära känna nya personer och skaffa kompisar. Tex att man på en studentmottagning försöker vara social men normala personer är tråkiga och kan verkligen inte föra en konversation. De vill liksom inte vara en del av det sociala utan sitter i sin bubbla. Jag försökte lära känna några som var några år yngre än mig och det gick liksom inte att prata, det var som att prata med en vägg. Jag ansåg ju dessa personer som normala så jag trodde ju att de skulle vara roliga sociala och så. Jag ser ju skillnad på de som har diagnoser och de som inte har det, för personer utan ASD har ju lättare med just den sociala biten. Men de personer jag försökt bli vän med har haft mer diagnoser än mig känns det som eller haft extremt skeva inställningar om sociala koder mm.

    Jag försökte lära känna en tjej som jag ville bli vän led, så jag föreslog en fika i stan. I kände inte varandra så bra men fika eller shoppa i stan tycker jag är ett både naturligt och bra sätt att ta kontakt med nya människor på. Finns även grupper där andra söker vänskap där man har gemensamma intressen. Så detta är ju inget konstigt. Däremot tyckte hon det, då hon dels sa att vi var bekanta, hon gick beteendevetenskaplig linje så hon skulle ju självklart föreläsa för mig hur man tog kontakt med människor och menade då att jag gjorde på fel sätt. Vad är då det sk felet? Att jag försökte lära känna henne som en kompis?

    Eller som när jag var ute med min sambo och några och skulle kolla på en spelning. Varpå vi träffade några andra på spelningen/baren och jag hade ingen aning om vilka dem var. Fick reda på det i efterhand. Eftersom jag är social och inte visste vilka de var så ville jag vara artig och hälsa. De va så högt så det gick ju inte att kommunicera med någon så dem hörde ju inte vad jag sa. I detta fall så tycker jag att de har jag förståelse för eftersom det var så högt. Jag och min sambo plus de vi var med gick till ett annat ställe. Alla var jätte sociala och trevliga. Tills dem kom igen. De hälsade inte på mig och hälsade bara på alla andra. Innan hade de kollat väldigt mycket åt mitt håll och jag kände mig bara obekväm och ni vet känslan när man märker att det är personligt. Jag blev bara irriterad och ledsen eftersom jag inte förstod vad jag hade gjort för fel. På andra stället så hälsade dem inte, den ena glodde på mig och undrade typ vem jag var eller varför jag satt där kändes det som. Personen fick senare reda på utav min sambo vem jag var.

    Problemet här är ju att dessa personer va 30 år och har både familj och barn. Wtf? Känns så himla märkligt beteende och detta är ju om inte något, något socialt fel dem gjorde.

    Det är ju normalt att man hälsar på allihopa och inte bara på dem där och utesluter någon annan. Jätte omoget för några som är 30 och har familj och barn.

    Jättelångt inlägg men detta är då några exemplen på olika sociala fel jag fått höra att jag gör. De har inte sagt det så direkt utan mer visar det på olika sätt genom handlingar eller bara tyckt mitt sätt att lära känna folk varit något fel.

    Vore jättetacksam för svar vad detta kan bero på! Vill ni ha mer info så fråga bara så kan jag berätta mer.

  • Svar på tråden Sociala koder
  • AndreaBD
    Anonym (Jhb) skrev 2019-06-19 19:34:25 följande:

    Ja men precis. Eftersom jag inte förstår dem socials koderna i och med min diagnos så kan man säga att när jag tror att jag gör på rätt sätt dvs precis alla andra i det sociala sammanhanget så tolkar då dem utan diagnoser det som främmande just för att de märker ju av någon anledning att jag inte är som dem. Jag märker ju skillnad på personer med diagnoser som har ännu mera stöd och behov och hjälp och jämfört med dem så är jag ju normal. Jag tycker inte att man märker på mig att jag har en diagnos förrän man har lärt känns mig. Folk som jag har träffat har ju oftast bara märkt något eller antagit att jag har en diagnos, men har ändå inte gett mig någon chans. De har ju redan bestämt hur jag är eller hur de tror att jag är. När jag blev utsatt för mobbing så var de en person som visste vem jag var redan innan vi hamnade i samma klass. Så fort jag vart utsatt för mobbing så passade det att bry sig. Innan hade ju personen och många andra bara baserat hur jag var utan att ens ha gett mig någon chans. Visst jag kanske inte är normal så som de utan diagnoser är, men jag har ju ändå förmåga att se orättvisan mellan personer med ASD och personer utan. Det är ju det som jag försökt ta upp här hela tiden och därför velat ha dels olika perspektiv på sociala koder och sammanhang samtidigt som jag velat förstå felet jag gör.

