• junimagi

Benkramper...

är dte någon mer än jag som har det? Jag är i v 31 ( i morgon ) och vaknar på nätterna av att hela vaden värker och jag kan inte röra den. Det känns som att muskeln låser sig de. Jag har haft så här vid varje gravidtet, en barnmorska sa att de var pga av vitamin brist är det någon som också hört det?

• Svar på tråden Benkramper...
  • sicksack

Jag har också så, fast inte lika hemskt som förra gången - ännu. Är också i v. 31.
    Jag har hört att man ska dricka mycket, har inte hört något om vitaminbrist. För mig släpper kramperna när vinklar foten nedåt...

• Nessi1

Jag har samma, det är skitjobbit. Får ont i vaden i flera dagar efter när jag haft kramp. Dricka mer vatten säger du...ok ska testa det.

• junimagi

Nessi1: Ja de är samma här , får nästan som träningverk efter krampen. I morse hade jag kramp i båda benen samtidigt och de har aldrig hänt förut. Att de ska hjälpa att dricka vatten har jag inte hört men de kan säkert stämma eftersom jag ALDRIG dricker vatten. Tack för tipset Sicksack.

• cissan81

Hejsan junimagi, har hört att man kan ha brist på magnesium...tror det var det i varjefall. Får själv fruktansvärda kramper i benen på nätterna, så jag måste ställa mig upp på golvet och traska runt...längtar tills det är över!

• junimagi

cissan81: Magnesium, just de så hette det! Var hittar man de " ämnet "?

• cissan81

Tror att det finns i chocklad...hehe. Vet inte riktigt har försök att lista ut det men kommer inte ihåg om jag hittat ngt svar =grav minnesförlust för stunden!!! Skyller på graviditeten!

• Nessi1

Hittade detta tips i en annan tråd om kramp "Magnesium, finns i tub (brustabletter) på välsorterat varuhus typ COOP. Brukar användas av idrottsmän för att förebygga kramp."

• junimagi

cissan81: Du är ursäktad. Minnesförlust under graviditeten är ett välkänt fenomen som sen kommer övergå till "mommybrain"

Nessi81: Tack för tipset ska kolla upp det i morgon när jag går och handlar!

• Sleeping Beauty

Läste i "Mammapraktika" att kramp kan bero på Kalciumbrist... Jag har haft kramp på nätterna i perioder och då har jag hinkat i mig lite mera mjölk och det har faktiskt blivit bättre

• Gurkan36

Min barnmorska rekommendera mineralvatten då hon sa att det är saltbrist (sånt salt som finns i mineralvatten) har inte hjälp på mig men kanske värt att prova.

• pellen94

Jag har också hört att det kan hjälpa att äta en banab innan läggdags Fick kramp i morse och är fortfarande öm...

• Carro

Jag kan nog tyvärr kalla mig expert inom ämnet benkramp, lider ofta av det även som "ickegravid"

Ofta så beror kramperna på obalans mellans salterna i kroppen, brist på magnesium, kalium och/eller kalcium.

Det är svårt att veta vilket av det som det kan bero på och tillskottet är inget som skadar en bebis, så det bästa man kan göra är;

* Drick mineralvatten (själv får jag bäst effekt av Lokas mineralvatten)
    * Köp magnesium och kalcium tillskott, finns i vanliga hälsokostbutiker
    * Bananer innehåller kalium

Går inte kramperna över så be din läkare att ta ett blodprov för att utröna vad det är du har brist på.

Lycka till!

• Nea 85

Åhh, vilken bra tråd med massa tips vad man kan göra för att förhindra det!!

Jag led som sjutton av sendrag i vaderna på nätterna förra graviditeten, är gravid i v.14 nu igen och jag fasar för när det ska börja på nätterna igen...

Men nu har man ju sett lite tips iallafall! 

(Synd bara att jag hatar mineralvatten! hehe... får väl pina i mig lite iaf!)

• junimagi

Carro: Tack för tipsen!

Eftersom jag sällan / aldrig dricker mjölk eller vatten ( bara kolsyrat) så kan jag mycket väl tänka mig att jag har brist på dessa ämnen. Jag ska gensast inhandla både miniralvatten och kalcium tillskott i dag. Hoppas det går över för mig då och för er andra!

• Neko

Jag har också hört att mineralvatten ska vara bra... jag hade inga kramper när jag drack sådant mycket men har fått det nu när jag inte kan dricka det pga halsbränna.

• Carro
    Nea;
    Jag är inte heller alls förtjust i mineralvatten, men Lokas är mindre kolsyrat så det funkar faktiskt bra att dricka Glad

junimagi;
    Alltid kul att kunna hjälpa, hoppas att det blir bättre för dig av det!

Neko;
    Testa att fylla en bringare med kallt vatten och lägg i några citronskivor.
    Låt det stå och dra en stund sen.
    Det kan hjälpa mot halsbrännan
Svar på tråden Benkramper...