• Teady111

    Ni som jobbar i butik. Vad stör ni er på när det gäller kunder?

    Hej! Jag arbetar själv i en matbutik. Främst i kassan. Det jag stör mig mest på när det gäller kunder är:

    De som inte hälsar (i kassan).

    De som lyssnar på musik och alltså inte hör något annat (när de står i kassan).

    De som talar i telefon. Jag menar snälla, man kan väl säga till den man pratar i telefon med "du vänta lite, jag ska bara betala här". Men icke!

    De som kommer fram och fråga "vad kostar den här?" (När man är upptagen i kassan). Precis som att jag har koll på alla priser i hela butiken. Vad fan tror de liksom?

    När de så fort kommer in genom ingången i butiken och frågar "vart finns den här varan?".

    Vad stör Ni er på? Alltid kul att höra!  :)

  • Svar på tråden Ni som jobbar i butik. Vad stör ni er på när det gäller kunder?
  • Anonym (123)
    Anonym (K) skrev 2017-09-01 22:39:36 följande:
    Ja, håller med. Det är inte okej att kunder utnyttjar den servicen och sen ändå typ skiter i den. Jag handlar ofta på nätet pga låg budget men skulle aldrig komma på tanken att slösa personals tid och sen bara gå därifrån. Det är rent hyfs enligt mig.
    Detta håller jag med om. Och påstod aldrig att det var ok heller för den delen.

    Min tanke var att man jämför själv, inte slösar personalens tid.
  • Anonym (Abc)
    Anonym (123) skrev 2017-09-01 22:50:49 följande:

    Självklart vet jag om att det är mycket kostnader. Jag har själv jobbat i butik.

    Jag har jobbat med näthandel också, så jag har sett båda sidorna. Har du? Vi hade ett stort lager, med 40 anställda på heltid, sen 40 till på kundtjänst, ekonomi, inköp osv. 20 + extraanställda varje höst och jul. 4 stora kataloger om året som måste ut, sen rea-utskick på det. Varor att plocka och packa. Mail som ska skickas, returer att ta hand om. För att inte tala om alla paket som folk bara struntade i att hämta ut efter dom hade beställt. Hemsida att sköta. Allt detta bara en pyttedel av det som krävs för att driva postorder/näthandel.

    För ärligt, om en nätbutik kan konkurrera ut en fysisk butik, så kan det inte vara småpotatis som drivs i någons källare vi snackar om.


    Du kan inte jobba i den branschen och inte vara medveten om hur utvecklingen ser ut.

    Finns gott om fysiska butiker som får slå igen pga konkurrens från näthandel. Näthandel kan absolut sänka kostnaderna rejält med stora lager och ingen butikspersonal eller fin butikslokal, kolla bara på t ex zalando som har stora lager (billigt) utomlands och skickar till hela Europa. Jo, jag är insatt och har sett båda sidor.
  • Anonym (Konsum)
    Anonym (asdf) skrev 2017-08-31 21:16:02 följande:

    Wow du måste vara riktigt cool. Gör jag motsatsen då? Av vilken anledning behöver en kassörska på ica min fulla uppmärksamhet? Kan dom inte utföra sitt jobb? Blir dom ledsna? Utfallet blir detsamma oavsett om jag pratar i telefon eller inte. 


    Jag är inte en av de som brytt mig särskilt om ifall någon pratar i telefon när de betalat hos mig. Det hindrar inte mitt jobb det minsta och det finns tillräckligt många trevliga kunder före och efter att småprata med. Däremot hindrar det mig från att göra "det där lilla extra" för dem.

    Jag vet inte hur många gånger folk har pratat i telefonen och stått halvt bortvänd så att jag omöjligen, utan att vara otrevlig, kunnat uppmärksamma de på att de har handlat varor som kräver medlemskort för att få rabatten, att det blir billigare ifall de köper 3 av en vara istället för 2, att det är extrapris på en vara de köper men i större förpackning så att det hade varit billigare att välja den istället, att de är 2 kronor ifrån köpgränsen som ger de 50 kr i rabatt på deras blöjor (eller något annat), att deras kaffe för 38,90 kr har en mängdrabatt på 2 st för 40 kr osvosv.
  • Anonym (ensomtröttnade)

    När jag jobbade i butik störde jag mig kraftigt på egenföretagarna som kom lastade upp säkert 50 olika typer av varor (byggvaruhus) och när allt var inslaget i kassan kom idioten på att han hade kundkonto. Då var det bara att göra om allt igen. Slutade med att jag sa upp mig och började plugga. När man blir kund blir man en idiot.

