• Ozone

Kan katter äta endast torrfoder?

Min, kanske dumma, fråga är om katter klarar sitt hela närings/matintag genom att endast äta torrfoder, eller måste detta kompletteras med burkmat också?

Min andra fråga är, vid ungefär vilken ålder kan man ge kattungar endast torrforder isåfall.
    den katten vi har, fick tydligen burkmat hos sin uppfödare.. När kan man övergå till endast torrfoder, OM man nu kan göra detta... Katten är nu 10 veckor ??

• Svar på tråden Kan katter äta endast torrfoder?
  • TessaLisa

OlgaMatilda: du blandar ihop det med hundvalpar. valpar kan man ta vid 8 veckor. Kattungar SKA vara 12, precis om flera säger här.

• Birgitta2
    OlgaMatildah skrev 2006-06-12 18:54:08 följande:
    8 veckor har jag hört att katterna skall vara när de tas från mamman så 10 veckor är väll inte så ungt, du behöver bara ge torrfoder, köp ett för kattungar eller mjuka upp det du har med lite vatten så det går lättare att äta.
    Mellan 8:e och 12:e veckan är det katt-inlärning. Det är då mamman lär ungarna att vara katt. En så liten katt som åtta veckor kan vara och bli lite aggressiv, därför att den inte förstår att den inte får bitas och rivas. Ingen har talat om det för den, att det inte är ok. En människa kan inte lära en katt vara katt.

12 veckor är vad som gäller när man tar en unge från mamman.
  • jenni82
    har inte läst hela tråden.
    men min katt har tillgång till både mjukmat och torrfoder när han vill.

verkar som om mjukmat inte är ngnting de flesta ger så ofta?
    a prayer for the wild at heart kept in cages
  • Zaria

Fast sa man inte 8 veckor på kattungar förr?
    Kanske är det som sitter kvar i så många...

• milimina

zaria,

jo. men å andra sidan så sa man ju också förr att det var ok att dricka vin under graviditet

nya tider, nya rön. precis som birgitta2 skriver är perioden mellan 8-12v oerhört viktig för en liten katt.

• Zaria

Milina: Jo det vet jag så det behövde du inte förklara för mig,skrev ett inlägg längre upp att det var från 12 veckor,men jag minns när jag var yngre,då sa man 8 veckor även på kattungar.
    Och antagligen är det det som hänger kvar.

Ang att vara gravid och dricka så verkar det fortfarande finnas en hel del som fortfarande inte hängt med på att man inte ska dricka under graviditet.

Ex svärmor anser fortfarande att det inte är farligt att röka gravid eller i samma rum som spädbarn eftersom det gick an förr...Jag tror lite den andan hänger kvar ännu...

Många säger "Ja jag tog då min katt vid 8 veckor och det gick såå bra" samma som "jag rökte med mina barn och det blev folk av dem också"

Det finns folk som vägrar inse att tiden och forskningen går framåt...

• milimina

japp, precis! det var mest därför jag skrev som jag gjorde, inte för att jag trodde att du inte visste

• Zaria

Milimina: I see,så kan det gå när ögonen läser snabbare än hjärnan...får skylla på värmen =)

• Kakan83

Jag har inte läst hela tråden så jag kanske upprepar något som har sagts innan. jag har ställt samma fråga till min veterinär.
    Hon sa till mig följande:

Torrfoder duger utmärkt för katterna. Det är dessutom bättre är mnjukmat för både tänder och päls. Mjukmat kan man ge ibland som ett litet "extra". Precis som vi äter godis ibland. Självklart är det viktigt att kattern/katterna har tillgång till friskt vatten hela tiden.

Så har iaf "min" veterinär sagt till mig och så gör jag med mina katter, och dom mår utmärk!

• ginana

vi har alltid torrfoder framme....o ger han tonfisk eller nån annan burkmat varje dag......han kan inte bli mätt på bara torrfoder.....så han får annan mat 2-3 gånger per dag

• Minne

Om man ger katten ett BRA torrfoder så är det inga problem!
    Mina katter får Royal Canin Persian, eftersom de är perserkatter. Blötfoder får de endast som godis ibland.
    Inga problem med njurar...men de dricker väldigt bra, helst från badrumskranen, färskt ska det va'!!!
    Minne

• Sergei

Japp! Katter klarar sig fint på bara torrfoder, men ett "bra" sådant... Blötmat skall endast ges som godis...

• KickStart

Mina äter bara torrfoder. Royal Canin Mainecoon eller Husses.

S´Rioghal Mo Dhream= Royal is my race= Clan MacGregors motto!
Svar på tråden Kan katter äta endast torrfoder?