Du måste logga in för att svara i en tråd.

• brokig

Förhandla bort övertid

En vän till mig ringde just för att ställa en fråga till mig. Av någon anledning blir jag alltid allas ekonomiska rådgivare trots att jag själv saknar inkomst

Min väninna tjänar idag 27000 kr/mån i ett tjänstemannayrke. I arbetsuppgifterna ingår jourutryckningar om något strular samt en del resor. Hon har nu erbjudits att få en löneökning på 2 tusen/månad samt fem extra semesterdagar mot att hon avstår från övertidsersättning. Under resorna får hon då naturligtvis traktamente som vanligt men missar den eventuella övertiden. Jourutryckningarna sker väldigt sällan eftersom hon har konstruerat stabila system (jag vet inte alls rent tekniskt eftersom jag inte är ingenjör utan biolog).

Hon har idag stämpelklocka på gott och ont och med det nya systemet skulle hon inte behöva stämpla utan själv ansvara för sin arbetstid.
    Ring Facket var mitt tips, men hon vill ha ett råd av mig säger hon

Finns det andra här med liknande avtal? Era aspekter vore av intresse.

• Svar på tråden Förhandla bort övertid
  • Meli

Det är ju olika, är det väldigt mycket övertid, så tjänar man ju inte på det. En kille rpå mitt jobb har det så, och han jobbar aldrig över, så för honom är det ju kanon....hon måste ju känna av jobbet redan nu om hon jobbat där ett tag, så kan hon väl känna om det är värt det...

• Danbala

Jag är inget proffs på sådant här alls, men jag har alltid, alltid bara läst/hört att det är negativt att förhandla bort den, och bland vänner jag har som har gjort det så - visst, de må tjäna lite mer i fast lön, men de får ju jobba hela tiden...

Så, utan någon stark personlig erfarenhet skulle jag säga "Dålig idé!", men mest håller jag med dig - hon borde snacka med facket.

[...nyfiken i en (dum)strut...]
  • Rabies

Det är ett standardavtal, men man förlorar i princip alltid på det.

• isasdream

jag är inte tjänsteman, men vet att det är väldigt vanligt med liknande tjänstemanna avtal.

sen om det är bra eller dåligt är nog något man bör ta upp med sin familj och med facket.

man kan ju både tjäna och inte tjäna på det.

• brokig

Min väninna påstår att hon aldrig får mer än 2000 per månad i övertidsersättning. Om det stämmer så borde hon ju tjäna på avtalet i dagsläget. Men kanske är det svårt att bedöma sin tid på jobbet utan stämpelklocka? Och kanske åläggs hon stanna kvar mer på jobbet framöver? Svår fråga

• Rabies

Arbetsgivaren drar sig för att beordra övertid när det utgår ersättning för den. Behöver dom inte betala extra kan din väninna räkna med betydligt mer övertid än idag.

• Karpet

Har man samma skattesats i Sverige om man tjänar 27' i månaden som när man tjänar 29'? Det bör hon ju också kolla upp så att hon intte får betala mer i skatt.

• Rabies

Karpet: Det fungerar inte riktigt så. Tjänar man mer än ca 27k betalar man statlig skatt på 20%, men bara på den del som överstiger gränsen. Man får mao aldrig mindre nettolön änr tidigare när man får en högre bruttolön, men en större andel av den sista kronan försvinner i skatt.

• allaminaliv

Man ska inte bara se kortsiktigt utan vad har det för långsiktigt negativa effekter vid ytterligare löneförhandlingar. Kanske säger chefen: ja men du fick ju... bla bla bla

Om hon ska förhandla bort den, så tycker jag att hon ska begära ännu mer, minst 3000 kr. På mitt jobb ligger lönen på 32000 kr om man har förhandlat bort övertiden.

Nä, jag tycker hon säljer sig själv om hon tar det erbjudandet.

Kom ihåg, att den övertid man har arbetat in, kan man alltid välja: tid eller pengar. Tar man ut den i tid, så behöver man ju inte skatta på tiden. Men tar man ut övertiden i pengar så blir det ju 55% skatt. Med övertidsersättningen kvar så kan det vara värt att ta ut det i tid. Så tycker iallafall jag. Det är så skönt att ta det i tid.