    Jag tycker inte jag riktigt har fått ett konkret svar på vad felet är som de syftar på. De måste ju kunna säga tex felet är detta... är de något jag gör eller är de hur jag ser ut eller ja vad menar dem egentligen?


    DU tror inte att folk märker att du har svårigheter. Antagligen upplever de dig ändå som udd. Jag förstod ifrån ditt första inlägg att det var fråga om ASD, för mig hade du inte behövt nämna det. Bara ifrån sättet att tänka. Men nu har jag också en del erfarenhet av det. 

    Både jag och en del andra har sagt flera gånger vad du gör för fel. Hur kommer det sig att du inte tycker dig ha fått ett svar??? Mitt svar är: Du försöker tvinga in andra, när du försöker vara social med någon, dvs. du accepterar inte att de inte vill. Och det får man absolut inte göra. Alla människor får välja själva om de vill umgås eller inte. För mig låter det här lite som om du vill ha tips hur du med framgång kan tvinga dem. Låter det rimligt? Men det är det du gör!
  • AndreaBD
    Anonym (Jhb) skrev 2019-06-19 20:11:34 följande:

    Alltså jag förstår ju absolut att man kan ha dåliga dagar och då inte vilja prata pga det..Men det är inte det jag menar. Jag menar att orättvisan i detta är att om jag pratar med människor på en fest tex, så ser jag ju skillnaden mellan hur jag kommunicerar med dem på festen och hur de utan diagnoser kommunicerar. Pga att jag ser detta så tycker inte jag att det är så mycket skillnad på om tex Stina försöker komma in i gruppen genom att småprata osv, än om jag skulle göra det. Absolut finns det nu någon skillnad, då man är olika osv. Men det är ändå på samma sätt dem försöker komma in i gruppen, för att just det sättet anses vara normalt. Dvs att småprata är ju ett sätt att komma in i en grupp och då gör ju både jag och Stina på rätt sätt. Och om de är fel sätt så gör vi ju båda lika mycket fel. 


    Jag tycker inte det finns skillnader på just dem med diagnoser och utan diagnoser, för att oavsett vad, så försöker alla att passa in på något sätt, hur kan då ett sätt vara fel och ett annat inte när det är exakt samma sak? 


    DU tror att det ser exakt likadant ut. Men du misstar dig. 

    En liknelse att jämföra med: Jag var i Kina en gång, och jag försökte köpa tunnelbana-biljett i en lucka och provade att säga namnet av stationen jag skulle till - jag tror det hette "jin tao" . Och jag hade hört nån uttala det och tyckte det var enkelt, men jag fick säga det två gånger och tjejen bakom disken funderade lite, sen sa hon: "Aaaah, jin tao!"  Och jag sa till min son när jag berättade det: "Det var ju det jag sa!"  Och han skrattade och sa: "Nej, mamma, det sa du inte."  Och jag förstår vad han menade. Det lät helt enkelt inte helt likadant. Inte för kineserna. För mig lät det likadant, men de märkte skillnaden.

    Och det är samma sak här - folk märker en skillnad. Så kan det vara ibland. Och det är förstås tråkigt, att de inte är lite mera toleranta där och även pratar med folk som är lite mera udda. Men det kan också vara så att personen just är trött, inte är på humör, eller har bestämt sig att ni inte har så mycket gemensamt. Och kanske ligger något i det ibland också. Många på autism-spektrum har ganska annorlunda intressen, så kanske är det faktiskt ofta så att ni inte skulle ha något att prata om efter en liten stund?  