  • Andoemu

    Åh vad jag har längtat efter en sånhär tråd!

    Jobbar i butik (stor kedja) som säljer mestadels kläder. Nu ska vi se!

    - Kunder som river av lappen, inte har den med sig eller kvittot för den delen, som tycker att de ska få returnera varan och få pengarna tillbaka. Alltså hur många år har det inte varit samma sak? Lapp på, kvittot med, hur svårt är det? Nej, du får inte returnera varan!

    - Folk som klär på sig våra varor utan att betala och kommer till disken "Öh, jag vill köpa denna". Ja, men det är larm på? Då ska de försöka SÄTTA sig på disken och ta bort larmet. Alltså. Sluta. Betala kläderna först, sen kan du sätta på dig dem. Snälla!

    - Folk som prutar!? Ett par skor för 199kr var nedsatta på rea till 150. En utländsk, brytande dam kom till kassan och påpekade att det minsann var fel och skavanker på dem, varpå jag sade "okej, jag kan sätta ner de till 50kr". Damen svarar millisekunden efteråt "40!". Jag tappade det totalt. Du kan för fan inte tro att du ska komma här och pruta på (namn på butik)!?

    - Vill du köpa till en påse eller har du med dig egen? NÄH. Nähhh som i vad? Du vill inte ha en påse eller nej som du inte har en med dig själv? Nej tack heter det.

    - Mammor vars barn provar kläder och mamman plockar successivt mer kläder under tiden, och lassar in det i provrummet. För att bara låta allt ligga slängt på golvet när de är färdiga. Uppfostra dina barn? Det är sådana ungar som blir tagna för snatteri och stöld några år senare.

  • Anonym (K)
    Anonym (123) skrev 2017-09-01 22:52:48 följande:

    Detta håller jag med om. Och påstod aldrig att det var ok heller för den delen.

    Min tanke var att man jämför själv, inte slösar personalens tid.


    Vet inte om du citerade fel men jag har aldrig ifrågasatt ditt påstående... läste igenom dina inlägg och håller med dig. Jag tror att vi tänker på olika scenarier :)
  • Anonym (gnäll på er ;))

    Jag har ätit samma sömnmedicin ganska länge med lite olika "erästtare". Jag stör mig som bara, fan när apotkespersonal ska rabbla upp exakt vad som står på förpacknigen.. typ "ta dom 30 min före läggdags max 4 dagar i veckan".. Som om att jag inte skulle kunna läsa det själv, riktigt trist man kan ju faktiskt fråga har du några funderingar kort och gott.. Eller när man ska hämta ut ett recept på nått när man bara har ett och dom "vilket? ska du hämta ut?"  på ica och dylikt är det riktigt störnade att bli tilltalad "namn hejsan" varje gång som att man är vänner, eller om man köper cigg och säger typ ett "camel" eller "winson" och dom säger vilken färg? eller "långa eller korta"  JA GUL såklart korta också om man inte ber om nått annat så är det ju standardsorten man vill ha.. Stör mig på frågan vill du ha kvitto liksom, bara ge mig kvittot eller skit i det.. men drygast är kassapersnoal som ska vara "vänner" och snackar för mycket när det verkligen märks att man har 0 procents lust. Frågan på typ "OK" om man behöver en tändare varje gång man köper ett paket cigg. När dom frågar om man vill kvitto när man redan betalat och börjat gå..

  • Anonym (Konsum)
    Anonym (gnäll på er ;)) skrev 2017-09-02 01:36:39 följande:

    Jag har ätit samma sömnmedicin ganska länge med lite olika "erästtare". Jag stör mig som bara, fan när apotkespersonal ska rabbla upp exakt vad som står på förpacknigen.. typ "ta dom 30 min före läggdags max 4 dagar i veckan".. Som om att jag inte skulle kunna läsa det själv, riktigt trist man kan ju faktiskt fråga har du några funderingar kort och gott.. Eller när man ska hämta ut ett recept på nått när man bara har ett och dom "vilket? ska du hämta ut?"  på ica och dylikt är det riktigt störnade att bli tilltalad "namn hejsan" varje gång som att man är vänner, eller om man köper cigg och säger typ ett "camel" eller "winson" och dom säger vilken färg? eller "långa eller korta"  JA GUL såklart korta också om man inte ber om nått annat så är det ju standardsorten man vill ha.. Stör mig på frågan vill du ha kvitto liksom, bara ge mig kvittot eller skit i det.. men drygast är kassapersnoal som ska vara "vänner" och snackar för mycket när det verkligen märks att man har 0 procents lust. Frågan på typ "OK" om man behöver en tändare varje gång man köper ett paket cigg. När dom frågar om man vill kvitto när man redan betalat och börjat gå..


