• Teady111

    Ni som jobbar i butik. Vad stör ni er på när det gäller kunder?

    Hej! Jag arbetar själv i en matbutik. Främst i kassan. Det jag stör mig mest på när det gäller kunder är:

    De som inte hälsar (i kassan).

    De som lyssnar på musik och alltså inte hör något annat (när de står i kassan).

    De som talar i telefon. Jag menar snälla, man kan väl säga till den man pratar i telefon med "du vänta lite, jag ska bara betala här". Men icke!

    De som kommer fram och fråga "vad kostar den här?" (När man är upptagen i kassan). Precis som att jag har koll på alla priser i hela butiken. Vad fan tror de liksom?

    När de så fort kommer in genom ingången i butiken och frågar "vart finns den här varan?".

    Vad stör Ni er på? Alltid kul att höra!  :)

  • Svar på tråden Ni som jobbar i butik. Vad stör ni er på när det gäller kunder?
  • Anonym (H)
    Anonym (H) skrev 2017-08-31 18:54:59 följande:
    Haha, jaa, just den råkar jag inte ut för så ofta, tack och lov! smile2.gifdärmed är det många som jämför med andra affärers priser, "den här är en tia billigare på åhlens" eller liknande. Jag är inte ansvarig för priserna!

    Att kunder kommer tillbaka med produkter som de använt blir jag alltid lite ställd av, det är som om jag känner hur pinsamt det vore om jag var kunden, men de känner ju uppenbarligen inte så.

    Har haft kunder som blivit jättearga för att vi inte tar emot gamla batterier ("ni säljer saker med batterier då måste ni ta emot!"), den är också lite underlig...
    Däremot* skulle det stå!
  • Anonym (H)
    Anonym (asdf) skrev 2017-08-31 18:55:46 följande:
    Jag ser kassapersonalen som en arbetare som sitter där och gör sitt jobb. Jag förväntar mig inte att bli vän med kassapersonalen.

    Jag säger "Hej", vad mer behövs?
    Det enda jag vill är att få mina varor scannade. Varför skulle man prata?

    Det känns som att man stör när man frågar om kvitto med mera som kassapersonal om kunden pratar i telefon, så det är lite besvärligt.
  • Anonym (loppis)

    Jag har inte jobbat så mycket i butik, men minns en man som tolkade stängningstiden som sista tiden man kunde bli insläppt. Sedan skulle han gå runt i godan ro och fattade inte att det faktum att jag släckte lamporna och talade om att jag stängde butiken nu betydde att han skulle gå. I tjugo minuter gick han där i dunklet innan han var nöjd. Han köpte inget heller.

  • Vellopiceder
    Anonym (asdf) skrev 2017-08-31 18:55:46 följande:

    Jag ser kassapersonalen som en arbetare som sitter där och gör sitt jobb. Jag förväntar mig inte att bli vän med kassapersonalen.

    Jag säger "Hej", vad mer behövs?

    Det enda jag vill är att få mina varor scannade. Varför skulle man prata?


    Enligt svensk sed säger man, precis som du, hej. Men kassapersonalen brukar också fråga om man vill ha ngt mer (cigg, kasse mm) och berätta vad det kostar. Som kund förväntas man svara på det här. Dessutom brukar kund och kassapersonal säga "tack" när köper är avslutat. Man kan tycka vad man vill om det, men så ser sedan ut och att bryta mot den uppfattas som nonchalant och otrevligt.

    Kassapersonalen är inte maskiner utan människor. Det handlar inte om att bli vän utan om små korta artighetsfraser som signalerar respekt.
  • Anonym (asdf)
    Vellopiceder skrev 2017-08-31 19:03:47 följande:
    Enligt svensk sed säger man, precis som du, hej. Men kassapersonalen brukar också fråga om man vill ha ngt mer (cigg, kasse mm) och berätta vad det kostar. Som kund förväntas man svara på det här. Dessutom brukar kund och kassapersonal säga "tack" när köper är avslutat. Man kan tycka vad man vill om det, men så ser sedan ut och att bryta mot den uppfattas som nonchalant och otrevligt.