• AnnaKarin79

om hon ska ta dealen eller inte måste ju bero på, precis som du sa, hur mkt hon får jobba övertid samt hur mkt betalt hon nu får för den. får hon under 2000/mån så då betyder ju det att hon heller inte jobbar så mkt övertid.

jag tror att dealen är ganska vanlig, vet flera på mitt jobb som har extra semesterdagar men inte ngn övertid. tror tom att det finns en 'gräns' för när övertiden tas bort 'per automatik' och att du då istället får extra semester dagar.

• sommartorpet

Ni hakar upp er på övertidsersättningen men glömmer semesterdagarna. Att det alltid är negativt med dessa avtal är fackets tolkning men huruvida det är lönsamt eller inte är upp till varje nskild person att bedömma. I hennes läge hade jag ställt mig frågorna:
    Hur mycket övrtid jobbar jag egentligen idag
    Tar jag ut den i kompledigt eller i pengar
    Hur mycket värdesätter jag att slippa stämla in tid utan istället får ett "resultatansvar" för min egen tid
    Kommer jag att kunna ta 6 veckors semester eller inte.
    Just den sista frågan är egntligen den springande punkten. Att löneökningen i pengar kommr att motsvara ungefär vad man redan har i övertid i snitt kan man vara rätt säker på, här finns det ju fakta att titta tillbaka på. Arbetsgivaren bjuder då på en extra ledig vecka som kompensation för att slippa all administration runt själva övrtiden men frågan är om det arbete amn har tål att man är frånvarande sex veckor. Kan man normalt inte ta ut all sin semester pga av arbetsbelastningen så är det ett dåligt val att förhandla bort övertid mot semester men har man inga problem med detta så brukar det vara värt dt.

• Serina

Jag har ingen övertidsersättning. Tidigare var jag helt emot såna avtal, men jag har ändrat mig och tycker att det beror helt på vad företaget har för policy. Min chef sa klart och tydligt till mig att kompledigt är OK, jag bör hålla koll så att jag inte jobbar mer än 40 timmar per vecka i snitt och obetald övertid är inget som ska utnyttjas bara för att det går. Jag förväntas bara göra mitt jobb, helt enkelt. Så i mitt läge är jag helt nöjd med att inte behöva rapportera timmar till någon och jag får 6 veckors semester. Vad jag nu ska med den till, när min man inte har mer än 5 v.

På en del andra företag med liknande avtal förväntas de anställda jobba uppåt 60-70 timmar per vecka och då kan några tusenlappar extra samt en ynka vecka semester till inte kompensera för något. Förlusten blir för stor.

• brokig

Jag tackar för alla kloka synpunkter!

Ska ringa min väninna och argumentera lite och se vad hon verkar luta åt. Jag tror inte hon behövde bestämma sig redan nu, så vi får väl se vad som hinner hända.

• Dalin

Jag pratade med SIF ang. detta nu i veckan. De rekomenderar INTE att förhandla bort övertid. Men gör man det skall man kräva 12 - 15 % ökning samt 5 extra semesterdagar.
    Så upp en tusenlapp eller två.....
    Hoppas det går bra.

• Eli

Jag har haft ett sådant avtal. Fördelen var väl också att jag hade rätt att komma och gå lite som jag ville när det var lite att göra. Alltså arbete under ansvar, vilket passade mig ganska bra.

• Mys m princess

Förhandla aldrig bort övertid. Kanske var det min och min kollegas fall som fick HTF att skriva om det i sista tidningen?

På ett år bölev jag lurad på 53000kr pga av okunskap gällande övertid.

• Lillalind

En tumregel som man brukar säga är att man nästan aldrig tjänar på att förhandla bort övertiden. Den som tjänar på det i de flesta fall är arbetsgivaren.

Sen kanske det är annorlunda för din kompis, men varför chansa?

• Joker

2000 kr är för lite på den lönen för att förhandla bort övertiden. Uppgifterna som jag fick både från arbetsgivaren och facket var att lönen skulle upp ca 15% plus en extra semestervecka för att förhandla bort övertiden.
    Jag fick välja och valde att ha kvar övertidsersättningen.

Svar på tråden Förhandla bort övertid