• Ozone

Kan katter äta endast torrfoder?

Min, kanske dumma, fråga är om katter klarar sitt hela närings/matintag genom att endast äta torrfoder, eller måste detta kompletteras med burkmat också?

Min andra fråga är, vid ungefär vilken ålder kan man ge kattungar endast torrforder isåfall.
    den katten vi har, fick tydligen burkmat hos sin uppfödare.. När kan man övergå till endast torrfoder, OM man nu kan göra detta... Katten är nu 10 veckor ??

• Svar på tråden Kan katter äta endast torrfoder?
  • Crazy Baby

Vi gav våra katter torrfoder från början, de fick burkmat nån gång då och då, vi kallade det för finmat!

• perlita

Kattungar sksa inte äta blötmat enl. den uppfödare vi köpte katt av. Han är 4 mån o äter endast torrfoder, men vi kokar torsk 2 ggr/v. Se bara till att det är ett bra torrfoder med mycke fett i, det behöver kattungarna!

• Kakan WB

Köp BRA foder från djurbutik eller veterinär. Torrfoder går alldeles utmärkt. Har fyra välmående katter som bara får torrisar. Deras mat står framme jämt och de reglerar själv hur mycket det behöver. Kastrerade katter kan man dock vara lite försiktig med. De kan behöva ett foder som är något kalorisnålare för att inte lägga på för mycket hull.

Lycka till!!!

• Birgitta2

Mina får enbart torrfoder. Man måste se till att de har god vattentillgång och dricker som de ska. Vi har flera skålar vatten lite här och var som de tar en slurk ur när de passerar förbi. Kastrater kan ha lätt att dra på sig urinsten om de inte får tillräckligt med vatten. Katterna är vid mkt god vigör, har fin päls och fina muskler. Enl. veterinär är de fullständigt friska. De är 2 resp 4 år.

Mina fick torrfoder från 12 veckors ålder enbart. Innan det kan man med fördel också ge lite rå köttfärs med äggula i nån gång i veckan. Det finns specialtorrfoder för kattungar, fråga i djuraffärerna som säljer foder.

Om din katt är van vid mjukmat så fortsätt med det men låt torrfodret alltid stå framme så hon väner sig vid det om du nu vill ge enbart torrfoder så småningom. När din kisse börjar äta av torrfodret kan du minska mer och mer på mjukmaten. Många använder både och under kattens hela liv.

• sandyy

Våra får oxå torrfoder bara, typ nån helg får de gomat som vi kallar det

• Zaria

Köper man ett bra torrfoder typ Royal canin,Hills eller dyl behöver man inte komplettera med något.

Vi kör så och ger sedan burkmat eller kokt fisk mer som finmat.

Burkmat innehåller dessutom bortåt 80% vatten...blir ganska dyrt vatten det i längden.

• Alle

Köp speciellt torrfoder avsett för kattungar. Det har rätt näringssammansättning.
    När jag hade katt så fick hon bara torrfoder, precis som Crazy moms, så fick hon blötmat nån gång i veckan bra, som finmat
    Torrfoder minskar risken för tandsten. Se till att den alltid har tillgång till färskt vatten dock.

• Silverflarn

Vår katt får bara torrfoder, Hills Sensitive stomach.
    Allt annat börjar hon kräkas av...

• milimina
    ja, katter klarar sej på endast torrfoder - men köp ett fullvärdigt från zoobutik och skippa whiskas och liknande som inte innehåller tillräckligt med viktiga ämnen.

viktigast är att se till att katten har fri tillgång till vatten, och har du en kattunge bör du köpa ett som innehåller lite mer fett eftersom växande tar mycket energi. det finns specialanpassade för både yngre och äldre kattungar som är jättebra, t ex royal canin.

blötfoder innehåller inte alls tillräckligt mycket näring, mest vatten. det kan vara bra att ge ibland som godis eller om man tycker att katten dricker för lite, men generellt är det bara dyrt och onödigt.
Svar på tråden Kan katter äta endast torrfoder?