• Anonym (Nykomling)

    Vi som kom ut ur garderoben när vi var vuxna

    Hej!

    Jag har desperat letat efter information och berättelser om hur det är att komma ut ur garderoben som vuxen, men det verkar vara helt omöjligt.
    Efter att ha pratat med HBT-jouren har jag förstått att det är väldigt vanligt, särskilt för kvinnor att komma ut med dessa känslor sent i livet.

    Att komma ut senare i livet ger en lite annan problematik än att komma ut som tonåring.
    Jag har haft väldigt svårt för att acceptera de här känslorna som jag förnekat under större delen av mitt liv och jag har levt med enorma skamkänslor. Jag bär på stora skuldkänslor över att vara orsaken till att min familj måste splittras, att mina barn ska leva med skilda föräldrar och att jag kommer såra min man.

    Det har tagit mig över ett år att bearbeta känslorna och acceptera det faktum att jag som tjej gillar tjejer. Jag har ännu bara kommit ut för mig själv och för en vän.

    Det skulle vara intressant att få höra era berättelser om hur era komma-ut-process gick till och var i livet ni befann er då. Det skulle även vara skönt att komma i kontakt med er andra som är på väg att ta det stora klivet ut ur garderoben och in i livet.
     

  • Svar på tråden Vi som kom ut ur garderoben när vi var vuxna
  • Anonym
    Anonym (flata) skrev 2012-12-19 09:47:42 följande:
    Ja, absolut. Jag och min fru har varit ihop i snart femton år, och jag har varit kär i någon annan tre gånger under den här tiden. (Och då räknar jag inte "hm, hon var rolig och söt och attraktiv - hade jag inte varit gift hade jag kanske varit intresserad".) Min fru har varit kär i minst en annan, jag vet inte om det inte är fler eller om hon inte har berättat om de andra.

    Men jag vet andra som inte har minsta endaste känsla för någon annan - alla andra människor är precis lika ointressanta.

    Och i just ditt fall är det väl inte så konstigt om J gör sitt bästa för att skapa sig ett liv, hitta någon annan. Jag fattar att du mår skit och sitter i en jävligt taskig sits, men du är elak mot henne. Du vågar inte välja henne, men hon får inte välja någon annan heller. Du är i en annan relation, men är svartsjuk på hennes. Hur hon än gör så blir det fel. Hon kan liksom inte tillbringa sitt liv med att sitta ensam i en lägenhet och vänta på att du ska ha tid att smyga iväg från man och barn för lite diskret sex, i hopp om att du en vacker dag ska få modet/orken/viljan att lämna din man.

    Jag tror att du måste bestämma dig. Antingen vill du leva med mannen och barnet, ha en okomplicerad och säkert trygg och trevlig kärnfamilj. Eller så vill du inte det, och då lämnar du honom. (Eller så lägger du korten på bordet med både honom och J - du kanske kan få båda.) Det är inte schyst mot någon av dem att hålla på som du gör.
    Jag vet mycket väl att jag är elak mot henne (och mot sambon) och jag har bestämt mig för att lämna min sambo, för jag orkar inte ha det så här längre. Men jag kan inte göra det nu när barnet kommer alldeles strax, lite måste jag vänta tills allt stabiliserat sig efteråt. Men det spelar ju ingen roll heller att jag säger det för hon kommer aldrig att tro att jag menar allvar förräns det är gjort (fullt förståeligt) = jag måste stå ut med att se henne med sin flickvän i flera månader till (och ja, det är helt och hållet mitt eget fel, jag vet det!). Jag vill inte leva med min sambo, det är jag helt säker på efter den senaste tiden nu. Frågan är hur jag kan vara så elak mot dom två (och mig själv) men inte klara av att göra mina föräldrar besvikna. Nånting är ju fel i huvudet på mig helt klart.
  • Anonym (Nykomling)
    Anonym skrev 2012-12-19 07:23:31 följande:

