• JojjeB

GPS i bilen

Jag funderar på att köpa en GPS navigator till bilen.
    Är det någon som har tips på en bra modell, och vilka som skall undvikas. Vad skall man tänka på? Var montera (de flesta verkar sitta fram i vindrutan)och kan man ansluta extern antenn? Hur blir täckningen i stirstan med endast interna antennen?
    Just nu lutar det åt Navman iCN-530 för cirka 3500 kr, och jag har helt valt bort märket Mio då det verkar vara problem med kvalitén. Varianter för mer än 4500 kr går bort.

• Svar på tråden GPS i bilen
  • JojjeB

Tydligen så har GPS:en en väldigt bra täckning om den har ett Sirf Star 3 chips (eller något sådant). Då skall man tydligen klara sig utan extern antenn även i storstan. Artikeln i M3 var utmärkt (än en gång tack til aquilon)!

• Aquilon

Så lite så. Vi prylbögar måste ju hålla ihop mot budgetmaffian! En miss i många pryltester är för övrigt att man inte anger produktens WAF (Wife Acceptancy Factor) En helt nödvändig egenskap!

• Lillalillenspappa

Någon som vet något eller har erfarenhet om en Navman iCN 530.
    Bra köp?

• JojjeB

På pricerunner finns just nu tre recensioner av varierande karaktär. En negativ och två positiva. Det är den mest populära navigatorn i pricerunner just nu. Själv så funderar jag alltså mellan den och Tomtom one. Dock är WAF:en skrämmande låg just nu så inköpet får nog vänta ett tag...

• Outcast

Jag har en MIO 268+ i jobbe bilen. fungerar bra. fast ibland så känns det som om kartan inte hänger med. Att man kör på fel sida vägen och sånt. att hastighets visaren inte har koll... Men för övrigt bra.

• Leos pappa

Jag har en Tomtom One som jag är jättenöjd med. Enkel att använda, inte så stor men ändå med en tydlig skärm. Har kört fel några gånger men det beror på att jag inte "litade" på GPS:en och trodde att jag kunde vägen bättre själv...
    Kan väl även tillägga att min fru inte gillade köpet, således väldigt låg WAF men det hade det nog varit oavsett märke och modell...

• Tvillingfarsa

Mio C510E vart iof bäst i test i två tidningar och jag antar att dom tittar på kvalite också.

Hade tänkt skaffa en sån i varje fall då det känns som mycket navigator med bra finesser för liten peng.

För övrigt anser jag att 5mm bör hyllas
  • Skalman was here

TOMTOM serien är huuur bra som helt. Jobbar i Datorbutik som säljer dessa. Kartorna är samma i alla gps:er finns bara 2 leverantörer över hela världen. /Ds

Svar på tråden GPS i bilen