Inlägg från: brokig |Visa alla inlägg
  • brokig

Förhandla bort övertid

En vän till mig ringde just för att ställa en fråga till mig. Av någon anledning blir jag alltid allas ekonomiska rådgivare trots att jag själv saknar inkomst

Min väninna tjänar idag 27000 kr/mån i ett tjänstemannayrke. I arbetsuppgifterna ingår jourutryckningar om något strular samt en del resor. Hon har nu erbjudits att få en löneökning på 2 tusen/månad samt fem extra semesterdagar mot att hon avstår från övertidsersättning. Under resorna får hon då naturligtvis traktamente som vanligt men missar den eventuella övertiden. Jourutryckningarna sker väldigt sällan eftersom hon har konstruerat stabila system (jag vet inte alls rent tekniskt eftersom jag inte är ingenjör utan biolog).

Hon har idag stämpelklocka på gott och ont och med det nya systemet skulle hon inte behöva stämpla utan själv ansvara för sin arbetstid.
    Ring Facket var mitt tips, men hon vill ha ett råd av mig säger hon

Finns det andra här med liknande avtal? Era aspekter vore av intresse.

• Svar på tråden Förhandla bort övertid
  • brokig

Min väninna påstår att hon aldrig får mer än 2000 per månad i övertidsersättning. Om det stämmer så borde hon ju tjäna på avtalet i dagsläget. Men kanske är det svårt att bedöma sin tid på jobbet utan stämpelklocka? Och kanske åläggs hon stanna kvar mer på jobbet framöver? Svår fråga

• brokig

Jag tackar för alla kloka synpunkter!

Ska ringa min väninna och argumentera lite och se vad hon verkar luta åt. Jag tror inte hon behövde bestämma sig redan nu, så vi får väl se vad som hinner hända.

Svar på tråden Förhandla bort övertid