• JojjeB

GPS i bilen

Jag funderar på att köpa en GPS navigator till bilen.
    Är det någon som har tips på en bra modell, och vilka som skall undvikas. Vad skall man tänka på? Var montera (de flesta verkar sitta fram i vindrutan)och kan man ansluta extern antenn? Hur blir täckningen i stirstan med endast interna antennen?
    Just nu lutar det åt Navman iCN-530 för cirka 3500 kr, och jag har helt valt bort märket Mio då det verkar vara problem med kvalitén. Varianter för mer än 4500 kr går bort.

• Svar på tråden GPS i bilen
  • Lajm

I princip alla gps:er idag kör samma teknik i själva gps:delen så den skiljer sig väldigt lite.

Det som gör den stora skillnaden är hur snabba de är och hur ljusstark skärm de har. Om du bara ska ha en bilmonterad så satsa på en med hög uppdateringsfrekvens och riktigt ljusstark skärm. Om den har automatisk anpassning av ljusstyrkan är det ett plus. Det finns ingenting som är så irriterande som att ha en gps där man inte ser något för att det är för ljust.

• Hemlige Arne

Jag har en MIO 268 och har inte haft några som helst problem med kvaliten. Själv kör jag lastbil och jobbet har skaffat Garmin, som verkar ha precis samma små buggfel som min MIO har. I alla fall efter vad kollegorna säger.

Inte ens i lastbilen, där GPS: en sitter en bra bit in i hytten, är det problem med satellittäckningen utan det brukar ligga på mellan 3 och 10 satelliter.

Skulle det ändå vara problem så medföljer en extern antenn som standard... Liksom mobilladdare.

Det enda som jag inte tyckte om var att kartuppdateringen var mer än tolv månader gammal när jag köpte apparaten. Det är dåligt tycker jag.

• Lajm

Kartorna finns för det mesta att ladda ner via Bit-Torrent.

• JojjeB

Hemlige Arne: Kör du i tätbebyggt område med lastbilen? Jag är lite nyfiken för jag bor i Stockholm, men kommer från norr och hittar inte så bra. Om det är dålig mottagning bland höghusen så är det ju mindre nytta för min del. Det skulle vara intressant om det var någon som använde sin GPS i stadsmiljö utan extern antenn som kunde uttala sig om hur det funkar..
    Lajm: Kostar det inte att ladda ner uppdateringar?

• Lillalillenspappa

Jag vill också ha navigator (prylgalen)
    Fast vill helst ha orginalmonterad.
    :P
    Ingen som vet av en till en volvo v50
    Eller vet vad det kostar att eftermontera?

• Aquilon

Ett hett tips är min favorittidning "M3". Rena porren för oss prylbögar Flertalet GPS:er testades i nr 1 i år. I din prisklass skulle jag, utifrån deras test, ta en Tomtom one.

• JojjeB

Aquilon: Tack för både tipset om tidningen och även för tipset om tomtom one. Jag skall ladda ner artikeln och lusläsa! Tyvärr har familjens budgetminister lagt in ett litet veto i inköpsfrågan, så jag kommer behöva vässa lite på argumenten.....Det är väl märkligt att det andra könet skall ha så förtvivlat svårt att uppskatta det roliga med ny teknik. Att det inte alltid är helt nödvändigt är väl ändå inte särskilt relevant? Eller??

• Aquilon

Inte nödvändigt? Tänk på all bensin ni lär spara på att aldrig köra vilse och att alltid kunna hitta närmaste vägen!!!

• Pappa Mattias

jag hade gps i en trailer som ja körde men ja tyckte den inte funka så bra så ja tog till den hederliga gamla kartboken iställe!!Men de va ju några år sen, så ja antar att dom har bleve bättre me tiden!

• Litrocs

jag har en TomTom Go 500 och den funkar fint som tusan. Har nästan alltid 4 eller fler satelliter.
    Kör en hel del i Sthlm och även en del andra städer med tät/hög byggelse men har aldrig haft problem med täckningen.
    Heller inga direkta buggar i min som jag hittat.

Kalasnöjd

Svar på tråden GPS i bilen