    Det är kanske bra om du tänker på att det är så att man inte knyter kontakter med alla man träffar. Det blir bara med några få. Det är NORMALT att man inte får (mer än högst lite ytlig) kontakt med dem flesta Så, älta inte alla de som det inte blev någon mer kontakt med. Orsakerna kan vara många och det är slöseri med tid att älta det. 
  • Anonym (????)
    AndreaBD skrev 2019-06-19 23:28:28 följande:

    Men du säger att hennes tråd går ut över andra människor?


    Nu hänger jag absolut inte med. Så har jag inte skrivit/menat.

    Någon (du?) ville att jag skulle betrakta TS mer förlåtande och tyckte att min attityd var som att säga åt en person i rullstol att den ska skärpa sig och resa sig.

    Jag tog mig friheten att fortsätta på jämförelsen med rullstolen. När TS tar upp sin problematik och pekar på hur många fel andra gör, och hur skeva och idiotiska de är, och hur orättvist det är att deras agerande tolereras medan TS kritiseras, så tycker jag att det motsvarar om en rullstolsburen skulle börja kasta skit omkring sig på alla som inte sitter i rullstol. Ett sådant beteende är ingen omedelbar succé, helt ärligt.

    FL är varken en läkarmottagning eller ett forum för folk med TS funktionsvariation. Här finns ett tvärsnitt av vanligt folk, vissa lika intoleranta som de personer TS har träffat på och beskriver i trådstarten, andra med stor inblick i just TS problem.

    Här får TS skriftliga reaktioner, mer eller mindre välformulerade, och olika gissningar/analyser om orsaken till att folk har reagerat och reagerar märkligt på henne.

    Om TS vill ha en professionell bedömning av sitt beteende är det givetvis inte hit hon ska vända sig och det tror jag faktiskt att hon begriper.

    Jag har ingen aning om huruvida mitt eller ditt eller någon annans bemötande påverkar TS i någon riktning, och jag uppfattar det inte som min eller din eller någon annans plikt att påverka henne. Hon har ställt frågor, vi är några som har svarat, kanske kan hon ha nytta av det eller så kan hon inte det.

    Utöver det har jag inte skrivit att hon "måste" lära sig, utan att hon "kan försöka" lära sig. Om TS ska få något annat resultat i sina interaktioner med andra människor än de hittillsvarande tror jag personligen att hon måste lära sig ett annat sätt att ta kontakt med människor, men det var alltså inte vad jag skrev i mitt inlägg.

    .
  • Anonym (Atypisk autism)
    Anonym (????) skrev 2019-06-20 00:05:36 följande:

    Nu hänger jag absolut inte med. Så har jag inte skrivit/menat.

    Någon (du?) ville att jag skulle betrakta TS mer förlåtande och tyckte att min attityd var som att säga åt en person i rullstol att den ska skärpa sig och resa sig.

    Jag tog mig friheten att fortsätta på jämförelsen med rullstolen. När TS tar upp sin problematik och pekar på hur många fel andra gör, och hur skeva och idiotiska de är, och hur orättvist det är att deras agerande tolereras medan TS kritiseras, så tycker jag att det motsvarar om en rullstolsburen skulle börja kasta skit omkring sig på alla som inte sitter i rullstol. Ett sådant beteende är ingen omedelbar succé, helt ärligt.

    FL är varken en läkarmottagning eller ett forum för folk med TS funktionsvariation. Här finns ett tvärsnitt av vanligt folk, vissa lika intoleranta som de personer TS har träffat på och beskriver i trådstarten, andra med stor inblick i just TS problem.

    Här får TS skriftliga reaktioner, mer eller mindre välformulerade, och olika gissningar/analyser om orsaken till att folk har reagerat och reagerar märkligt på henne.

    Om TS vill ha en professionell bedömning av sitt beteende är det givetvis inte hit hon ska vända sig och det tror jag faktiskt att hon begriper.

    Jag har ingen aning om huruvida mitt eller ditt eller någon annans bemötande påverkar TS i någon riktning, och jag uppfattar det inte som min eller din eller någon annans plikt att påverka henne. Hon har ställt frågor, vi är några som har svarat, kanske kan hon ha nytta av det eller så kan hon inte det.

