• Mallas

    Är det allmän kunskap att veta att man inte använder varmvatten som tas från kranen?

    Vi har haft en diskussion på jobbet angående fenomenet att ta varmvatten direkt från kranen. Det grundade sig i en diskussion om att de bakterier som finns i varmvatten är/kan vara skadliga och att man absolut inte, oavsett om man sedan kokar upp vattnet, ska ta varmvatten ur kran. Enligt mina kollegor är detta något som alla känner till och att man inte behöver informera om detta till människor. Jag menar att det inte alls behöver vara så att det är något som människor vet.

    Så nu är jag lite nyfiken - Är det solklart att man inte tar varmvatten ur kran utan bara använder det till tex att duscha i? Hur resonerar ni?

    Är varmvatten så skadligt att man inte ska använda det till att koka pasta i osv?

  • Svar på tråden Är det allmän kunskap att veta att man inte använder varmvatten som tas från kranen?
  • Mirva
    Completorium skrev 2010-08-25 07:14:51 följande:
    Jag tror att det är en riskbedömning man får göra. I Sverige har vi så bra kranvatten att vi normalt inte behöver tänka på att koka vattnet. Men så får man bestämma sig för vilka risker man är beredd att ta med sina spädbarn, som ju är känsligare än vi. Samma avvägning som gör att man är beredd att sätta sig i bilen trots att det finns en risk att man krockar, t.ex.

    Återigen, det som står på förpackningen är en juridisk fråga.

    Sen är min personliga käpphäst: Lite skit rensar magen. Barnen måste ju utsättas för lagom mycket farliga saker för att bygga upp sitt immunförsvar.
    Fast nu talar du emot dig själv. Du skrev ju att man måste koka vattnet i 10-20 minuter för att bakterierna ska försvinna. Alltså har det ingen betydelse om man bara kokar upp vattnet eftersom inte bakterierna försvinner då.
  • isisisis

    Ja.Jag har alltid vetat det.Mina föräldrar har talat om vikten av att inte använda varmvatten i tex matlagningoch det har jag talat om för mina barn också
    Så jag antar det är något man "allmänt" vet.

  • Primrose

    Jag har bara läst TS. Ja, att man inte ska ta varmvatten från kranen till att dricka eller laga mat med trodde jag var allmän kunskap. Det är något jag fick lära mig tidigt.

    En anekdot: När mina föräldrar var med oss barn i Italien på 1960-talet skulle de göra välling till mig på tidiga morgonkvisten. De hade dock inget mineralvatten kvar och inga kokmöjligheter på hotellrummet. Och i stället för att ta kranvatten (som de ansåg kunde vara för farligt pga bakterierisken) så gjorde pappa välling till mig på avslagen champagne!Skål Jag sov sedan resten av dagen.

  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Mirva skrev 2010-08-25 10:04:20 följande:
    Fast nu talar du emot dig själv. Du skrev ju att man måste koka vattnet i 10-20 minuter för att bakterierna ska försvinna. Alltså har det ingen betydelse om man bara kokar upp vattnet eftersom inte bakterierna försvinner då.
    Big bubbles = no troubles.
    Little bubbles = bottom troubles.

    20 minuters kokning är det som rekommenderas i en militär överlevnadssituation för att då ta död på i stort sett alla bakterier. Anledningen till att man har satt gränsen på 20 minuter är för att man som soldat i en krigszon inte har råd att vara magsjuk och då tar man det säkra före det osäkra.

    En minuts stormkokning har fungerat bra för mig och alla jag känner som rör sig mycket ute i naturen (under militära och civila förhållanden) och då ska man ha i åtanke att det vattnet innehåller många gånger fler bakterier än kranvatten.

