• CoolJen

Egengjord linsvätska?

Nån som vet hur man gör egen saltlösning?

Glömde ju bort att köpa ny linsvätska idag igen
    La linserna i vatten igår men det svider ju så när man sätter i dom sen.

• Svar på tråden Egengjord linsvätska?
  • Linda1976

O herregud??? Snälla ts är du klok?? (förlåt). Du har TVÅ ögon, de växer inte ut igen om nåt händer, och även en lindrig infektion är allt annat än roligt, speciellt i sommarvärmen.

GLÖM allt vad egengjord vätska heter!! Det är inget som rengör och dödar bakterier! Släng linserna istället och använd glasögon så länge!

/Linda, optikerassistent

// Linda - faktafanatiker och språkpolis.
  • Nennie28

Det är nog ingen fara att göra så någon gång ibland.. Jag har haft mina linser i enbart vatten ibland då jag har glömt att ta med linsvätska då jag ska sola t.ex.

Det borde ju vara samma sak som att få vatten i ögonen..

• Linda1976

Bor du i Göteborg så kan jag DONERA linsvätska till dig!

• Nattsaga

Allt för många slarvar med sina linser, eller vet för lite om dem (t.ex. lägger dem i rent vatten) o.s.v. jag slarvade själv, och nu kan jag inte använda linser, trodde givetvis inte det skulle hända mig.

• HumDis

Egengjord linsvätska? Eh va?

Det var något av det mest "dumsnåla" jag har hört talas om.

/ HumDis
  • Linda1976
    Nennie28 skrev 2006-06-11 22:29:37 följande:
    Det är nog ingen fara att göra så någon gång ibland.. Jag har haft mina linser i enbart vatten ibland då jag har glömt att ta med linsvätska då jag ska sola t.ex.Det borde ju vara samma sak som att få vatten i ögonen..
    Nej, det är verkligen inte samma sak! Får du vatten i ögonen SKA man ta ut linserna och sköja med linsvätska. I vårt vanliga kranvatten finns amöbor som kan få fäste och orska rejäla problem.

Jag sitter och blir helt förstummad - är ni verkligen inte mer rädda om era ögon än såhär?
  • Vem vet

finns det ingen linsvätska på apoteket?

• Linda1976
    Vem vet skrev 2006-06-11 22:35:11 följande:
    finns det ingen linsvätska på apoteket?
    Jo, det finns det! Jag minns inte vilka sorter de har, men vilken som är ju bättre än ingen!
  • Helgona

snälla låna linsvätska eller i nödfall vatten...men inte göra själv...du förstör både linserna och ögonen, ( det borde bli dyrare att köpa nya linser än en liten flaska linsvätska...)

CARPE DIEM
  • Nennie28

Men hon skriver ju att hon har glömt att köpa..

Svar på tråden Egengjord linsvätska?