    Utöver det har jag inte skrivit att hon "måste" lära sig, utan att hon "kan försöka" lära sig. Om TS ska få något annat resultat i sina interaktioner med andra människor än de hittillsvarande tror jag personligen att hon måste lära sig ett annat sätt att ta kontakt med människor, men det var alltså inte vad jag skrev i mitt inlägg.

    .


    Kunde inte sagt det bättre själv!
  • AndreaBD
    Anonym (????) skrev 2019-06-20 00:05:36 följande:
    Nu hänger jag absolut inte med. Så har jag inte skrivit/menat.

    Någon (du?) ville att jag skulle betrakta TS mer förlåtande och tyckte att min attityd var som att säga åt en person i rullstol att den ska skärpa sig och resa sig.

    Jag tog mig friheten att fortsätta på jämförelsen med rullstolen. När TS tar upp sin problematik och pekar på hur många fel andra gör, och hur skeva och idiotiska de är, och hur orättvist det är att deras agerande tolereras medan TS kritiseras, så tycker jag att det motsvarar om en rullstolsburen skulle börja kasta skit omkring sig på alla som inte sitter i rullstol. Ett sådant beteende är ingen omedelbar succé, helt ärligt.

    FL är varken en läkarmottagning eller ett forum för folk med TS funktionsvariation. Här finns ett tvärsnitt av vanligt folk, vissa lika intoleranta som de personer TS har träffat på och beskriver i trådstarten, andra med stor inblick i just TS problem.

    Här får TS skriftliga reaktioner, mer eller mindre välformulerade, och olika gissningar/analyser om orsaken till att folk har reagerat och reagerar märkligt på henne.

    Om TS vill ha en professionell bedömning av sitt beteende är det givetvis inte hit hon ska vända sig och det tror jag faktiskt att hon begriper.

    Jag har ingen aning om huruvida mitt eller ditt eller någon annans bemötande påverkar TS i någon riktning, och jag uppfattar det inte som min eller din eller någon annans plikt att påverka henne. Hon har ställt frågor, vi är några som har svarat, kanske kan hon ha nytta av det eller så kan hon inte det.

    Utöver det har jag inte skrivit att hon "måste" lära sig, utan att hon "kan försöka" lära sig. Om TS ska få något annat resultat i sina interaktioner med andra människor än de hittillsvarande tror jag personligen att hon måste lära sig ett annat sätt att ta kontakt med människor, men det var alltså inte vad jag skrev i mitt inlägg.

    .
    Okej, du skrev inte måste. Men annars är det ju som jag sa: TS visar bara tecken på sitt funktionshinder genom sitt beteende. Hon förstår inte bättre. Visst, hon kan kanske lära sig. Men man vet inte om det går och hur lång tid det kan ta. Och hon är inte otrevlig mot någon här i tråden utan klagar bara över anonymiserade personer, så ingen kommer till skada.

    Att - som du säger inte veta var man själv sluta och var den andra börjar - det är ett jättebra uttryck, som just beskriver problem man har inom autism-spektrum. Kallas också för "theory of mind". 

    http://www.habilitering.se/autismforum/om-diagnoser/teorier-om-annorlunda-tankande/theory-mind

     Det är alltså just det som är hennes främsta problem, men du tycker att hon borde kunna lära sig det. Att hon har speciellt svårt för att lära sig det, det har hon ju papper på då.

    Och du kan inte överföra exemplet med rullstol på beteende, eftersom personen i rullstol (om den bara har ett fysiskt funktionshinder) inte har någon oförmåga där. Dvs. man kan kräva av en person i rullstol att hen är nomal-trevlig mot folk för att hen har normal förmåga att vara det. 
  • Anonym (...)
    Anonym (????) skrev 2019-06-20 00:05:36 följande:

    Nu hänger jag absolut inte med. Så har jag inte skrivit/menat.

    Någon (du?) ville att jag skulle betrakta TS mer förlåtande och tyckte att min attityd var som att säga åt en person i rullstol att den ska skärpa sig och resa sig.

