• Teady111

    Ni som jobbar i butik. Vad stör ni er på när det gäller kunder?

    Hej! Jag arbetar själv i en matbutik. Främst i kassan. Det jag stör mig mest på när det gäller kunder är:

    De som inte hälsar (i kassan).

    De som lyssnar på musik och alltså inte hör något annat (när de står i kassan).

    De som talar i telefon. Jag menar snälla, man kan väl säga till den man pratar i telefon med "du vänta lite, jag ska bara betala här". Men icke!

    De som kommer fram och fråga "vad kostar den här?" (När man är upptagen i kassan). Precis som att jag har koll på alla priser i hela butiken. Vad fan tror de liksom?

    När de så fort kommer in genom ingången i butiken och frågar "vart finns den här varan?".

    Vad stör Ni er på? Alltid kul att höra!  :)

  • Svar på tråden Ni som jobbar i butik. Vad stör ni er på när det gäller kunder?
  • snuset
    Anonym (gnäll på er ;)) skrev 2017-09-23 03:45:42 följande:

    Kan ha varit jag idag. Funderade nämligen på om det räckte med kontanterna eller om jag skulle ta kortet. Snacka om att störa sig på småsaker att man tvär gluttar på skärmen liksom...


    Jag förstår inte? :p känner vi varann?

    Jag menar att vissa står och kollar igenom hela skärmen i 15-20 sek när det är dags å betala. För mig spelar det ingen roll, får lön ändå. Men blir irriterad då denne tar de övriga kundernas tid.
  • Anonym (M 2)
    Anonym (greger) skrev 2017-09-23 03:49:46 följande:
    Kunder som blir upprörda när jag ska vara jätteartig och använder "ni" istället för "du".
  • Anonym (M 2)
    Anonym (greger) skrev 2017-09-23 03:49:46 följande:
    Kunder som blir upprörda när jag ska vara jätteartig och använder "ni" istället för "du".
    Problemet är att det inte är artigt med "ni"!

    Innan du-reformen på 60-talet användes alltid titlar; herr, fru, direktör, läkare etc för de som hade samma eller högre status. Så att bli tilltalad med "ni" innebar att man var underordnad den man pratade med. Det var alltså inget artigt tilltal, utan användes för de som hade lägre status.
  • Anonym (ICAKvantum)
    Anonym (M 2) skrev 2017-10-01 19:33:53 följande:
    Problemet är att det inte är artigt med "ni"!

    Innan du-reformen på 60-talet användes alltid titlar; herr, fru, direktör, läkare etc för de som hade samma eller högre status. Så att bli tilltalad med "ni" innebar att man var underordnad den man pratade med. Det var alltså inget artigt tilltal, utan användes för de som hade lägre status.
    Märkligt då att de flesta äldre jag pratat med tyckte att det var mycket artigare och hövligare på den tiden när man niade varandra. Det verkar som om din uppfattning inte är den rådande bland många äldre.

  • Anonym (Polly)
    Anonym (ICAKvantum) skrev 2017-10-08 18:25:19 följande:
    Märkligt då att de flesta äldre jag pratat med tyckte att det var mycket artigare och hövligare på den tiden när man niade varandra. Det verkar som om din uppfattning inte är den rådande bland många äldre.
    Det är inte "hennes/hans" uppfattning. Det är den rådande uppfattningen och orsaken till att dina kunder blir irriterade.
  • MajaVira
    Anonym (ICAKvantum) skrev 2017-10-08 18:25:19 följande:
    Märkligt då att de flesta äldre jag pratat med tyckte att det var mycket artigare och hövligare på den tiden när man niade varandra. Det verkar som om din uppfattning inte är den rådande bland många äldre.

    Det har i så fall att göra med något annat än att de kallades "ni", då det INTE var ett extra artigt tilltal att använda det. Istället var det titlar som användes i första hand.

    sv.wikipedia.org/wiki/Du-reformen

    www.svt.se/nyheter/inrikes/trams-att-nia-kunder
  • Anonym (ICAKvantum)
    Anonym (Polly) skrev 2017-10-08 18:55:11 följande:
    Det är inte "hennes/hans" uppfattning. Det är den rådande uppfattningen och orsaken till att dina kunder blir irriterade.
    Som jag sagt innan är det bara ett par kunder under de år jag jobbat som reagerat negativt på att jag niat. Nej det är inte den rådande uppfattningen. För att ta reda på den som är rådande råder jag dig till att gå ut och fråga äldre människor på stan vad de tycker. Annars kan du gärna hänvisa till en trovärdig källa som underbygger ditt påstående eller någon form av statistik. Att bara slänga ur sig saker utan att veta är ingen seriös debatteknik.

  • Anonym (ICAKvantum)
    MajaVira skrev 2017-10-08 19:30:23 följande:
    Det har i så fall att göra med något annat än att de kallades "ni", då det INTE var ett extra artigt tilltal att använda det. Istället var det titlar som användes i första hand.

    sv.wikipedia.org/wiki/Du-reformen

    www.svt.se/nyheter/inrikes/trams-att-nia-kunder
    Att fråga de äldre vad de tycker är en trovärdigare källa än wikipedia. Ingen förutom TVÅ kunder under alla år jag jobbat på Kvantum har reagerat negativt på att jag niat dem (främst äldre då förstås).

    Det är bara ni på FL som har så konstiga uppfattningar om saker och ting, kanske för att ni är arbetslösa som sitter hemma på röven och pillar er i naveln hela dagarna och inte är ute och ser verkligheten.
  • Roddarn
    Anonym (ICAKvantum) skrev 2017-10-08 20:08:02 följande:
    Som jag sagt innan är det bara ett par kunder under de år jag jobbat som reagerat negativt på att jag niat. Nej det är inte den rådande uppfattningen. För att ta reda på den som är rådande råder jag dig till att gå ut och fråga äldre människor på stan vad de tycker. Annars kan du gärna hänvisa till en trovärdig källa som underbygger ditt påstående eller någon form av statistik. Att bara slänga ur sig saker utan att veta är ingen seriös debatteknik.
    Fast det måste vara en ganska dålig idé att bara fråga äldre människor om en sak som gäller den rådande uppfattningen. För den rådande uppfattningen bör väl ändå vara det som majoriteten tycker, och då inte bara majoriteten av de äldre.
    Och vad räknas som äldre? De pensionärer som jag faktiskt har diskuterat detta med tycker nästan att det är förolämpande att bli "niad", eftersom de jobbat så hårt för att få igenom du-reformen. Men vi kanske måste fråga de som är över 90 och sedan ska vi gå efter det? 
  • MajaVira
    Anonym (ICAKvantum) skrev 2017-10-08 20:10:56 följande:
    Att fråga de äldre vad de tycker är en trovärdigare källa än wikipedia. Ingen förutom TVÅ kunder under alla år jag jobbat på Kvantum har reagerat negativt på att jag niat dem (främst äldre då förstås).

    Det är bara ni på FL som har så konstiga uppfattningar om saker och ting, kanske för att ni är arbetslösa som sitter hemma på röven och pillar er i naveln hela dagarna och inte är ute och ser verkligheten.
    Nej du, jag har en lång universitetsutbildning, ett välbetalt jobb och är helt överlägsen kunskapsmässigt och intellektuellt jämfört med en simpel butikskassörska. Så du har helt fel!
Svar på tråden Ni som jobbar i butik. Vad stör ni er på när det gäller kunder?