• Teady111

    Ni som jobbar i butik. Vad stör ni er på när det gäller kunder?

    Hej! Jag arbetar själv i en matbutik. Främst i kassan. Det jag stör mig mest på när det gäller kunder är:

    De som inte hälsar (i kassan).

    De som lyssnar på musik och alltså inte hör något annat (när de står i kassan).

    De som talar i telefon. Jag menar snälla, man kan väl säga till den man pratar i telefon med "du vänta lite, jag ska bara betala här". Men icke!

    De som kommer fram och fråga "vad kostar den här?" (När man är upptagen i kassan). Precis som att jag har koll på alla priser i hela butiken. Vad fan tror de liksom?

    När de så fort kommer in genom ingången i butiken och frågar "vart finns den här varan?".

    Vad stör Ni er på? Alltid kul att höra!  :)

  • Svar på tråden Ni som jobbar i butik. Vad stör ni er på när det gäller kunder?
  • Teady111
    Noname00 skrev 2017-08-31 21:24:04 följande:

    Kunder som tar upp kön i kassan för att dom ska fråga saker.
    Eller lämna tillbaka något utan kvitt och stå och diskutera om det.


    Hade en kund som stod och skulle betala hos mig (kund 1). Precis då kommer det fram en en annan kund (2) från ingenstans och ska fråga mig något mitt i. Sedan direkt efter kommer en tredje kund och avbryter med en fråga även hon. Kund 1 blir skitsur på kund 3 och utbrister "men hallå, kan jag få handla här nu!!??". Så himla underhållande när kunder tjafsar med andra kunder  ;D
  • Teady111
    Anonym (asdf) skrev 2017-08-31 21:24:08 följande:
    Det där låter bara känsligt. Du är där för att scanna varor.
    Vart går gränsen för dig då? Skaka hand? 
    I övrigt tar ju kassörskorna upp telefonen då och då när man står framför dom. 

    Har själv jobbat i IT-braschen i 13 år nu. De stackars satar som sitter i privatsupporten får ta emot direkta hot på regelbunden basis. DOM är det synd om.
    Alltså det är ju inte så jag börjar gråta . . men liiite ledsen blir jag allt inombords. Tur man har lärt sig skaka av det ganska snabbt. 
  • Anonym (Anonym)

    - när prislappen är borta och man får höra "vad kostar den här? Den är tydligen gratis höhöhö" och man bah ha. Ha. Ha. Ha. Ha.

    - när någonting kostar 999:- och kunden bah "men varför säger du inte bara 1000 kronor för istället? Det är ju det den kostar" brukar svara att jag kan lägga på 1 krona istället ifall hen mår bättre utav det.

    - när kunder tar för givet att man ska kunna deras storlek. När man frågar ja vad vill du ha för storlek då? "Ja det ska väl du veta, vad ser jag ut som??" Och man bah men lilla vän hur sjutton ska jag veta det när du har pösiga jeans och en fet munkjacka på dig. Min syn kan inte gå in i din lapp på byxan och se vad det är för storlek direkt.

    - folk som ej respekterar stängningstiden. "Ja men jag ska ju handla då får jag väl vara här tills jag är klar?" Som om vi som jobbar här inte har ett liv UTANFÖR jobbet utan sover bakom kassan på natten.

    - folk som INTE hälsar framme i kassan när man säger hej. Det tål jag inte.

    - kunder som blir arga på MIG för att en vara är slut i deras storlek. Som att jag bara skulle kunna gå in på lagret och sy ihop en jacka till hen i rätta storleken.

    Haha nej är inte sååå bitter, är alltid trevlig mot kunden oavsett vad, men sen när kunden gått kan jag bli irriterad.

    Listan kan göras lång, men ibland får de fan vara bra med folk ????

  • nevermind
    Anonym (S) skrev 2017-08-31 21:18:02 följande:
    Personen är oftast jäkligt snorkig och tror att världen cirkulerat kring denne... Jobbar på ett ställe där vi säljer dyra produkter man inte köper ofta, så att säga. Min chef brukar vara kvar på sitt kontor ca 2 timmar efter vi stänger, han hade blivit rosenrasande om jag inte låtit en kund komma in... Jag hade gladeligen sagt att vi stänger och öppnar igen imorgon kl ....
    Chefen kan ju inte tvinga dig att jobba övertid med så kort varsel.
  • Anonym (S)
    nevermind skrev 2017-09-01 05:37:21 följande:

    Chefen kan ju inte tvinga dig att jobba övertid med så kort varsel.


    Nej, däremot kan han hitta någon anledning att varsla mig om jag inte lyder honom.
  • Anonym (Elak)

    Finns bara en sak som jag verkligen blir irriterad över och det är elaka människor. Framförallt dom som har mage att stå och skälla på kassapersonalen men så fort chefen visar sig så blir dom fromma som små lamm! Kräks

    Telefon stör jag mig inte det minsta på, det brukar gå fortare att expediera någon som pratar i telefon Flört Jag nickar åt kunden istället för ett Hej, jag pekar på summan på skärmen istället för att säga den högt, jag håller fram kvittot. 
    Men jag jobbar inom livsmedel och kan förstå att det är värre på Apoteket eller liknande där man faktiskt behöver hålla en dialog med kunden.