    Att koka svenskt kranvatten i 20 minuter lär vara overkill, även om barn är känsligare än vuxna.
    TANSTAAFL
  • Tiingen
    Milliz skrev 2010-08-24 12:50:08 följande:
    Nä man ska inte äta/dricka varmvatten direkt från kranen. Men enligt vad jag har hört beror det på att det kan fällas ut metaller i varmvattnet. Men helt säker är jag inte, så jag kan ha fel..
    Har också hört det - kommunen gör mätningar om vattnet är tjänligt som dricksvatten. Dessa tester görs på kallt vatten och inte på varmt.
    Att bakterier växer lättare i varmt vatten stämmer, men de dör ju vid kokning. Däremot metallerna - i detta fall är det dom som ställer till det vad gäller användning av varmt vatten från kranen.
  • Mallas
    M C skrev 2010-08-25 07:41:30 följande:
    Jag trodde i min ungdom att det var allmänt känt men har faktiskt stött på byfånar som inte visste det och tog varmvatten ur kranen till vällingen till barnen.
    Naturligtvis sa jag till, men den gruppen individer har för alltid fått stå som ex på hur fel det blir ibland när folk inte prioriterar kunskap.

    Rasister - sprang i skogen och sieg heilade
    Socbidragstagare
    Lånade till allt
    Rökte gravida
    Slog varandra och sina barn
    Hade som nöje att trolla
    Utifrån den här tråden skulle jag nog säga att det är en stor skara människor som inte kände till detta. Kanske slutades det informeras när man trodde att det var allmänt kännt?

    I dagens samhälle är det svårt att göra riskbedömningar för allt som man utsätts för. Jag skulle inte tro att det handlar om att människor inte prioriterar kunskap. Skulle våga påstå att flera av de personer som sagt sig vara ovetandes om detta fenomen är belästa inom andra områden. Däremot hävdar jag som tidigare, dvs att det är tydligt att det finns en kunskapsbrist hos befolkningen om detta. Skulle inte kalla dem för byfånar för det... 
  • Jagbyttenick
    Mallas skrev 2010-08-25 13:49:26 följande:
    Utifrån den här tråden skulle jag nog säga att det är en stor skara människor som inte kände till detta. Kanske slutades det informeras när man trodde att det var allmänt kännt?

    I dagens samhälle är det svårt att göra riskbedömningar för allt som man utsätts för. Jag skulle inte tro att det handlar om att människor inte prioriterar kunskap. Skulle våga påstå att flera av de personer som sagt sig vara ovetandes om detta fenomen är belästa inom andra områden. Däremot hävdar jag som tidigare, dvs att det är tydligt att det finns en kunskapsbrist hos befolkningen om detta. Skulle inte kalla dem för byfånar för det... 
    Tack! Jag hade bara hört att det kunde finnas bakterier i stillastående varmvatten som spolas bort om man kranar en stund, jag har ALDRIG fått höra att man ska undvika att laga mat i varmvatten pga kopparutfällningar. När min son åt ersättning följde jag dock instruktionen på förpackningen och värmde kallt vatten, så det var väl tur att jag gjorde det kanske
    Ja, jag har ensamrätt på att vara trött!
  • IdaVasterflo

    Jag tycker att det bör vara något som räknas som allmänt kunnande att man inte använder varmvatten ur kranen till att laga mat eller dricka. Bakterier kan vara en orsak, men också att ledningarna kan släppa giftiga ämnen från kopparrör och dylikt när de värms upp av vattnet som rinner igenom. 

    Men sen så känner jag en kille som trodde att varmvattnet kom färdigvärmt från kommunen, så jag ser det inte som en självklarhet att alla är medveten om detta.

  • Niiskuneiti

    Först tänkte jag "vilken dum fråga!", men nu inser jag att det tydligen inte är så! Bra & upplysande tråd mao Flört

  • astalacasta

    Jag har alltid utgått från att risken att få i sig skadliga halter metaller pga varmvatten direkt från kranen var allmänt känd, och blev enormt förvånad när jag läste i den här tråden att det inte är så. Tack för en folkbildande insats, TS!

Svar på tråden Är det allmän kunskap att veta att man inte använder varmvatten som tas från kranen?