• Arwen2

chevreost?

har hittat ett jättegott recept som innehåller chevreost men hittar inget någonstans om vad för typ av ost detta är. Så min fråga är om någon vet om man som gravid kan äta detta? Den ska vara på en toast så den kommer inte bli upphettad i ugnen eller så. Tacksam om någon vet.

• Svar på tråden chevreost?
  • linhen

Jag har ätit, den är pastöriserad!

• Viktoria74

Hej,
    Chevré är en getost som man INTE ska äta när man är gravid. Såvida den inte har upphettats ordentligt.

• smillas matte

måste vara ok att tillaga i ugnen med lite honung på?! eller????

• Viktoria74

Hej,
    Ja, det sa dom åt mig på livsmedelsverket i alla fall!

• Smülschen

Den måste vara ordentligt upphettad. Så att den bubblar, och då flyter den liksom ut... Om man stoppar in den i ugnen för att ha lite honung ovanpå brukar man väl bara få den att "svettas" lite? Så har jag gjort i alla fall, och det är inte tillräckligt om man är gravid.
    Fast egentligen borde man kunna äta även denna ost utan att hetta upp den först om den bara är gjort på pastöriserad getmjölk...

• Viktoria74

Hej igen,
    Det där med pastöriserad är lite skumt, halloumi sa dom på livsmedelsverket att man inte ska äta även om den är past. jag fattar ingenting och hettar upp allt till bubblande het.

• Titti och mini

Chevré är bara Ok om den är pastöriserad eller upphettad till bubbel, tror i likhet med Smülschen inte att det räcker med grantinering i ugnen. Saknar själv denna ost supermkt - just med lite honung på mmmmm,

• Smülschen

Mmmm... Lite svettig chevre med hjortronsylt... *drägglar floder och gråter...*

Svar på tråden chevreost?