    Sover inte om nätterna alls längre i princip. Skyller på att jag tänker för mycket på förlossning och bebis till sambon. Skönt att jag snart går hem från jobbet så jag slipper vara som en vandrande zombie där. Och jag kan inte låta bli att fråga J om saker jag egentligen inte vill veta. Varför frågar jag om dom har bra sex? Vad fan i helvete får jag ut av det!? Och dessutom; 1: Varför kan hon inte bara ljuga och säga nej då?? 2: Hur kan hon ha bra sex med någon annan om det nu verkligen bara är mig hon vill ha? Och vad får jag ut av att fråga om hon har känslor för sin tjej!? Och samma där; 1: Varför kan hon inte bara ljuga och säga nej då?? 2: Hur kan hon ha känslor för någon annan om det nu verkligen bara är mig hon vill ha? Hur ska jag kunna göra slut med min sambo och lämna allt och göra min släkt besviken för någon som inte ens enbart är kär i mig!? Fine att hon säger att varken sexet eller känslorna är ens i närheten av vad det är med mig men ändå. Man borde väl inte kunna ha känslor för någon annan om hon nu älskar mig så mycket som hon påstår?? Kan man det? Var ärlig mot mig, är det ens möjligt att ha känslor för någon annan än sitt påstådda livs kärlek???
    En väldigt viktig sak som du måste tänka igenom är hur du skulle ställa dig till om J inte väljer dig när du väl tagit dig loss från din sambo.
    Om du ska lämna din sambo så ska du göra det för att du inte trivs med er relation inte för att du har någon annan som kanske väntar på dig. Du vet inte vad J egentligen känner, du vet inte hur hennes relation med flickvännen kommer utvecklas. Det enda du vet (eller kan ta reda på) är vad du känner för din sambo och om du kan leva lycklig med honom eller inte.

    När jag bestämde mig för att skiljas så gjorde jag det för att jag inte älskar min man och inte attraheras av honom, inte för att jag eventuellt har en annan relation att flytta över i.
    Förälskelsen som jag har till den här tjejen är den språngbräda jag behövde för att verkligen inse att mitt äktenskap inte är det rätta för mig. Jag utgår ifrån att det inte kommer bli något med henne, det är bara för komplicerat alltihop, även fast jag innerligt hoppas att det blir nåt. 
  • Anonym
    Anonym (Nykomling) skrev 2012-12-19 11:18:03 följande:
    En väldigt viktig sak som du måste tänka igenom är hur du skulle ställa dig till om J inte väljer dig när du väl tagit dig loss från din sambo.
    Om du ska lämna din sambo så ska du göra det för att du inte trivs med er relation inte för att du har någon annan som kanske väntar på dig. Du vet inte vad J egentligen känner, du vet inte hur hennes relation med flickvännen kommer utvecklas. Det enda du vet (eller kan ta reda på) är vad du känner för din sambo och om du kan leva lycklig med honom eller inte.

    När jag bestämde mig för att skiljas så gjorde jag det för att jag inte älskar min man och inte attraheras av honom, inte för att jag eventuellt har en annan relation att flytta över i.
    Förälskelsen som jag har till den här tjejen är den språngbräda jag behövde för att verkligen inse att mitt äktenskap inte är det rätta för mig. Jag utgår ifrån att det inte kommer bli något med henne, det är bara för komplicerat alltihop, även fast jag innerligt hoppas att det blir nåt. 
    Ja det är det jag legat och vänt och vridit på de senaste två nätterna. Men jag känner ändå att jag vill göra slut. Då är jag hellre singel och har chansen att träffa någon jag verkligen kan älska. För jag kommer aldrig att bli lycklig med honom.  Jag älskar honom inte och har aldrig attraherats av honom. Även om jag skulle kunna vara kvar i relationen för att det är lugnt och tryggt så är det inte schysst mot varken honom eller mig. Vi båda förtjänar att träffa någon vi kan älska och som älskar oss tillbaka. Det är bara att inse att jag varit en blind idiot den senaste tiden tyvärr Och jag hoppas att det inte är för sent...

    Hur gick dina tankegångar innan du berättade för din man? Hur var hans första reaktion? Vet ju att han verkar ta det väldigt bra men tänkte just där och då. Älskar han dig eller har hans känslor svalnat för dig så han kunde ta det bättre pga det?