  • Anonym (M)
    Anonym (asdf) skrev 2017-08-31 22:29:18 följande:
    Så dom är inte där för att scanna varor?

    Varför skulle nån bli mer ledsen när jag säger "hej" med en lur mot örat istället för utan? Det är ju inte så att vi har en mer djupgående konversation om jag inte pratar i telefon.
    Provocerar du bara eller är du verkligen så socialt inkompetent att du inte förstår att 

    1) Även människor på sin arbetsplats är människor i första hand och reagerar därefter.

    2) bli ignorerad är det värsta en människa kan utsättas för, även i mild form gör det ont. 

    Nu vet du det, nu har du hört många här vittna om att dom tycker det är otrevligt när du beter dig så i kassan. 
    Och du kan tycka dom är känsliga men det spelar ingen roll, deras upplevelse är deras, den definierar inte du.
    Så kommer du nu att ändra ditt beteende i framtiden?
    För nu när du vet, om du fortfarande beter dig illa så är det bara ren elakhet från din sida. 

    Så är du en elak människa eller har du kapacitet att visa hänsyn mot dina medmänniskor? 
  • Anonym (också apotek)
    Anonym (Apotek) skrev 2017-08-31 20:33:24 följande:

    De som svarar i telefonen medan de lämnar fram leget och sen inte har vett att lägga på eller be uppringaren vänta ett ögonblick. Det är rätt svårt för mig att veta vilken medicin kunden vill ha om de inte pratar med mig, eller om de vet hur de ska ta medicinen eller vad som helst.

    En kollega hade en sån kund som trots upprepade frågor inte svarade, då loggade hon ur och bytte disk och tog nästa kund. :D


    Jag håller helt med dig om detta! Tycker det är fruktansvärt irriterande och respektlöst, både mot personalen och mot de andra kunderna som väntar. Jag brukar titta på kunden en stund och se ifall de lägger på. Okej om det bara finns ett recept, men är det många så är det ju svårt att veta vilken medicin dom ska ha. Skulle gärna göra som din kollega, tycker det var bra gjort! Men jag har inte vågat. Brukar istället fråga vad de ska ha, och sen gör jag iordning allt och tar betalt. Brukar strunta i eventuell rådgivning eftersom de verkar helt ointresserade.
  • Anonym (också apotek)

    Ur ett apoteksperspektiv:

    -Kunder som slänger fram leg:et istället för att ge mig det direkt i handen eller lägga det på disken.

    -Kunder som inte har legitimation med sig och tycker att det inte är så farligt, det är ju bara mediciner. Och visst, dina mediciner är kanske inte så eftertraktade. Du kanske inte ska hämta ut narkotiklassad medicin. Men jag måste ändå veta att du är du så att du inte får fel mediciner, eller någon annan lyckas hämta ut dina mediciner. Skulle någon gå till banken och tycka att det var okej att de inte kollade leg där?

    -Kunder som tjafsar om att de måste betala för medicin trots att de har frikort, antingen för att den inte ingår i läkemedelsförmånen eller för att de inte vill ha en annan billigare tillverkare och mellanskillnaden inte går in under läkemedelsförmånen, eller för att det är för tidigt att hämta ut inom förmånen. "På apotek x behöver jag aldrig betala!" Jamen gå dit istället och låt dem bryta mot reglerna.

    -Kunder som försöker hämta för tidigt när läkaren lagt in ett expeditionsintervall på receptet och blir skitsura på mig när jag säger nej, istället för att ta det med sin läkare. 

    -Kunder som blir arga när medicinen inte finns inne. "Ni har ju ingenting!" Nej, det är bara luft i lådorna du ser här bakom mig, och allt på hyllorna i egenvården är en illussion. 

    -Folk som säger saker i stil med "Ja, men då får jag väl dö då!" när det saknas recept eller vi inte har deras läkemedel, som man i de flesta fall inte dör av att vara utan någon dag. Jag kan beställa så kommer det till dagen efter, eller så kan de gå till något annat apotek. Det är liksom inte mitt fel att de inte har framförhållning.

    -Folk som säger "Är det här det 'riktiga' apoteket?", som alla andra apotek än de som tillhör Apoteket AB skulle vara låtsasapotek. (Och ändå jobbar jag inom Apoteket AB).

    -Folk som kommer precis innan stängning och ska hämta sina 50 läkemedel, gärna på pappersrecept som måste registreras för hand, för det är såå akut just då! 

    -Folk som vägrar acceptera det jag säger utan ber mig fråga en kollega eller min chef, precis som om jag inte kan mitt jobb bara för att jag råkar vara lite yngre. Fast då brukar jag hämta chefen eller en kollega, som säger samma sak som jag precis sagt, och då brukar de bli tysta.

Svar på tråden Ni som jobbar i butik. Vad stör ni er på när det gäller kunder?