• Tös

Jag är så lättirriterad!

TS - Men tyvärr måste vi tjejer lära oss att inte trippelarbeta! Det är där du har grunden till många utmattningsdeppfall. Vi måste lära oss o 'dela med oss av jobbet' till killarna. O man måste lära sig att det inte alltid är vårat sätt o lösa en lösning som är rätt. Även om killen gör det på ett annat sätt så blir ju slutresultatet likadant.

Klart du är sur på killen eftersom du har hela ansvaret. O klart du kan ha koll på allt..men för den skullen kan gubben din gott hjälpa till. Ni har väl gemensamt ansvar? Vad händer om det händer dig något? Då har inte mannen ditt lärt sig hur hemmet o allt fungerar o då står ni där med skägget i brevlådan. o jag lovar...den ilska o det humör den trötthet man har när man 'gått i väggen' (avskyr det ordet) är inte o leka med.

• Tös

Det är stort att komma till insikt med sig själv. Ack så jobbigt..men väldigt nyttigt. Det kräver sitt o jobba bort de mindre trevliga sakerna.

Att ha ett stort kontrollbehov tär på en, att alltid vara den som har koll. Energiförlust även kallat.

Har du någon aning om varför du har så stort kontrollbehov? Ställ dig frågan..vad är det värsta som kan hända?

• Tös

Det ÄR svårt o ändra sina egna rutiner o sitt egna jag. Det är tufft, knöligt o allmänt besvärligt.

Jag tycker det är jättebra att du vet om saker o ting själv, att du är medveten + att du faktiskt har börjat jobba på dig själv. Det är grymt!

• Tös

TS - Ja det måste du känna efter själv vad det är du vill. Människan har en väldigt god förmåga o känna av vad man klarar o inte klarar. Den dagen man känner att det inte funkar längre...den dagen agerar man.

Så känn efter, andas o rådfråga magen din. *L*

• Tös

Tack! Jag gör så gott jag kan. *L*

Käkarna där kan vara stress, att du pressar ihop käkarna. Ibland gör kroppen saker som man själv inte är medveten om. Det bästa du kan göra är att läsa massa om depp o utmattningdepp. Kunskap är alltid makt.

Hur går tankarna kring träffa läkare nu eller inte träffa läkare nu?

• Tös

TS - jag kan meddela att allt det där hänger ihop. Munherpes brukar ploppa ut när man har stress i kroppen. Har man anlagen så är det många som får problem vid just stress.

Iaf...har du funderat något mer på läkare?

• Tös

Anonym (en till...)

Vad skulle du behöva ur ditt förhållande för att kunna släppa taget? Vad vill du ha hjälp med från hans sida.

Hur jag mår? Bra fråga. Om man jämnför mot när jag precis hade blivit sjuk är det grym skillnad. Visst jag har låååång väg kvar..men det går iaf åt rätt håll. Den skräck jag kände har nu efter 2,5 år börjat släppa.

Ta hand om dig!

• Tös

TS - Låter som du har en sund man. Lyssna på honom o vänta inte för länge. Varför inte ringa idag o få tid till nästa vecka. Jag minns hur det var...sen...det är ingen fara med mig, jag fixar det här. BAH! Vad du än gör...vänta inte för länge! Det finns otroligt mkt risker man lekar med när man kör slut på kroppen. O du vill väl vara kvar i livet hos dina barn o din man? Inte för att skrämmas..men väntar man får länge kan hjärtat o hjärnan ta stryk regält.

Tröttheten måste du ta hänsyn till! Det är din kropps sätt o berätta att kroppen är slut. Den måste få vila! Sova! Jag sover själv otroligt mkt. 3 timmars middagslur + hela nätterna. Men jag har inga barn jag måste ta hänsyn till utan bara mig själv. Visst en sambo..men han får köpa läget ang. allt. Jag är inte världens trevligaste direkt...

Allmän fråga: Vad gör att det är så jobbigt o säga till om lite space? Att få vara i fred? Kan inte någon annan ta hand om era barn en stund?

O varför ni mår dåligt..är för att ni kört slut på er själva. Batteriet är tomt! Jag gjorde det...o idag sitter jag här. Antisocial, vågar inte träffa folk, vågar inte handla, lever i 'skräck', känner mig allmänt misslyckad osv. Pensionär o när jag blir frisk o när jag kan börja känna gläjde igen...det blir en annan dag.

Så vad ni än gör...TA HAND OM ER!

*kram*

• Tös

Om stressen utlöst fibron? Jag har ingen aning. Kan kan det ju alltid. Många som har fibro blir ju sämre när de har stress i kroppen.

Det här kan låta som flum men jag pratade med en allmänt kunnig människa på alternativa vägar. O enligt hennes lära är fibro en reaktion från kroppen att mag/tarmsystemen är kassa. Hur mkt det stämmer det vet jag inte. Kom bara o tänka på det när du skrev om fibro.

Kroppen är en märklig sak som vi är alldeles för dåliga på att ta hand om.

*kram*

• Tös

Men ring du till läkaren iaf o be om tid. Gå dit o be dem kolla upp värdena i din kropp.

• Tös

Jag kan inget om spiraler..men som alltid...man kan alltid söka på nätet eller ringa sjukvårdsupplysningen o kolla. *L*

• Tös

Jag är beredd o hålla med. Ett enkelt blodbprov kan hjälpa en mkt. Tyvärr om man söker för depp är det inte alltid grundregel o kolla blodprov. För min del tog det lite mer än 2 år innan jag blev ordentligt utredd.

Så sök läkare o be honom kolla upp dina värden!

• Tös

TS - Nyfikenhetsfråga. Kost. Hur äter du? För äter inte jag var 3-4 timme så blir jag skitgrinig. Kanske också kan vara till en hjälp?

• Tös

Alla jag har hört med som käkar piller känner sig/har blivit känslokalla. Det känner inte alls som de gjorde förut inför ex. barnen, familjen, släkt, vänner mm.

• Tös

Anonym (Mia)

Ja det är väl så, den vanligaste orsaken till att folk slutar...just pga biverkningarna. O de jag vet om har visst berättat om hur de mår o så..men möts av noll förståelse. Mentaliteten har varit 'det blir bättre'. O det är ju knappast bra.

• Tös

anonym (Mia)

Men är det inte så också att man inte förstår själv hur svårt det är sedan att sluta. Att många får ett rent h-vete när de skall trappa av?

Men visst kan det vara så som de menar..att man måste låta pillren ha sin biverkanperiod innan den visar vad den går för.

Jag är som du förstår helt anitpiller, inget jag tycker man skall hålla på med. Det finns andra sätt. Men som alltid så hänger det ju mkt på vilken typ av omgivning man har. Iaf vad jag tror.

• Tös

Ja exakt...de säger att de är lugnt o käka dem...inga problem o sluta osv. Pytt heller! Folk blir ju helt utslagna. O ingen verkar bry sig heller, läkarna är jättesnabba på att skriva ut o 'starta'..men att avsluta o hjälpa patienten..det finns inte.

Hur märkte du av allergin?

• Tös

Åh fy attans, det låter inte alls skoj. Klåda fick jag av kåvepenin...o den var hemsk! Helt rabiat galen blev jag o det enda som fanns var att klia. Fick problemen under fötterna, där var det som värst.

Har du fortfarande depp? Har du lagt om kosten?
    Jag har ju utmattningdepp o har lagt om kosten. O för mig har det hjälpt väldigt mkt.

*kram*

• Tös

TS - Ah då förstår jag. Kosten kan ju vara en bidragande orsak.

Funderat något mer på läkare o provtagning?

Svar på tråden Jag är så lättirriterad!