    Jag tog mig friheten att fortsätta på jämförelsen med rullstolen. När TS tar upp sin problematik och pekar på hur många fel andra gör, och hur skeva och idiotiska de är, och hur orättvist det är att deras agerande tolereras medan TS kritiseras, så tycker jag att det motsvarar om en rullstolsburen skulle börja kasta skit omkring sig på alla som inte sitter i rullstol. Ett sådant beteende är ingen omedelbar succé, helt ärligt.

    FL är varken en läkarmottagning eller ett forum för folk med TS funktionsvariation. Här finns ett tvärsnitt av vanligt folk, vissa lika intoleranta som de personer TS har träffat på och beskriver i trådstarten, andra med stor inblick i just TS problem.

    Här får TS skriftliga reaktioner, mer eller mindre välformulerade, och olika gissningar/analyser om orsaken till att folk har reagerat och reagerar märkligt på henne.

    Om TS vill ha en professionell bedömning av sitt beteende är det givetvis inte hit hon ska vända sig och det tror jag faktiskt att hon begriper.

    Jag har ingen aning om huruvida mitt eller ditt eller någon annans bemötande påverkar TS i någon riktning, och jag uppfattar det inte som min eller din eller någon annans plikt att påverka henne. Hon har ställt frågor, vi är några som har svarat, kanske kan hon ha nytta av det eller så kan hon inte det.

    Utöver det har jag inte skrivit att hon "måste" lära sig, utan att hon "kan försöka" lära sig. Om TS ska få något annat resultat i sina interaktioner med andra människor än de hittillsvarande tror jag personligen att hon måste lära sig ett annat sätt att ta kontakt med människor, men det var alltså inte vad jag skrev i mitt inlägg.

    .


    Tror att många som läst dina inlägg i tråden har instämt i det du skriver, men inte velat säga det av oro för att uppfattas som elaka eller otrevliga. Du har haft en aningen hård ton, men innehållsmässigt är det spot on och förhoppningsvis kan TS få så pass stor förståelse att hon börjar ifrågasätta sina egna, aningen ologiska, slutsatser om andra människors sociala förmågor.
  • Anonym (Jhb)

    Jag har ju fått en massa svar, dels känner jag mig lättad för att jag äntligen förstår det som jag alltid undrat över. Varför blev det som det blev i tidigare skolor, varför vart jag utsatt för mobbing? 


    Jag förstod ju att de var för att dessa tjejer var väldigt osäkra i sig själva och så, men jag förstod inte att de också hade med dessa sociala koder och hela den biten. Alla sa ju bara att jag gjorde fel men inte hur eller vad. Hur skulle jag då kunna fatta felet? 


    I detta fallet så antog ju de flesta bara att jag hade en diagnos och då gick till läraren. Jag visste ju knappt själv om min diagnos. 


    Först var problemet att bearbeta att jag hade fått min diagnos och att jag vart utsatt för mobbing. Men sedan när det löste sig, så kom det här med sociala koder upp mitt i allt och jag började fundera över det. Varför jag vill lära mig och få svar på sådant här, är för att det blev aldrig något avslut på själva mobbingen. Jag slutade bara där och sedan så rullade mitt liv på. Men nu massa år senare, så kan jag reflektera över vad det var som hände. Jag kunde inte det då, för då var det så infekterat och aktuellt. Men eftersom jag varken får svar från inblandade, tänkte jag att jag skriver här istället, för att få olika perspektiv på det hela. Jag tycker det är konstigt att ingen kan ge mig svar, utan utomstående som inte ens var inblandade fattar ju typ allting jag har skrivit.Jag vill ju inte ha det såhär hela mitt liv, jag vill ju lära mig sociala koder och så, så jag lättare kan kommunicera med andra och inte känna att jag gör på fel sätt. Jag är så van att folk på olika sätt visar att dem tycker det, därför är det inte konstigt att jag är väldigt känslig för just det. Det är ju klart att jag tar åt mig, för att man har ju misslyckats så många gånger med den sociala biten. 


    Jag har inte svårt att vara social med människor, men däremot gör jag ju på fel sätt eftersom jag inte kan se dessa hintar som andra kan se. 


