• Åsa

Mode i könshår?

Naturligtvis handlar det om mode, även om det kan vara svårt för somliga yngre som vuxit upp med det att förstå. Det är ju ändå snart tjugo år sedan som det började bli vanligare att raka benen etc, och det är väl åtminstone en fem-sex år sedan intimrakningen började resan från kinky till mer normalt, även om attityderna forfarande varierar mycket och troligen är en minoritet över 25 som rakar mer regelbundet.

Jag kan inte tycka att det modet (mer modernt i somliga kretsar än i andra, men så är det ju även med andra moden) är mer extremt än att med jämna mellanrum förstöra sina fötter i spetsiga skor eller liknande, och jag tycker det är upp till var och en hur de gör. Däremot blir jag i likhet med Marsipan irriterad på historielösa ungdomar som förväxlar ett mode med hygien eller renlighet.

• Åsa

Anonym ja just de: Ja, något som plötsligt omnämns i tips i var och varnannan tidning och tycks ha blivit så pass utbrett, från att tidigare inte ha nämnts eller synts alls får nog kallas mode, även om någon enstaka i gruppen kommit på det helt själv. En blomma gör ingen sommar eller vad man brukar säga.
    Det är inte ett mode inom alla grupper, men så är det ju med de flesta trender i samhället.

En annan femma är (utan att uttala mig om dig personligen) att så gott som ingen någonsin inser eller erkänner sig följa ett mode, oavsett vad det handlar om. Oavsett om det är namn på barn, klädstil eller nu rakning så gör "alla" det "för sin egen skull" och "för att de tycker det är fint", även om det råkar bli så att hundratusen till plötsligt får precis samma idé samtidigt

• Åsa

anonym ja just de: Jag har sett om det flera gånger bara sista månaderna, och då i mainstreamtidningar av typ kvällstidningarnas helgbilagor och någon damtidning. Det jämförs brasiliansk vaxning och rakning och allt möjligt.

• Åsa

anonym ja just de: Jag varken har sagt eller menar att det inte borde stå om sådant. Jag säger, och menar, att den här typen av inslag är ett tämligen tydligt exempel på att det handlar om ett mode, vilket till exempel du ifrågasatte.

• Åsa

anonym ja just de: Hygieniskt är något som befrämjar hälsan. Det gör inte rakning av underlivet, faktiskt inte någon hårborttagning. Vad du menar är väl att du tycker det _känns_ rent/fräscht etc. Och det får du naturligtvis tycka, men det är likväl ett (ganska nytt) mode det handlar om.

Svar på tråden Mode i könshår?