    Kassapersonalen är inte maskiner utan människor. Det handlar inte om att bli vän utan om små korta artighetsfraser som signalerar respekt.
    Har aldrig i mitt vuxna liv hört någon fråga om jag vill ha cigg eller kasse. Ja jag säger också tack och att jag inte vill ha kvitto, men jag behöver inte avsluta ett telefonsamtal för det.

    Det handlar inte om brist på respekt. Det handlar inte om nåt alls.

    Jag lägger inte ner luren när jag ska gå på bussen heller. 
  • Anonym (dryg)
    Teady111 skrev 2017-08-31 18:46:42 följande:
    Ja när de kommer fram till mig i kassan efter att ha granskat kvittot och säger "Hörru, DU har tagit för mycket för den här varan. Den ska bara kosta si och så". Det kan reta mig något så jävligt alltså! Precis som att det är jag som kassaarbetare som sitter och lägger in alla priser på allt.

    På tal om öppnade produkter. Vissa kan ju komma och vilja lämna tillbaka varor som de öppnat. Minns en man som ville lämna tillbaka ett par gummihandskar (typ diskhandskar), som han hade öppnat hemma och prövat. De var tydligen för små. Jag sa det att jag kan tyvärr inte ta tillbaka dem. Då blev han rasande och gick efter mycket om och men . .
    Det är väl du, per definition, som tagit för mycket betalt för varan?
    Hade de menat att du lagt in priset hade de sagt: Hörru! Du har lagt in för högt pris för den här varan.
  • misil

    Finns det beteenden som ni stör er på som till största del begås av kvinnor och till största del av män dvs finns det en viss könsskillnad på olika sorters störande beteenden?

  • huskur
    Anonym (asdf) skrev 2017-08-31 18:24:00 följande:

    Angående musik och telefon. Varför skulle man behöva sluta med det bara för att betala i en mataffär?


    För att det hör till allmänt hyfs när man har en människa framför sig som gör sitt bästa för en?
  • Vellopiceder
    Anonym (asdf) skrev 2017-08-31 19:14:16 följande:

    Har aldrig i mitt vuxna liv hört någon fråga om jag vill ha cigg eller kasse. Ja jag säger också tack och att jag inte vill ha kvitto, men jag behöver inte avsluta ett telefonsamtal för det.

    Det handlar inte om brist på respekt. Det handlar inte om nåt alls.

    Jag lägger inte ner luren när jag ska gå på bussen heller. 


    Ok. Bussen tycker jag är annorlunda för där blippar man bara sitt kort och säger "hej".

    Kassapersonal frågar mig så gott som alltid "var det bra så?" eller "något mer?".

    Men, om du säger saker till kassapersonalen när du pratar i telefon är du ju otrevlig mot den du pratar med också. :-/
  • Anonym (D)
    Vellopiceder skrev 2017-08-31 19:03:47 följande:

    Enligt svensk sed säger man, precis som du, hej. Men kassapersonalen brukar också fråga om man vill ha ngt mer (cigg, kasse mm) och berätta vad det kostar. Som kund förväntas man svara på det här. Dessutom brukar kund och kassapersonal säga "tack" när köper är avslutat. Man kan tycka vad man vill om det, men så ser sedan ut och att bryta mot den uppfattas som nonchalant och otrevligt.

    Kassapersonalen är inte maskiner utan människor. Det handlar inte om att bli vän utan om små korta artighetsfraser som signalerar respekt.


    Avsluta ett samtal hade jag inte gjort för er skull men jag ser alltid till att "pausa" samtalet, säger till den jag pratar med att jag bara ska betala och så. För det är klart ohövligt att inte vara deltagande i samförståndet som blir av att betala sina varor. Och det kan ju komma något som kräver ens uppmärksamhet.

    Pausar även musik/podd osv..

    I en affär/butik jag var inne i hade de en skylt vid kassan ; Pratar du i telefon servar vi inte dig. Eller nåt i den stilen haha kommer ihåg jag blev litt kluven ändå. Men fattar faktiskt grejen.
Svar på tråden Ni som jobbar i butik. Vad stör ni er på när det gäller kunder?