• grönt ljus

    Vänsterfil på motorväg i "låg hastighet" - böter?

    Senast idag och även många gånger tidigare har jag råkat ut för förare som kör i vänsterfilen på motorvägen, trots att det är ledigt i högerfilen.
    Dagens situation såg ut så här: 110 km/h Motorväg, 2 filer, förhållandevis lite trafik.
    Jag kör i högerfilen i c:a 120-130 km/h, länge fram är en lastbil i min fil och bakom lastbilen är en personbil som börjar köra om lastbilen.
    Efter en kortare stund är jag ikapp och blinkar ut i vänsterfilen för att köra om lastbilen, i detta skede ligger personbilen brevid lastbilen och håller på att köra om den.
    Jag kommer något fortare och släpper på gasen och håller ett bra avstånd till den framförvarande bilen, hastigheten är nu runt 100 - 103 km/h för oss båda när vi efter varandra kör om lastbilen.
    När framförvarande bil till slut kommit förbi lastbilen så förväntar jag mig att han ska köra in i högerfilen igen men detta sker inte, han fortsätter att abonnera vänsterfilen i en hastighet på runt 100 - 105 km/h.
    3-400 meter fram ligger ännu en lastbil som framförvarande bil tänker köra om, i denna hastigheten tar detta sin lilla tid men han har inte för avsikt att gå in till höger och släppa fram mig, jag ger 2-3 hellljusblink - men ingen reaktion.
    Efter en smärre evighet har han kommit förbi även lastbil nr 2 och då äntligen går han in till höger, vid detta laget har jag 3 irriterade bilister bakom mig......

    Som sagt ett irriterande problem som ofta uppstår men vad kan man göra - helljusblink eller vänsterblink - vissa är dock ressistenta även mot detta!

    Någon som vet reglerna om att abonnera vänsterfilen?
    Böter genom trafikhinder?

  • Svar på tråden Vänsterfil på motorväg i "låg hastighet" - böter?
  • mannen från Backbyn
    grönt ljus skrev 2011-03-23 23:09:48 följande:
    Vänsterfilen är till endast för omkörning, det är vi överens om.
    MEN hur lång tid får en omkörning ta, är det tillåtet att köra om med för låg hastighet i förhållande till den man kör om?
    T.ex köra om en bil i 107 km/h när den andre håller 105 km/h, om det finns fler bilar bakom i omkörningsfilen?
    Jag påstår att t.o.m en halv timme om det är tät trafik (eller om trafiken står stilla, jämför Tysklands motorvägs"stau"). 105 km/h är tillåtet, 115 km/h är förbjudet. Staten har godkänt att det finns köer på vägen och att trafiken inte alltid löper så snabbt. Privatpersonerna borde också acceptera det, trots faktumet att bilarna klarar mycket större hastigheter än vad som är tillåtet i allmän trafik.

    Min bils hastighetsmätare visar 110 km/h vid gps 105 km/h, och det mätarfelet är lagligt. Inget tvång finns att känna till mätarfelet. Att köra 80 km/h på vänstra filen utan orsak kan bero på rattfylleri eller trötthet.

    Rekommenderar inte att köra på vänstra filen längre än det behövs för lyckade filbyten, men som svar på rubriken påminner jag om det att man får böter också då när man kör för fort eller för nära den som kör framför.
    Här kör vi mjukt. Tack för visad hänsyn.
  • Dripknot

    TS

    Varför bytte du själv inte körfält och blåste om bilisten som abonnerade i vänstra fältet? Jag brukar göra det när jag råkar ut för puckon som tror att det inte finns nån annan än de ute på motorvägen och att den rådande hastigheten är 90 på 100-väg.

    Kan man inte hålla marschfart och ett jämnt trafikflöde så borde man överväga att åka kollektivt istället. Dessutom är 300-400 meter en bra sträcka och kan knappast summeras så extremt som att bli "inklämd mellan två lastbilar" som nån skrev. 


    Det krävs inte mycket av en kille för att bli pappa, men det krävs en riktig man för att vara en far.
  • John D
    Marsch skrev 2011-03-23 19:26:10 följande:
    Personen höll ju själv på att köra om, inte sant? Om än i ett något saktare mak än TS som rentav verkar ha kört lite för fort om det är tal om 130 km/h. Om något så försökte ju TS att hindra personen från att säkert göra sina omkörningar genom att blinka med helljuset. Beter man sig oschysst själv så får man nog ta smällen och svälja irritationen.
    Enligt TS var det 400 meter till nästa fordon, om man då kan hävda att man "håller på att köra om" är tveksamt.
    Själva definitionen av omkörning kräver att det finns ett fordon att köra om om inte i direkt anslutning så i alla fall i närheten.
  • MonaSt
    mannen från Backbyn skrev 2011-03-24 08:14:01 följande:
    Förstår din tolkning, och enligt teoriboken har du absolut rätt. Ingen tvekan om det. Vilken är källan till teoribokens ordval, för jag hittar inte omkörningstvånget någonstans i Trafikförordningen?  