    Samtidigt som det är en lättnad över att jag förstår detta nu, känns det sorgligt eftersom det har hållit på så lång tid. Jag har nästan varit desperat för att veta vad som hände, medan nu känner jag mer ett lugn som känns både konstigt och skönt. 


    Men kan man få svar från inblandade eller är det verkligen så att de gått så lång tid att det är omöjligt? Jag som trodde att jag skulle få många svar om varför. Jag fick lite svar men det var info som jag känner är lite sisådär, jag menar, jag visste ju knappt om den infon och mycket kan vara efterkonstruktioner. Jag ville bara ha en seriösare sammanfattning om det hela från skolan. Men dem fattar knappt vad jag vill och kan inte hjälpa mig. De gjorde ingen dokumentation pga någon lag som inte fanns då, men som finns nu.. 

  • Anonym (????)
    AndreaBD skrev 2019-06-20 00:18:32 följande:

    Okej, du skrev inte måste. Men annars är det ju som jag sa: TS visar bara tecken på sitt funktionshinder genom sitt beteende. Hon förstår inte bättre. Visst, hon kan kanske lära sig. Men man vet inte om det går och hur lång tid det kan ta. Och hon är inte otrevlig mot någon här i tråden utan klagar bara över anonymiserade personer, så ingen kommer till skada.

    Att - som du säger inte veta var man själv sluta och var den andra börjar - det är ett jättebra uttryck, som just beskriver problem man har inom autism-spektrum. Kallas också för "theory of mind". 

    www.habilitering.se/autismforum/om-diagnoser/teorier-om-annorlunda-tankande/theory-mind

     Det är alltså just det som är hennes främsta problem, men du tycker att hon borde kunna lära sig det. Att hon har speciellt svårt för att lära sig det, det har hon ju papper på då.

    Och du kan inte överföra exemplet med rullstol på beteende, eftersom personen i rullstol (om den bara har ett fysiskt funktionshinder) inte har någon oförmåga där. Dvs. man kan kräva av en person i rullstol att hen är nomal-trevlig mot folk för att hen har normal förmåga att vara det. 


    Du har hängt upp dig på din idé om att jag skulle vara orolig för att människor tar skada av att TS klagar på dem, så jag säger för andra gången att jag inte har skrivit något sådant och att det inte rör mig i ryggen vilka som eventuellt blir ledsna av det hon skriver.

    Men TS krånglar till sitt eget liv genom att hålla liv i tankarna om att andra gör fel, att andra borde ha diagnoser, att andra är skeva, etc etc.

    Som du själv konstaterar frågar hon vad det är för fel hon gör. Hon ställer frågan i ett allmänt forum utan specialistkompetens, Några svar hon har fått är att hon är för på, för intensiv, att hon måste fatta att folk kanske inte vill ha nya vänner i den utsträckning hon tror, att hon uttrycker sig krångligt, att hon borde grubbla mindre över andra och mer över sig själv, att hon tar kontakt på ett udda sätt. Du själv har skrivit en del av sakerna.

    De råd TS vill ta till sig, och kan ta till sig, kan kanske vara till nytta i hennes framtida interaktioner med människor. Det hon inte vill/kan ta till sig går till spillo, åtminstone för hennes del.

    Jag jämställer inte TS problem med den rullstolsburnes. Jag drev rullstolsexemplet ett steg längre eftersom jag tyckte att det var en dålig jämförelse. Varken omvärlden eller den rullstolsburna anser ju att den personen ska kliva upp och springa ett maraton, men TS anser att hon ska få delta på exakt samma villkor som andra, trots att hon uppenbarligen inte KAN göra det, åtminstone inte utan extremt stor ansträngning.

    Men ja, jag anser att det är nödvändigt att lära sig grundläggande spelregler för social samvaro, om man vill umgås med folk och vill att de ska vilja umgås med en själv. Någon har tipsat henne att gå med i ett forum för personer med liknande funktionsnedsättning. Det är kanske mycket bättre för TS, än att försöka stångas med alla oskrivna umgängesregler som "vanliga" människor har satt upp.

