Inlägg från: milimina |Visa alla inlägg
  • milimina

Kan katter äta endast torrfoder?

ja, katter klarar sej på endast torrfoder - men köp ett fullvärdigt från zoobutik och skippa whiskas och liknande som inte innehåller tillräckligt med viktiga ämnen.

viktigast är att se till att katten har fri tillgång till vatten, och har du en kattunge bör du köpa ett som innehåller lite mer fett eftersom växande tar mycket energi. det finns specialanpassade för både yngre och äldre kattungar som är jättebra, t ex royal canin.

blötfoder innehåller inte alls tillräckligt mycket näring, mest vatten. det kan vara bra att ge ibland som godis eller om man tycker att katten dricker för lite, men generellt är det bara dyrt och onödigt.
  • milimina

skalman,

<- rå fläskfilé

kräsna katter

visst, de får ofta smaka både köttfärs och annat. men baskosten är alltid torrfoder.

• milimina

ja billigare torrfoder är mycket sämre, de innehåller en massa bulkmedel istället för näring bl a. dessutom äter katten oftast mer av dessa (eftersom den känner att den behöver mer näring) så i längden blir det mycket dyrare än ett bra foder.

• milimina

zaria,

jo. men å andra sidan så sa man ju också förr att det var ok att dricka vin under graviditet

nya tider, nya rön. precis som birgitta2 skriver är perioden mellan 8-12v oerhört viktig för en liten katt.

• milimina

japp, precis! det var mest därför jag skrev som jag gjorde, inte för att jag trodde att du inte visste

Svar på tråden Kan katter äta endast torrfoder?