• Teady111

    Ni som jobbar i butik. Vad stör ni er på när det gäller kunder?

    Hej! Jag arbetar själv i en matbutik. Främst i kassan. Det jag stör mig mest på när det gäller kunder är:

    De som inte hälsar (i kassan).

    De som lyssnar på musik och alltså inte hör något annat (när de står i kassan).

    De som talar i telefon. Jag menar snälla, man kan väl säga till den man pratar i telefon med "du vänta lite, jag ska bara betala här". Men icke!

    De som kommer fram och fråga "vad kostar den här?" (När man är upptagen i kassan). Precis som att jag har koll på alla priser i hela butiken. Vad fan tror de liksom?

    När de så fort kommer in genom ingången i butiken och frågar "vart finns den här varan?".

    Vad stör Ni er på? Alltid kul att höra!  :)

  • Svar på tråden Ni som jobbar i butik. Vad stör ni er på när det gäller kunder?
  • Anonym (Anna)

    När jag jobbade i en butik kom en tant in och sa: " jag tror köttet jag köpte här igår var dåligt för inatt fick jag upp alltihop. Titta här!" Och visade spyan i en burk. Inget vanligt problem men illa när det hände.

  • Anonym (också apotek)
    Jag har en till:

    -Kunder som tar med sig hunden in på apoteket, såvida det inte är en synskadad med ledarhund. Förstår de inte att det kan finnas allergiker där som kan få kraftiga allergiska reaktioner? (Detsamma gäller väl egentligen på andra ställen också, men det känns extra sannolikt att stöta på allergiker på ett apotek.) Skulle på sätt och vis vilja se hundägarens min om någon fick en reaktion, men för allergikerns skull helst inte. 
  • Teady111
    Anonym (Anna) skrev 2017-09-01 21:33:48 följande:

    När jag jobbade i en butik kom en tant in och sa: " jag tror köttet jag köpte här igår var dåligt för inatt fick jag upp alltihop. Titta här!" Och visade spyan i en burk. Inget vanligt problem men illa när det hände.


    Åhh fy fan! Jag hade dött på dirren!
  • sj77

    Det värsta jag varit med om var i våras. Volontärjobbar i kassan på Erikshjälpen, står där och är allmänt höggravid, får varje vecka kommentarer om hur stor eller liten jag är, alternativt att kunderna kan se att det är en tjej eller kille i magen. Spelar glatt med. MEN så kommer det en dag en okänd kvinna in i butiken, kommer bakom kassan och smeker mig på magen och säger 'Jag får göra så. Det är min rättighet som barnmorska'

    Blev väldigt chockad :)

  • Anonym (Abc)
    Anonym (123) skrev 2017-09-01 21:17:25 följande:

    Man gör väl så för att kolla bästa pris. Har ni bästa pris, förlorar ni inga kunder. Och butiker behöver inte slå igen.

    Köper du inte själv varor där dom är som billigast?


    Ditt svar säger allt. Folk är alltså korkade och fattar inte det självklara. Personal som hjälper dig i en fysisk butik där du kan prova produkter och få hjälp av kunnig personal kostar pengar, därav högre kostnader och högre pris. Nätbutiker har inget av detta = lägre pris. Om alla bara kommer in och provar och sen handlar på nätet kommer inga fysiska butiker finnas kvar. Det är en utveckling som pågår.
  • Anonym (K)
    Anonym (Coop) skrev 2017-09-01 21:26:08 följande:

    Det är ett rätt stort problem rätt allmänt då fysiska butiker inte kan konkurrera med nätbutiker. Nätbutikerna behöver inte hålla med lika mycket personal, stor lokal, snygg/lockande inredning osv utan kan nöja sig med att ett lager och några få som tar emot beställningar, paketerar och skickar. Det här är ett av de största problemen som jag som numera är marknadsföringsinriktad ekonom måste tampas med.


    Ja men det kan man ju inte klandra kunden för... samhället förändras, så är det bara.
  • janeways
    Anonym (Abc) skrev 2017-09-01 22:25:59 följande:

    Ditt svar säger allt. Folk är alltså korkade och fattar inte det självklara. Personal som hjälper dig i en fysisk butik där du kan prova produkter och få hjälp av kunnig personal kostar pengar, därav högre kostnader och högre pris. Nätbutiker har inget av detta = lägre pris. Om alla bara kommer in och provar och sen handlar på nätet kommer inga fysiska butiker finnas kvar. Det är en utveckling som pågår.


    Tack! Precis vad jag tänkte svara där också. Likaså kunder som gör så i "min" butik, och sedan säger "Fast nä, jag väntar lite och köper i er butik på ... Istället"
  • Anonym (Coop)
    Anonym (K) skrev 2017-09-01 22:34:40 följande:
    Ja men det kan man ju inte klandra kunden för... samhället förändras, så är det bara.
    Jag klandrar inte kunden, jag påpekar det orimliga i Anonym (123)'s påstående. 
  • Anonym (K)
    Anonym (Abc) skrev 2017-09-01 22:25:59 följande:

    Ditt svar säger allt. Folk är alltså korkade och fattar inte det självklara. Personal som hjälper dig i en fysisk butik där du kan prova produkter och få hjälp av kunnig personal kostar pengar, därav högre kostnader och högre pris. Nätbutiker har inget av detta = lägre pris. Om alla bara kommer in och provar och sen handlar på nätet kommer inga fysiska butiker finnas kvar. Det är en utveckling som pågår.


    Ja, håller med. Det är inte okej att kunder utnyttjar den servicen och sen ändå typ skiter i den. Jag handlar ofta på nätet pga låg budget men skulle aldrig komma på tanken att slösa personals tid och sen bara gå därifrån. Det är rent hyfs enligt mig.
  • Anonym (123)
    Anonym (Abc) skrev 2017-09-01 22:25:59 följande:
    Ditt svar säger allt. Folk är alltså korkade och fattar inte det självklara. Personal som hjälper dig i en fysisk butik där du kan prova produkter och få hjälp av kunnig personal kostar pengar, därav högre kostnader och högre pris. Nätbutiker har inget av detta = lägre pris. Om alla bara kommer in och provar och sen handlar på nätet kommer inga fysiska butiker finnas kvar. Det är en utveckling som pågår.
    Självklart vet jag om att det är mycket kostnader. Jag har själv jobbat i butik.

    Jag har jobbat med näthandel också, så jag har sett båda sidorna. Har du? Vi hade ett stort lager, med 40 anställda på heltid, sen 40 till på kundtjänst, ekonomi, inköp osv. 20 + extraanställda varje höst och jul. 4 stora kataloger om året som måste ut, sen rea-utskick på det. Varor att plocka och packa. Mail som ska skickas, returer att ta hand om. För att inte tala om alla paket som folk bara struntade i att hämta ut efter dom hade beställt. Hemsida att sköta. Allt detta bara en pyttedel av det som krävs för att driva postorder/näthandel.

    För ärligt, om en nätbutik kan konkurrera ut en fysisk butik, så kan det inte vara småpotatis som drivs i någons källare vi snackar om.


Svar på tråden Ni som jobbar i butik. Vad stör ni er på när det gäller kunder?