    Så min ståndpunkt är att antingen behöver hon utveckla sitt beteende, eller, om hon inte vill eller kan det, så får hon söka nytt umgänge, kanske bland folk som delar hennes problematik.
  • Tom Araya
    Anonym (Jhb) skrev 2019-06-18 01:14:59 följande:

    Hej! Jag har ett problem. Ni som är lite äldre och mer erfarna kanske kan komma med rimliga förklaringar då jag försökte förklara på ett annat forum, men fick inte så bra förklaringar. Mestadels oseriösa svar.

    Men jag har en diagnos och har pga det svårigheter med sociala koder. Men mitt problem är inte det sociala på det sättet att jag har svårt att träffa nya vänner. Det är bara roligt och jag är väldigt social som person. Utan det som sker är att så fort jag vill lära känna någon tjejkompis så har jag tidigare fått höra att jag gör på fel sätt. Jag har lite olika exemplen som ni kan utgå ifrån och tolka så kan ni ge era råd och tips och åsikter.

    Jag vill främst veta vad det är för sk fel dessa personer faktiskt syftar på.

    1. Stina och Calle har fb och det har även Berit. I mitt fall så är har jag en diagnos och dem personer jag syftar på, har inte diagnoser och är sk normala personer. Dvs att de förstår sociala koder, har fungerande liv, flyttat hemifrån, skaffat barn, jobb kompisar mm. De har inga svårigheter med det sociala. Stina & Calle är dessa normala personer i detta exemplet och Berit ska föreställa mig. Eftersom alla 3 har fb så är detta något normalt, för de flesta i samhället har fb eller sociala medier. Men i mitt fall så får jag höra utav dessa sk normala personer att jag gör på fel sätt inom det sociala med tex sociala koder.

    Det kan vara allt ifrån att ha just fb eller bara att det är något fel att prata med folk på fb. Gör inte de flesta det, pratar på fb instagram osv? Det är ju inget konstigt eftersom det är någonting som många vet är normalt. Det är ju det de sociala medierna är till för, att prata med människor och mycket annat. Vad syftar dem då är själva felet? Att prata med människor, eller att ha fb eller vadå? Det låter så konstigt att något normalt är helt plötsligt fel och dem kan dessutom inte ge rimliga förklaringar om det sk felet. Det är ju inte något riktigt fel jag gör heller, för dem gör ju likadant själva. De har ju sociala medier själva så om det ska vara helt rätt så gör ju allihopa som har fb något fel.

    ...

    Jättelångt inlägg men detta är då några exemplen på olika sociala fel jag fått höra att jag gör. De har inte sagt det så direkt utan mer visar det på olika sätt genom handlingar eller bara tyckt mitt sätt att lära känna folk varit något fel.

    Vore jättetacksam för svar vad detta kan bero på! Vill ni ha mer info så fråga bara så kan jag berätta mer.


    Hur snackar du med folk på FB?

    Bland mina bekanta så är det vanligast att man bara lägger upp korta kommentarer i flödet, medan mer privat konversation två vänner emellan sker via msn/messenger.
  • Anonym (Aaa)
    Anonym (Jhb) skrev 2019-06-20 00:42:21 följande:

    Jag har ju fått en massa svar, dels känner jag mig lättad för att jag äntligen förstår det som jag alltid undrat över. Varför blev det som det blev i tidigare skolor, varför vart jag utsatt för mobbing? 

    Jag förstod ju att de var för att dessa tjejer var väldigt osäkra i sig själva och så, men jag förstod inte att de också hade med dessa sociala koder och hela den biten. Alla sa ju bara att jag gjorde fel men inte hur eller vad. Hur skulle jag då kunna fatta felet? 

    I detta fallet så antog ju de flesta bara att jag hade en diagnos och då gick till läraren. Jag visste ju knappt själv om min diagnos. 