    3 kap. 9§ " Om en körbana har två eller flera körfält för färd i samma riktning och det är tät köbildning i alla körfälten, får endast den förare som färdas i körfältet längst till höger byta körfält."

    Allt blir enklare då man inte kör för fort, då behöver man inte ens någon omkörning för hastighetsskillanderna är då små och alla hinner med sina filbyten bättre.

    På "omkörningsfilen" gäller samma förbud att köra snabbare än trafikmärket tillåter, det är jag gärna överens om.
    Vad du tar upp är ett undantagsfall, liksom att man får gå ut i vänsterfil vid omkörning Huvudregeln finns i 3 kap 7§:

    "7 § Vid färd på väg skall fordon föras i det körfält som är längst till höger i färdriktningen och som är avsett för fordonet.
       
    Cykel, moped och fordon som är konstruerat för en hastighet av högst 40 kilometer i timmen eller som inte får föras med högre hastighet än 40 kilometer i timmen skall föras så nära som möjligt den högra kanten av vägrenen eller av den bana som används.
       
    Om körbanan är indelad i körfält som anvisats för olika vägvisningsmål genom körfältsvägvisare, får fordon föras i det körfält som är lämpligast med hänsyn till den fortsatta färden.
       
    På en väg där den högsta tillåtna hastigheten är 70 kilometer i timmen eller lägre och körbanan har minst två körfält för trafik i samma riktning som anges med vägmarkering, får förare använda det körfält som är lämpligast med hänsyn till den fortsatta färden." 
    (Egen fetmarkering)

    Bilen som "blockerade" vänsterfilen kan knappast ha ansetts göra en omkörning under hela sträckan. (Testräknar man lite och om TS uppgifter stämmer så blev i så fall omkörningssträckan för att komma förbi den andra lastbilen snällt räknat 2,4 km och omkörningen tog upp emot en och en halv minut. Antagen grunddata: Lastbil 90 km/h, omköraren 103 km/h, tillgänglig lucka 300m)

    Slutsats:


    Bilen i vänsterfilen bröt mot trafikförordningen och det finns säkert ett bötesbelopp för det. Men med lite sunt förnuft och samarbetsvilja ska sådana här situationer aldrig behöva uppkomma eller debatteras.
  • grönt ljus

    Alltså böter i detta fall - men hur mycket?
    Sen undrar jag vad det här trafikbrottet kallas för?

  • John D
    grönt ljus skrev 2011-03-28 15:31:14 följande:

    Alltså böter i detta fall - men hur mycket?
    Sen undrar jag vad det här trafikbrottet kallas för?


    Polisens bötesblock har en bot med koden 061 som heter "Efter omkörning till vänster ej hållit till höger så snart som det kan ske" och ger 600:- i böter.
    Låter som om den skulle passa klockrent i det här fallet.

    Finns även en bot med kod 062 som heter "Försvårande av omkörning" som även den ger 600:-, borde också kunna användas.
  • Ulf Harrys Farsa

    Läser man lagtexten ovan som man ska, så är det faktiskt inte tillåtet att använda vänsterfilen på motorvägen till annat än just omkörning, är det köer är det en annan sak, men man får inte ligga å finåka i vänsterfilen bara för att det är smidigt.

  • John D
    mannen från Backbyn skrev 2011-03-23 19:10:02 följande:

    Problemet uppstod eftersom TS körde 10-20 km/h snabbare än det är tillåtet. Då man tänjer på reglerna borde man samarbeta, inte kräva det av andra. För min del är det ok att andra kör snabbare, men då ska de inte orsaka störningar i trafiken.


    Nu är det faktiskt så att den enda störningen uppstod eftersom bilen framför TS inte höll till höger, vilket den enligt lag är skyldig att göra. Att TS körde fortare än lagligt orsakade i sig ingen störning.
    Hade bilen legat i höger körfil hade ingen som helst störning uppstått, trots TS fortkörning.
    mannen från Backbyn skrev 2011-03-23 19:10:02 följande:

    Att blinka med helljusen för att få fri framfart (det skulle nog behövas blåljus då) är väl inte heller riktigt tillåtet, om man nu tänker på att rubriken är "böter?".


    Att blinka med helljusen är ett accepterat sätt att påkalla uppmärksamhet, det kallas i dom flesta böcker och lagtexter för "ljus-tuta".
    Att bilen framför TS inte höll till höger trots att den inte hade någon anledning att ligga i vänsterfil borde kunna tolkas som att den inte observerat att TS låg bakom, och då finner jag det fullt befogat av TS att med ljus-tuta påkalla uppmärksamhet.
  • Ramborg

    Båda bröt mot lagen alltså. Varför skall den ene brottslingen (TS) ha större rätt att utöva sin brottslighet än den andre (omköraren)?

  • grönt ljus

    Ramborg, vad är det du inte förstår?
    Framförvarande bil som uppträder på det viset är ett TRAFIKHINDER.

Svar på tråden Vänsterfil på motorväg i "låg hastighet" - böter?