• Sussannek

Nötter=nyttigt???

Hej!!!

Försöker skära ner på mitt godisintag med ett mål att få bort min mage efter graviditeren (och det som fanns där inne)
    Vill inte banta och gå ner massor i vikt utan vill bara finsjustera magen lite...

Godisgris som jag är är detta jättesvårt

Men...så har man hört att nötter ska ju vara nyttigt och bra och tänkte att okey...då får sambon köpa lite cashewnötter till mig mumms...
    Kommer han hem...men dessa är ju inte nyttiga 43g fett/100g (mättat 9g/enkelomättat 27g/fleromättat 7g)

Jag har ju ingen som helst koll på sånt här...

Är inte nötter nyttigt???
    tycker 43g fett lät mycket..

Snälla hjälp mig...
    Ljuger jag bara för mig själv när jag säger att nötter är nyttigare än godis?

• Svar på tråden Nötter=nyttigt???
  • Mar ia

Nötter ineehåller väl "rätt" sorts fett. Dom ska helst vara osaltade eftersom salt inte är bra.

Jag älskar min lilla Teo
  • Jennie med ie

Ja nötter är nyttigt. Rika på fett ja, men nyttiga fettsyror och en hel del protein t ex också. Pga det höga fettinnehållet är de också energirika, så givetvis kan man inte äta hur mycket som helst utan att det får negativa effekter på vikt och övrig hälsa. Men en näve nötter då och då är helt OK, och äter man lite fett i övrigt är nötter och frön en bra källa till nyttiga fetter.

---- Skjut inte upp till morgondagen vad du kan göra i övermorgon ---
  • Kenzie

Precis, nötter innehåller nyttiga fetter men som med allt så ska det ätas med måtta. Men det är bättre att äta 50 gram cashewnötter än 50 g chips.

• getingmidja

Visst innehåller nötter nyttiga fetter, men man ska inte ersätta godissuget med nötter.
    Då är det bättre att poppa egna popcorn som man saltar lätt. (Obs, inte micropopcorn.)

• Jennie med ie

Jag instämmer inte med getingmidja. Istället säger jag såhär: egentligen bör man inte ersätta godiset med nåt alls utan helt enkelt (ja jag vet att det inte är enkelt) låta bli att ge efter för suget ö h t. Sug som "vinner" fortsätter komma tillbaka, vare sig man ger efter med godis eller frukt eller nåt annat. Men OM man nu ändå ska stoppa i sig nåt är det bättre med nåt som tillför kroppen nåt nyttigt, vilket popcorn i princip inte gör.

• getingmidja

Nu propagerade jag inte för det nyttigaste alternativet, men det som är smalast om man vill försöka få bort mage.

• Jennie med ie

Det som är "smalast" är att inte ge efter för suget alls, som sagt. Och att ge efter för suget med nåt som saknar näring och höjer blodsockret vilket ökar suget ämnnu mer är knappast så "smalt". Så nötter är att föredra både ur smalsynpunkt och allmön nyttighetssynpunkt.

• getingmidja

Ja ja, bara att inse att åsikterna går isär.
    Självklart bör man inte ersätta ett substitut med ett annat, men det är inte så lätt alla gånger om man är en riktig godisråtta.
    Det gäller att äta saker i lagom mängd helt enkelt.

• lata kocken Johanna

och cashews är inte ett bra val!
    de är inte nötter de hör precis som jordnötter till baljväxterna...

då är det bättre med riktiga nötter som valnötter, mandlar, hasselnötter mm
    de är tuggigare, innehåller bättre fetter, mer mineraler och ger en mättnadskänsla som inte baljväxterna gör

ta gärna med skal så det är jobbigt att äta dom oxå...

• Crispie

Nötter är nyttigt i rätt mängd..

Jag lever ihop m ett träningsfreak o han vräker i sej nötter när han tränat.... så någon form att nyttigt fett är där...Glad

Älska mej för den jag är, inte för den jag borde vara!
Svar på tråden Nötter=nyttigt???