Inlägg från: Jennie med ie |Visa alla inlägg
  • Jennie med ie

Nötter=nyttigt???

Ja nötter är nyttigt. Rika på fett ja, men nyttiga fettsyror och en hel del protein t ex också. Pga det höga fettinnehållet är de också energirika, så givetvis kan man inte äta hur mycket som helst utan att det får negativa effekter på vikt och övrig hälsa. Men en näve nötter då och då är helt OK, och äter man lite fett i övrigt är nötter och frön en bra källa till nyttiga fetter.

---- Skjut inte upp till morgondagen vad du kan göra i övermorgon ---
  • Jennie med ie

Jag instämmer inte med getingmidja. Istället säger jag såhär: egentligen bör man inte ersätta godiset med nåt alls utan helt enkelt (ja jag vet att det inte är enkelt) låta bli att ge efter för suget ö h t. Sug som "vinner" fortsätter komma tillbaka, vare sig man ger efter med godis eller frukt eller nåt annat. Men OM man nu ändå ska stoppa i sig nåt är det bättre med nåt som tillför kroppen nåt nyttigt, vilket popcorn i princip inte gör.

• Jennie med ie

Det som är "smalast" är att inte ge efter för suget alls, som sagt. Och att ge efter för suget med nåt som saknar näring och höjer blodsockret vilket ökar suget ämnnu mer är knappast så "smalt". Så nötter är att föredra både ur smalsynpunkt och allmön nyttighetssynpunkt.

Svar på tråden Nötter=nyttigt???