Anonym (Apotek) skrev 2017-09-03 19:40:34 följande:
Ja, eller de där som "aah, fast jag vill inte ha flytande, kan jag få tabletter i stället?". Javisst, ring läkaren! Eller kommer på i kassan att de inte tål Kåvepenin och kräver Amimox i stället eller nåt. "Den smakar bättre!". Jo... Och finns det tid och utrymme hjälper man ju såklart till och försöker få tag på läkaren, det går ju fortare för oss än för kunden, men det är knappast ett krav man som kund kan ställa.
Men framför allt de som tror att de kan lämna tillbaka uthämtad, receptbelagd medicin och få pengarna tillbaka. Hur fasen är man funtad då? En kund kom med en halv ask antibiotika och ville ha halva priset återbetalat, hen hade fått byta sort efter halva kuren.
Ja. Eller när de vill att man ska ringa läkaren när det saknas recept. Finns det tid, och ett direktnummer till läkaren så hjälper jag gärna till, åtminstone om det är en äldre tant eller farbror. Men är det bara ett växelnummer som besvaras av telefonsvarare så känns det inte som att det är någon större mening, då är det bättre att de ringer själva.
Jag förstår det inte heller, det står ju tillochmed på kvittot att läkemedel på recept inte återköps/byts. Ändå ska de tjafsa. Okej, om vi gjort något fel, då kan jag göra återköp, men annars inte.
Hade en kund som hämtat ut en Mirena på ett annat apotek, men sen hade läkaren sagt att hon inte skulle ha den, så hon kom till mitt apotek för att göra återköp. Vi nekade. Och då hävdade hon att vår kundtjänst sagt att det skulle vara helt okej (förmodligen lögn), och att hon kände folk i ledningen och skulle gå vidare med det här. Så min chef gav med sig, tyvärr. Jag förstår att det känns surt att betala över 900 spänn (eller vad den nu kostar igen), men ändå.