• Teady111

    Ni som jobbar i butik. Vad stör ni er på när det gäller kunder?

    Hej! Jag arbetar själv i en matbutik. Främst i kassan. Det jag stör mig mest på när det gäller kunder är:

    De som inte hälsar (i kassan).

    De som lyssnar på musik och alltså inte hör något annat (när de står i kassan).

    De som talar i telefon. Jag menar snälla, man kan väl säga till den man pratar i telefon med "du vänta lite, jag ska bara betala här". Men icke!

    De som kommer fram och fråga "vad kostar den här?" (När man är upptagen i kassan). Precis som att jag har koll på alla priser i hela butiken. Vad fan tror de liksom?

    När de så fort kommer in genom ingången i butiken och frågar "vart finns den här varan?".

    Vad stör Ni er på? Alltid kul att höra!  :)

  • Svar på tråden Ni som jobbar i butik. Vad stör ni er på när det gäller kunder?
  • Dr Nail

    Många kassörer behöver jobba på sin servicekänsla. Le lite, bemöt kunden med respekt och glädje.

    Det är kunden som BETALAR DIN LÖN.

  • fjanten
    Dr Nail skrev 2017-09-01 11:57:59 följande:

    Kunden har ALLTID rätt. Acceptera det.


    Nej, kunden har inte alltid rätt.
  • Anonym (också apotek)
    Dr Nail skrev 2017-09-01 11:57:59 följande:

    Kunden har ALLTID rätt. Acceptera det.


    Okej. Bra att veta. Nästa gång jag handlar något i en butik ska jag strunta i att betala, eller kräva att få betala ett lägre pris, för jag är ju kund och har alltid rätt!
    Om jag blir anklagad för att stjäla, eller inte får det lägre priset, ska jag skälla ut personalen och kalla dem för en rad mindre trevliga tillmälen, för jag är ju kund och har alltid rätt. 
  • Anonym (också apotek)

    Eller gå till banken och kräva att få ta ut pengar utan att visa leg, för jag vet ju att jag är jag och att jag aldrig skulle försöka lura till mig någon annans pengar, och jag är ju kund, så jag har alltid rätt.  

  • Anonym (Coop)

    Jobbade ett tag på en Coopbutik, störde mig sjukt mycket på som lämnade kundvagnen vid kassan, eller de som tryckte ner en vanlig korg i en korg med hjul då de inte orkar bry sig om att "vanliga" korgarna har en egen plats.. De kilar fast som fan..! Stör mig även på de som pratar i telefon och är okontaktbara, och de som tror att man har företräde i kön när man glömt något och måste betala en gång till...

  • Anonym (Bea)

    Jag jobbade i matvarubutik när jag pluggade och jag har ett företag som arbetar med försäljning nu och det som irriterar mig mest är riktigt vrinsnåla kunder som nästan beter sig hur illa eller oförskämt som helst för att kunna spara några kronor eller som kräver specialvillkor bara för dem, att gamla rabattkoder ska gälla även när de har gått ut.

    Utnyttja gärna rabatter och reor, de är till för att kunder ska kunna göra en bra deal, men försök inte att pruta ännu mer. Slåss inte med andra kunder för att kunna köpa saker med röda lappar och var inte otrevlig mot mig för jag blir inte mer sugen på att låta dig slippa betala för att du är taskig.

    När jag jobbade i mataffär gjorde vi till slut så att vi ställde fram korgarna med varor med kort datum efter att snåla kärringen som raidade dem varenda morgon varit där så att andra också kunde få glädjen av att få mat för halva priset. Typ fattigpensionärer. Snåla tanten var en av stans rikaste. Det här var på den tiden när det fanns tryckt taxeringskalender så det hade någon i personalen kollat upp.

  • Anonym (K)
    Anonym (Anonym) skrev 2017-08-31 22:43:20 följande:

    - när prislappen är borta och man får höra "vad kostar den här? Den är tydligen gratis höhöhö" och man bah ha. Ha. Ha. Ha. Ha.

    - när någonting kostar 999:- och kunden bah "men varför säger du inte bara 1000 kronor för istället? Det är ju det den kostar" brukar svara att jag kan lägga på 1 krona istället ifall hen mår bättre utav det.

    - när kunder tar för givet att man ska kunna deras storlek. När man frågar ja vad vill du ha för storlek då? "Ja det ska väl du veta, vad ser jag ut som??" Och man bah men lilla vän hur sjutton ska jag veta det när du har pösiga jeans och en fet munkjacka på dig. Min syn kan inte gå in i din lapp på byxan och se vad det är för storlek direkt.

    - folk som ej respekterar stängningstiden. "Ja men jag ska ju handla då får jag väl vara här tills jag är klar?" Som om vi som jobbar här inte har ett liv UTANFÖR jobbet utan sover bakom kassan på natten.

    - folk som INTE hälsar framme i kassan när man säger hej. Det tål jag inte.

    - kunder som blir arga på MIG för att en vara är slut i deras storlek. Som att jag bara skulle kunna gå in på lagret och sy ihop en jacka till hen i rätta storleken.

    Haha nej är inte sååå bitter, är alltid trevlig mot kunden oavsett vad, men sen när kunden gått kan jag bli irriterad.

    Listan kan göras lång, men ibland får de fan vara bra med folk ????


    Haha men alltså, du skriver i slutet att du alltid är trevlig men i din text ovanför det skriver du "jag brukar svara" och så något som inte alls är trevligt.

    Jobbar själv i butik och din attityd är ju verkligen bitter och så jäkla tråkig! Blir alltid så nere av kollegor som du, det drar ner hela stämningen även om ni inte fattar det själva. Visst kan man fnissa åt vissa kunder ibland i efterhand men så som du skriver... herregud säger jag bara.
  • lövet2

    Jag stör mig sällan på kunder, men en sak gillar jag inte. I bland tar en kund t ex fiskpinnar från frysdisken och fortsätter framåt. Upptäcker extrapris på korv och bestämmer sig för att strunta i fiskpinnarna. Orkar inte gå tillbaka med dem utan lämnar dem på hyllan med toalettpapper - där de tinar och förstörs. Så onödigt ...

  • Anonym (123)
    Anonym (Abc) skrev 2017-08-31 18:01:48 följande:
    Folk som tar upp tid, får hjälp att prova och hitta rätt produkt, t ex löparskor och sen när de hittar vad de söker inte ska köpa utan frågar om de kan skriva upp namn och storlek. Alltså uppenbart tänker beställa på nätet istället. Fattar ni att inga butiker kommer finnas kvar till slut när ni gör så.
    Man gör väl så för att kolla bästa pris. Har ni bästa pris, förlorar ni inga kunder. Och butiker behöver inte slå igen.
    Köper du inte själv varor där dom är som billigast?
  • Anonym (Coop)
    Anonym (123) skrev 2017-09-01 21:17:25 följande:

    Man gör väl så för att kolla bästa pris. Har ni bästa pris, förlorar ni inga kunder. Och butiker behöver inte slå igen.

    Köper du inte själv varor där dom är som billigast?


    Det är ett rätt stort problem rätt allmänt då fysiska butiker inte kan konkurrera med nätbutiker. Nätbutikerna behöver inte hålla med lika mycket personal, stor lokal, snygg/lockande inredning osv utan kan nöja sig med att ett lager och några få som tar emot beställningar, paketerar och skickar. Det här är ett av de största problemen som jag som numera är marknadsföringsinriktad ekonom måste tampas med.
Svar på tråden Ni som jobbar i butik. Vad stör ni er på när det gäller kunder?