• turia

Hur ofta använder du tandtråd?

Min tandläkare tycker jag ska tandtråda varje dag och det gör jag så klart inte- får ju nästan dåligt samvete när hon påpekar det o visar hur det blöder om man ej gör det....kan få inflammationer o elände. Så jag undrar hur e det med er tandtrådsvana??

• Svar på tråden Hur ofta använder du tandtråd?
  • MHN

Så gott som varje dag, men ibland orkar jag inte. Det har tagit många år att komma till det, efter tandläkarens påminnelse.

• penapöna

Jag gör det aldrig, har inte ens tandtråd hemma, har aldrig köpt det. Min tandläkare har inte sagt åt mej att använda det.

• Piffi

Innan använde jag tandtråd nästan varje dag. Nu använder jag tandstickor varje dag i stället.

• kobra

Ja du, det blir inte så ofta ca 1-2 ggr i veckan

• Allegra

Ett tag när jag hade mycket problem och tanläkaren påminde mig ofta då använde jag det så gott som varje dag men nu är det lite mer sällan 1ggr/vecka men mina besvär har blivit bättre sedan jag slutade röka även om tandstatus försämras något under graviditet/ammning.
    Hoppas mina barn ärver min mans fina tänder han har max 2hål och behöver aldrig använda tandtråd han har glesa små tänder och tycker själv att dom inte är särskilt snygga jag tycker dom är görfina

• turia

jag har tätt mellan tänderna så man måste använda, men det blir ju inte så ofta 1 gång på 2 veckor kanske...*skäms*

• dutten

Jag kan inte använda tandtråd och får inte heller tycker min tandläkare likaså har han *förbjudit* mig att använda tandpetare av trä - det ska vara plast till mina tänder - då jag dels har lite halvtrångt i munnen och sylvassa bissingar*s*.

Försöker att komma ihåg det samtidigt som jag rakar mina ben - dvs gör *storstädning* av kroppen:o)

dutten

• Kajsan

Innan mitt senaste tandläkarbesök, så var det efter vvarjegång jag ätit något.
    Hade tandtråd jämt i fickan!
    Nu är det 2 gånger om dagen.

• HaJoMi

Oj, ett par gånger i veckan... Oftare om det varit ett stort vitlöksintag

• Lucylin

Hmm.. aldrig. Tandläkaren tjatar varje gång men jag orkar helt enkelt inte. Lathet jag vet, hoppas inte tänderna ramlar ur.

• Lilou

Minst 3 ganger om dagen...i alla fall nar jag har atit och kanner att jag har ngt mellan tanderna!

• Trynträ

Varannan var tredje dag skulle jag tippa på. Använder det på tänderna längst fram i över och underkäken. Kindtänderna skippar jag eftersom det är omöjligt att få ner tandtråden där.

• Åsa

I princip varje dag. Fick mig en tankeställare vid senaste tandstrulet.

• Alsephine

Alldeles för sällan...

• CeciliaBa

Hihi...som tandhygieniststuderande var detta roligt att läsa...och självklart vill jag slå ett slag för tandtråd eller annat hjälpmedel för att hålla rent mellan gaddarna! Har ni tänkt på att tanden har 5 ytor...varför bara hålla rent på 3?

Svar på tråden Hur ofta använder du tandtråd?