    Nu har du hamnat i fel tråd. Men kan upplysa dig lite. Vad gäller cigaretter så kanske det inte alls är korta gula blend som sälj mest i den butiken och därför är standard där som 18 årig nyanställd eller 45 årig veteran för den delen så är det inte alls självklart att man vet vilken sort som är orginalsorten om de själva inte röker. Man får heller ingen utbildning i olika cig sorter och skulle man ändå ha koll på att gula korta blend är original så kommet garanterat nästa kund som bara ber om blend att bli sur för att de "såklart menade gröna korta blend" för det är standard för den personen.

    Vad gäller kvitto så finns det lag på att man ska erbjuda kunder ett. Olika butiksägare tolkar den lagen olika och instruerar därför sina anställda olika om hur kvittoerbjudningen skall ske. Har man suttit i en kassa i mer än en vecka vet man också att man aldrig kan vara säker på om en kund vill ha sitt kvitto oberoende av deras beteende. Det bästa är därför att alltid vara övertydlig så att när kunden som lyssnar på musik eller talar i telefon kommer efter att de packat sina varor och man slängt deras kvitto bland de 100tals andra kastade kvittona och börjat serva nästa kund åtminstone kan svara att man frågade ifall de ville ha det medans man får en utskällning, måste avbryta det man håller på med och börjar gräva efter kvittot eller försöker gissa kvittonumret så man kan skriva ut ett nytt.

    Så om du inte behagar att vara tydlig så får du stå ut med att kassörer som inte vet vad du är för en typ försöker säkerställa att de ger dig den service som du och alla andra förväntar sig.
  • Anonym (blppppppppp)

    - Topp värsta är ju absolut kunder som inte hälsar tillbaka när man säger hej. 

    - Streckkoden krångar "OJOJOJ, denna måste vara gratis? HÖ HÖ HÖ." Snälla ni som säger detta, sluta. Det är inte roligt eller fyndigt överhuvudtaget. I en kassa hör man detta ca 5 ggr per arbetspass. Jag svarar inte ens längre, orkar inte fejkskratta åt detta urgamla "skämt" 

    - Jobbar i elektronikbutik och kunder kan komma in och säga "Vad ska jag ha för damsugarpåse till min damsugare?" "Vilken modell har du? :)" "Ingen aning men jag tror jag köpt den här!"  "Jaha okej då blir det tyvärr svårt är jag rädd" *pekar på vägg med 50 tal olika påsar. De flesta blir skitsura och tycker att JAG borde veta vilken damsugare hen äger.

    - Folk som bara tar påsar. Det är som vilken vara som helst i butiken. Om personen säger "Oj! Jag måste köpa påse också" då får kunden självfallet den gratis. Om hen däremot bara går fram och tar meddelar jag att den kostar 2 kr. Eller om hen inte tackar för gratis påse säger jag "Varsågod! " De flesta blir häpna och stammar fram ett tack. 
     
    Jag har jobbat i butik i snart 7års tid. Jag är så otroligt less på att vuxna människor är rent ut sagt ohyffsade så har börjat säga från när kund är otrevlig. Inget fejkat leende och service där inte. Är någon oförtjänt av min hjälp och beter sig illa säger jag det rakt ut. Meddelade en tant som var otrevlig från start att "Du har en fruktansvärt dålig attityd så jag har ingen lust att hjälpa dig alls. Du kan leta själv." Kunden kontrade med "FÅR DU PRATA SÅHÄR TILL KUNDERNA?!" "Vet du vad det står inte NÅGONSTANS i mitt anställningsavtal att jag ska ta skit från folk så det är helt befogat. Du är oförskämd mot mig och mina kollegor och då vill inte jag hjälpa dig."

  • misil

    Det som stör mig med kunder även om jag bara är kund och inte jobbar inom branschen,är när kunder inte förstår när det är läge att småprata och inte.
    Om man inte har andra kunder bakom sig så är det okej att småprata lite,men om man har kö bakom sig så räcker det med ett hej.

Svar på tråden Ni som jobbar i butik. Vad stör ni er på när det gäller kunder?