    Gud vad jag ångrar allt som hänt de senaste åren. Utom mitt barn förstås då men...
  • Anonym (Nykomling)
    Anonym skrev 2012-12-19 11:25:21 följande:
    Ja det är det jag legat och vänt och vridit på de senaste två nätterna. Men jag känner ändå att jag vill göra slut. Då är jag hellre singel och har chansen att träffa någon jag verkligen kan älska. För jag kommer aldrig att bli lycklig med honom.  Jag älskar honom inte och har aldrig attraherats av honom. Även om jag skulle kunna vara kvar i relationen för att det är lugnt och tryggt så är det inte schysst mot varken honom eller mig. Vi båda förtjänar att träffa någon vi kan älska och som älskar oss tillbaka. Det är bara att inse att jag varit en blind idiot den senaste tiden tyvärr Och jag hoppas att det inte är för sent...

    Hur gick dina tankegångar innan du berättade för din man? Hur var hans första reaktion? Vet ju att han verkar ta det väldigt bra men tänkte just där och då. Älskar han dig eller har hans känslor svalnat för dig så han kunde ta det bättre pga det?

    Gud vad jag ångrar allt som hänt de senaste åren. Utom mitt barn förstås då men...
    Mina tankegångar handlade nog mest om att samla mod för att berätta. Jag tänkte liksom dig att vi båda förtjänar att uppleva kärlek och eftersom vi inte kan göra det tillsammans så är det bättre att gå skilda vägar. Jag bestämde mig för en specifik dag som jag skulle berätta på och låg sedan sömnlös på nätterna tills den dagen kom. Tårarna ville inte sluta rinna. Jag visste inte om jag verkligen gjorde rätt, oroade mig för om jag senare kommer få ångra mitt beslut. Tänk om jag inte är lesbisk, tänk om vi bara är väldigt less på varandra, tänk om vi funkar ihop om vi bara jobbar hårdare med oss själva som personer. Väldigt mycket tänk om var det.
    Men jag insåg att jag tänkte mer på Henne än på hur jag ska få äktenskapet att fungera och när jag tänkte mig in i framtiden så såg jag mig tillsammans med en kvinna. Jag är fortfarande inte 100 % säker på min läggning, men eftersom jag just nu enbart attraheras av kvinnor och det är kvinnor jag tänker dejta när jag är redo för det så säger jag att jag just nu är lesbisk.  Sen att jag för första gången i mitt liv är kär och det råkar vara i en kvinna talar ju också för att det inte är män jag är intresserad av

    Det första han sa var typ "Oj, det hade jag aldrig kunnat gissa, men jag respekterar din läggning". Han tyckte att han fick svar på många av våra äktenskapliga problem. Vissa dagar har han sagt att han älskar mig, andra dagar verkar han varit bitter. Så jag vet inte riktigt om han fortfarande älskar mig. Vi har ju haft det tufft i många år.

    Det är aldrig försent att ta ett nytt beslut och ändra riktningen på sitt liv.
  • Anonym
    Anonym (Nykomling) skrev 2012-12-19 20:20:26 följande:
    Mina tankegångar handlade nog mest om att samla mod för att berätta. Jag tänkte liksom dig att vi båda förtjänar att uppleva kärlek och eftersom vi inte kan göra det tillsammans så är det bättre att gå skilda vägar. Jag bestämde mig för en specifik dag som jag skulle berätta på och låg sedan sömnlös på nätterna tills den dagen kom. Tårarna ville inte sluta rinna. Jag visste inte om jag verkligen gjorde rätt, oroade mig för om jag senare kommer få ångra mitt beslut. Tänk om jag inte är lesbisk, tänk om vi bara är väldigt less på varandra, tänk om vi funkar ihop om vi bara jobbar hårdare med oss själva som personer. Väldigt mycket tänk om var det.
    Men jag insåg att jag tänkte mer på Henne än på hur jag ska få äktenskapet att fungera och när jag tänkte mig in i framtiden så såg jag mig tillsammans med en kvinna. Jag är fortfarande inte 100 % säker på min läggning, men eftersom jag just nu enbart attraheras av kvinnor och det är kvinnor jag tänker dejta när jag är redo för det så säger jag att jag just nu är lesbisk.  Sen att jag för första gången i mitt liv är kär och det råkar vara i en kvinna talar ju också för att det inte är män jag är intresserad av

    Det första han sa var typ "Oj, det hade jag aldrig kunnat gissa, men jag respekterar din läggning". Han tyckte att han fick svar på många av våra äktenskapliga problem. Vissa dagar har han sagt att han älskar mig, andra dagar verkar han varit bitter. Så jag vet inte riktigt om han fortfarande älskar mig. Vi har ju haft det tufft i många år.

