Anonym (gnäll på er ;)) skrev 2017-09-02 01:36:39 följande:
Jag har ätit samma sömnmedicin ganska länge med lite olika "erästtare". Jag stör mig som bara, fan när apotkespersonal ska rabbla upp exakt vad som står på förpacknigen.. typ "ta dom 30 min före läggdags max 4 dagar i veckan".. Som om att jag inte skulle kunna läsa det själv, riktigt trist man kan ju faktiskt fråga har du några funderingar kort och gott.. Eller när man ska hämta ut ett recept på nått när man bara har ett och dom "vilket? ska du hämta ut?" på ica och dylikt är det riktigt störnade att bli tilltalad "namn hejsan" varje gång som att man är vänner, eller om man köper cigg och säger typ ett "camel" eller "winson" och dom säger vilken färg? eller "långa eller korta" JA GUL såklart korta också om man inte ber om nått annat så är det ju standardsorten man vill ha.. Stör mig på frågan vill du ha kvitto liksom, bara ge mig kvittot eller skit i det.. men drygast är kassapersnoal som ska vara "vänner" och snackar för mycket när det verkligen märks att man har 0 procents lust. Frågan på typ "OK" om man behöver en tändare varje gång man köper ett paket cigg. När dom frågar om man vill kvitto när man redan betalat och börjat gå..
Nu har du hamnat i fel tråd. Men kan upplysa dig lite. Vad gäller cigaretter så kanske det inte alls är korta gula blend som sälj mest i den butiken och därför är standard där som 18 årig nyanställd eller 45 årig veteran för den delen så är det inte alls självklart att man vet vilken sort som är orginalsorten om de själva inte röker. Man får heller ingen utbildning i olika cig sorter och skulle man ändå ha koll på att gula korta blend är original så kommet garanterat nästa kund som bara ber om blend att bli sur för att de "såklart menade gröna korta blend" för det är standard för den personen.
Vad gäller kvitto så finns det lag på att man ska erbjuda kunder ett. Olika butiksägare tolkar den lagen olika och instruerar därför sina anställda olika om hur kvittoerbjudningen skall ske. Har man suttit i en kassa i mer än en vecka vet man också att man aldrig kan vara säker på om en kund vill ha sitt kvitto oberoende av deras beteende. Det bästa är därför att alltid vara övertydlig så att när kunden som lyssnar på musik eller talar i telefon kommer efter att de packat sina varor och man slängt deras kvitto bland de 100tals andra kastade kvittona och börjat serva nästa kund åtminstone kan svara att man frågade ifall de ville ha det medans man får en utskällning, måste avbryta det man håller på med och börjar gräva efter kvittot eller försöker gissa kvittonumret så man kan skriva ut ett nytt.
Så om du inte behagar att vara tydlig så får du stå ut med att kassörer som inte vet vad du är för en typ försöker säkerställa att de ger dig den service som du och alla andra förväntar sig.