• Ozone

Kan katter äta endast torrfoder?

Min, kanske dumma, fråga är om katter klarar sitt hela närings/matintag genom att endast äta torrfoder, eller måste detta kompletteras med burkmat också?

Min andra fråga är, vid ungefär vilken ålder kan man ge kattungar endast torrforder isåfall.
    den katten vi har, fick tydligen burkmat hos sin uppfödare.. När kan man övergå till endast torrfoder, OM man nu kan göra detta... Katten är nu 10 veckor ??

• Svar på tråden Kan katter äta endast torrfoder?
  • milimina

ja billigare torrfoder är mycket sämre, de innehåller en massa bulkmedel istället för näring bl a. dessutom äter katten oftast mer av dessa (eftersom den känner att den behöver mer näring) så i längden blir det mycket dyrare än ett bra foder.

• LPW

Du har fått många bra svar . Katten kan äta torrfoder (fast det skall vara ett högkvalitativt foder- skulle själv aldrig ge mina katter någon annat än Hill's, RC eller liknande). En kattunge på 10 v bör dessutom äta särskilt torrfoder anpassat för kattungar.

När vi fick hem Honey så åt hon inte torrfoder om det inte var uppblött i lite vatten, men efter ett tag behövdes inte det.

Vi kompletterar med Sheba (säkert inte särskilt bra med det uppskattas), lite fisk någon gång ibland, kanske lite kokt kyckling eller liknande. Tycker att det är bra att komplettera med "blötmaten" eftersom det innehåller mycket vätska- vill vara säker på att katterna får i sig tillräckligt med vätska.

• Kenzie

Ifall man vill komplettera med blötmat så är Mjaus 600 g. burk utan gelé den enda (som säljs i matbutik) som har vettigt näringsinnehåll. De flesta andra innehåller på tok för mycket socker och vatten och alldeles för lite protein.

• Akinna

mina katter får bara torrfoder och det går jätte bra och någon gång i veckan ströming

• OlgaMatildah

8 veckor har jag hört att katterna skall vara när de tas från mamman så 10 veckor är väll inte så ungt, du behöver bara ge torrfoder, köp ett för kattungar eller mjuka upp det du har med lite vatten så det går lättare att äta.

• Zaria

OlgaMatilda: Nuförtiden tar man inte kattungar föränn 12 veckor.

• LPW

OlgaMatildah! 8 veckor är på tok för ungt- 12 veckor skall de vara

• Mia83

Vår kisse (kastrerad hankatt) fick njursten pga att han endast fått torrfoder. Sen bytte vi till ett bättre foder (även det torrt) men som vi blötlade för att han skulle få i sig ordentligt med vätska.

Svar på tråden Kan katter äta endast torrfoder?