    Det är aldrig försent att ta ett nytt beslut och ändra riktningen på sitt liv.
    Jag försöker bestämma mig lite vagt för ungefär vilken månad i alla fall. Senast juni nästa år känns det som. Men allt beror ju på hur det går med barnet och hur det kommer att fungera, jag hoppas det blir tidigare. Helst skulle jag vilja göra slut nu direkt på en gång men ja...

    Skönt att han tog det så pass bra! Jag tror min sambo kommer bli helt förstörd. Jag är hans första förhållande och jag vet att han verkligen älskar mig och vill vara med mig. Det enklaste vore ju helt klart om han också tappade känslorna för mig... Jag skulle inte älska mig som jag är när jag är med honom... Jag försöker ju vara snäll och så men jag blir irriterad i samma sekund som han rör vid mig. Gah. Är glad att vi jobbar om varandra just nu så vi i princip inte ses någonting.

    Nej, och det måste tas nu. Jag har väntat alldeles för länge på någonting som jag vetat hur länge som helst att det måste ske! Varför har jag stått ut i så många år när jag hade kunnat vara hur lycklig som helst just nu!? Hur knäpp får man vara...
  • Anonym (Nykomling)

    Det känns verkligen underbart att ha erkänt för mig själv att jag är lesbisk. Nu har jag kommit ut för fler vänner och alla har tagit det bra. Många säger att det märks på mig att jag mår bra. Själv känner jag mig friare och som att en stor tung vikt lyfts bort från mig. Min terapeut som i början verkade ha svårt för att acceptera min läggning har gjort en hel omvändning och säger att det nog är för att jag frigjort min skam kring homosexualiteten som jag äntligen mår bra. 
    Det är så konstigt att jag för första gången i mitt liv kan säga att jag mår bra och det trots att hela mitt liv rasar och jag måste definiera om min identitet.
     

  • pontus1992
    Anonym (Nykomling) skrev 2013-01-11 12:27:24 följande:
    Det känns verkligen underbart att ha erkänt för mig själv att jag är lesbisk. Nu har jag kommit ut för fler vänner och alla har tagit det bra. Många säger att det märks på mig att jag mår bra. Själv känner jag mig friare och som att en stor tung vikt lyfts bort från mig. Min terapeut som i början verkade ha svårt för att acceptera min läggning har gjort en hel omvändning och säger att det nog är för att jag frigjort min skam kring homosexualiteten som jag äntligen mår bra. 

    Det är så konstigt att jag för första gången i mitt liv kan säga att jag mår bra och det trots att hela mitt liv rasar och jag måste definiera om min identitet.

     



    hoppas på ett underbart nytt år med massa kärlek för dig.. ses vi i prideparken i sommar lol
  • Anonym (Nykomling)

    Tack ska du ha! Paraden, ja vem vet. Känner verkligen för att skrika ut till hela världen att jag är lesbisk och så jävla stolt över det

  • pontus1992
    Anonym (Nykomling) skrev 2013-01-11 20:33:20 följande:
    Tack ska du ha! Paraden, ja vem vet. Känner verkligen för att skrika ut till hela världen att jag är lesbisk och så jävla stolt över det



    Det du skall vara stolt över är att du äntligen accepterat för dig själv att du är lesbiskt.. att vara lesbisk är inget att vara stolt över lika lite som att man skall vara stolt över att vara bög, bi, trans eller heterosexuell.
  • Anonym (Förvirrad tjej)

    Underbart att läsa den här tråden! Jag sitter inte i samma situation, jag är singel. Känner dock mer och mer att jag dras till tjejer. Jag har några nära vänner som det kommit på tal och då har jag berättat att jag absolut skulle kunna tänka mig att vara med en tjej, men inte ens för dem har jag vågat berätta allt som jag tänker. Kan ju knappt erkänna för mig själv. Vet inte riktigt vad jag ska göra. Samtidigt är det väl bättre att ta tag i det nu än att sitta som vissa av er gör i en relation med en man och komma på att det verkligen inte är det ni vill. Det snurrar som sagt ganska bra i min skalle..

Svar på tråden Vi som kom ut ur garderoben när vi var vuxna