    Först var problemet att bearbeta att jag hade fått min diagnos och att jag vart utsatt för mobbing. Men sedan när det löste sig, så kom det här med sociala koder upp mitt i allt och jag började fundera över det. Varför jag vill lära mig och få svar på sådant här, är för att det blev aldrig något avslut på själva mobbingen. Jag slutade bara där och sedan så rullade mitt liv på. Men nu massa år senare, så kan jag reflektera över vad det var som hände. Jag kunde inte det då, för då var det så infekterat och aktuellt. Men eftersom jag varken får svar från inblandade, tänkte jag att jag skriver här istället, för att få olika perspektiv på det hela. Jag tycker det är konstigt att ingen kan ge mig svar, utan utomstående som inte ens var inblandade fattar ju typ allting jag har skrivit.Jag vill ju inte ha det såhär hela mitt liv, jag vill ju lära mig sociala koder och så, så jag lättare kan kommunicera med andra och inte känna att jag gör på fel sätt. Jag är så van att folk på olika sätt visar att dem tycker det, därför är det inte konstigt att jag är väldigt känslig för just det. Det är ju klart att jag tar åt mig, för att man har ju misslyckats så många gånger med den sociala biten. 

    Jag har inte svårt att vara social med människor, men däremot gör jag ju på fel sätt eftersom jag inte kan se dessa hintar som andra kan se. 

    Samtidigt som det är en lättnad över att jag förstår detta nu, känns det sorgligt eftersom det har hållit på så lång tid. Jag har nästan varit desperat för att veta vad som hände, medan nu känner jag mer ett lugn som känns både konstigt och skönt. 

    Men kan man få svar från inblandade eller är det verkligen så att de gått så lång tid att det är omöjligt? Jag som trodde att jag skulle få många svar om varför. Jag fick lite svar men det var info som jag känner är lite sisådär, jag menar, jag visste ju knappt om den infon och mycket kan vara efterkonstruktioner. Jag ville bara ha en seriösare sammanfattning om det hela från skolan. Men dem fattar knappt vad jag vill och kan inte hjälpa mig. De gjorde ingen dokumentation pga någon lag som inte fanns då, men som finns nu.. 


    Du skriver att du vill lära dig de sociala koderna, och det är ju jättebra att du vill det! Men ett socialt samspel är inte bara att följa vissa koder, utan att kunna läsa av personen man interagerar med. Det kan vara kroppsspråk, tonfall, andning, blick. Det är, vad jag förstått, just dessa du har problem att upptäcka. Jag tror att du har en ganska bra koll på de övergripande koderna, även om du kanske lätt klumpar ihop den till ett mindre antal än vad de flesta av oss andra gör. Även om du lär dig alla koder, hittar tillvägagångssätt för att upptäcka iaf några av de subtila hintar i kroppsspråk osv, så behöver du nog lära dig leva med din funktionsnedsättning. Du kanske inte kan lära dig exakt hur du ska ta in all denna extrainformation som vi signalerar, men tillräckligt för att du ska må bra. Du kanske kan behöva stöd av en terapeut under tiden du försöker lära dig hur du fungerar och hur du vill vara när du interagerar med andra människor? Jag själv gick hos terapeut ett tag för ångesthantering och det var ett fantastiskt stöd under den tid jag försökte lära mig leva med min problematik, som jag kommer få leva med i resten av mitt liv.

    Du skriver också att du hade vänner innan du fick din diagnos. Sen fick du diagnosen och då hade du plötsligt svårt att få vänner? Akta dig för att bli din diagnos! Du kan ju uppenbarligen ha vänner och interagera med andra, om du nu upplevde det som att diagnosen plötsligt förändrade något. Du hade ju svårigheterna också innan du fick diagnosen, hur gjorde du då? Handlar det om att du nu tänker mer på att du har svårigheter, som sätter käppar i hjulen? Eller vad hände?

    Som jag skrev förut, vissa klickar man med och blir kompis med. Andra klickar man inte med och i vissa fall kan det bli en mindre konflikt, som i ditt fall med fikatjejen. Hon reagerade ganska starkt och då är det inte sådana personer du ska ha i din närhet heller. Du mår bra av personer som kan hantera dig, så som du är, och som vill umgås med dig! Så försök att inte hänga upp dig på vad dessa personer säger eller hur konstiga du upplever att de är. Fokuserar på de personer som du faktiskt klickar med och som du mår bra av att umgås med.
Svar på tråden Sociala koder