Inlägg från: bitte71 |Visa alla inlägg
  • bitte71

Scrapträsket 2

Johannapanna: du "drar" liksom med dynan längs kanten och "duttar" lite här och var där du vill att det ska vara extra mkt (t.ex. i ett hörn eller så). Du kan ju testa några gånger på en spillbit papper innan du ger dig på en LO

Det vackraste jag vet: Oscar 000121 och Linnéa 051209
  • bitte71

Johannapanna: jag tycker det blir snyggast på rivna papperskanter, men det går ju att göra det på orivna oxå - fast då "syns" det inte lika mkt!

• bitte71

Fnyz: japp, här är vi uppe med tuppen varje morgon - senast 5.30...Glad

• bitte71

Jo79: jag sparar ju bilderna först, redigerar det jag vill i Photoshop och sparar dem på högsta kvalitet. Förminskar dem inte. Sedan är det klart att det tar ju ett litet tag innan bilderna förts över till den andra servern, men man har ju bredband så det gör inte så mycket!

• bitte71

Nä, det tar nog en 20 minuter minst att skicka över ca 25-30 bilder. Eller menar du att ett kort tar sån tid? Isf är det rätt länge.
    Ibland så blir det inte 10x15 på bilderna om man har beskurit - utan då "känner fotoföretagets server av" att bilden inte blir så bra, utan då blir det kanske 11x15 istället.

• bitte71

Hrmm, kvadratiskt vet jag inte om du kan "beställa", men övriga format finns att få på fotostället!

• bitte71

En sak att tänka på kan vara att inte beskära för mycket av bilden innan du framkallat den. Jag gjorde det misstaget när jag exempelvis ville ha en bild av lilltjejens fot: den var ju i mitten av fotot, jag beskar den jättemycket innan jag skickade iväg den (till den storleken som jag tyckte blev bra). Det var bara det att när jag framkallade den så var den i format 10x15 - vilket resulterade i en JÄTTEFOT som tog upp hela kortet! Så nästa gång framkallade jag originalbilden, beskar ingenting utan gjorde det när jag fick kortert istället!

• bitte71

Jag brukar använda www.framkalla.com : bra bilder och snabb leverans! Man får dock inga miniatyrbilder där

• bitte71

Har varit inne hos alla som deklarerat att de lagt ut nya LO:s - superfina allihopa!

Nu tänkte jag snart göra en LO om Lilltjejens första tänder som har dykt upp - vet att jag sett en sån där "tandkarta" hos någon men jag kommer inte ihåg hos vem? Någon som kan hjälpa mig?

Sedan undrar jag: ni som köpt Panduros block med papper (typ retropapperen): vilken storlek är det på dem? Det stod två mått när jag kollade på deras hemsida. Hur är kvalitéen på dem - tunna, lite tjockare eller vad? Och hur många olika papper är det?

• bitte71

annika5064: tack! Smög in och snodde den innan!

Svar på tråden Scrapträsket 2