• Blåsippa82

---> Ni hundägare!!

Jag och min sambo funderingar på att köpa en Jack Russel, är det några här inne som har en sån hund och som kan berätta lite om den! Hur är rasen? Barnkär? Stabilt psyke? Hur höga blir dom?

Har suttit och försökt hitta en del information på internet men inte hittat alltför mycket.

Har själv haft tax förr och längtar enormt efter att skaffa voffsing igen

• Svar på tråden ---> Ni hundägare!!
  • Heydatsme84

hej jag har i allafall hört att rasen är väldigt krävande och behöver mycket motion.
    samt att dom lätt kan bli stressade och att dom kan ha ett stenhårt psyke kan lätt vilja bestämma över andra,
    men det är nog olika .dom är ju fina i allafall

• Aquariana

Hm, mina erfarenheter av Jack russel är att de kan vara väääldigt intensiva och ettriga. Taxar kan vara ettriga också, men de russlar jag träffat har varit mycket mer...
    Men det finns ju lugna också, så jag tror man får kolla på kennlar och träffa föräldrarna och se hur de är. Drt är himla fina och charmiga hundar iallafall

• Cia o krabaten

De är väldigt olika.
    Min bästa väninna har en som är en dröm.
    Han skäller nästan aldrig (Annars är det vanligt att de är skälliga tyvärr)
    Han är OTROLIGT snäll med barn och gör aldrig något, men så fanns det en 2,5 och en 6åring i huset när han kom som valp.
    Han kan hänga med överallt. Antingen sitter han i bilen eller så följer han sin matte vart hon än går. Ävven hemma hos mig med mina katter.
    Uppfostrad så det förslår. Lyder mig bättre än vad grannens hund lyder sin egen husse! (Vilket inte alltid säger så mycket)
    Han springer mest ut på gården (Stor gård) och gär sina behov själv. Går aldrig på promenad "som vanligt" men hänger med överallt. Även på ridturer med häst.
    (Andra JR på stallet måste gå kopplade... jagar hönsen och bråkar med andra hundarna där)

Innan hon skaffade en var jag jätteskeptisk mot dessa substitut för katter. Små råttor liksom, men nu är det den ras jag själv skulle kunna tänka mig.
    Så lätt att ha med överallt.

Som sagt är det nog dels väldigt olika på vilken hund man får och dels på hur man uppfostrar dem. Men de kräver en fast uppfostran från början.

• kozzan

gå in på www.alltomhundar.com eller www.skk.se där kan man läsa om olika hundraser. har ingen personlig erfarenhet av jack russel men har hört att den är väldigt ettrig och envis. nästan varenda jack russel jag sett ute har skällt ihjäl sig när jag gått förbi med min hund så jag har fått känslan att de är skälliga...

• lillvilda

hej jag har en jacke!! jack russel är en rolig men krävande ras. Den behöver en bra uppfostran och mycket tid ! jack russel är en grythund vilket gör att få man en individ med starka jaktegenskaper så kan det följa med ett vasst psyke. En grythund behöver vara snabb, "ettrig" och bita först å fråga sen vilket gör att dom behöver ofta en socialträning med barn för att kunna bli bra "barnhundar".det är överlag inte någon hund som älskar alla och allt. Det är ingen hund med något stort tålamod.

Självklart kan man hitta jack russel oxå som är underbara barnhundar men det hör inte till rasen starka drag. jack russel har avlats hårt den sista tiden, ex. blocket svämmar över med annonser på jack russel valpar och tyvärr är inte alla hundar som avlas på som ahr topp psyke så kontakta en bra uppfödare om ni ska köpa en så ni får en hund med bra psyke.

i övrig är det en storhund i en liten kropp. Den kräver en del motion trots sin storlek. Att den just är så pigg å alert var just vad som attraherade oss till rasen. Men när vår hund itne fått tillräckligt med motion och hjärgympa så blir han som förbytt, då får vi en hund som skäller ut folk,jagar folk och är mycket svår att hantera. När han har fått mycket motion och tid så är han helt underbar. Då behöver vi inte ha honom i koppel utan han lyder jätte fint. Det är en lättlärd ras som kan lära sig i princip allt med rätt motivation.

min jacke är högbent så runt 35 cm hög. Men det är absolut inte att jämföra med en dvärgras. Det här är en hund med vakt- och jaktegenskaper. Men för oss som sökteen stor hund ilitet format så har vi verkligen hittat rätt. Kontakta ne uppfödare och be att få hälsa på..ni kommer absolut falla för dom små rackarna =)

• Teskedsmamman

Jag skulle säga att man skaffar lätt problem om man skaffar en som första hund. Ska man ha en ska man gå valpkurser osv... Det tjänar man på i längden.

Precis som alla andra raser så är de individer, vissa går ihop med barn och nadra går inte. Bosse t ex är alldeles för stolt herre för att acceptera barn medan Pebbles älskar allt som rör sig.

/Magdis med Ludvig 040204 och Ian 051006
  • ung5barnsmamma

Det är ingen första hund.. de kräver en fast hand. O mycket motion.. jag ger förslag på en golden som första hund..

• gemelli
    Blåsippa82 skrev 2006-06-16 21:48:45 följande:
    Jag och min sambo funderingar på att köpa en Jack Russel, är det några här inne som har en sån hund och som kan berätta lite om den! Hur är rasen? Barnkär? Stabilt psyke? Hur höga blir dom? Har suttit och försökt hitta en del information på internet men inte hittat alltför mycket.Har själv haft tax förr och längtar enormt efter att skaffa voffsing igen
    Vi har en jack russel hanne hemma som är 12 veckor. Han är helt underbar, jättebra psyke, lugn och harmonisk.

Men man ska veta att den är en STOR hund i en liten kropp.

Jack Russel finns i högställd och lågställd. Dom finns i slät, sträv och brokiga. Och i flera färger. Vi har en lågställd, släthårig, trefärgad 
    Vi köpte våran hund av en privat uppfödare. men dom bästa kennlarna finns i skåne tycker jag.
  • Master J

Hej, ja egentligen menar jag Voff! heter Jack "Eddie" Russel och adopterade en ny familj för ett par veckor sedan. Jag är 6 år och eftersom jag inte kan räkna vet jag inte hur mycket det blir i hundår.
    Hon som trodde att hon ägde mig tidigare hade osmaken att sätta mig efter andra, ja just det efter ANDRA vovvar. Nån fånig Vileda-kvick-mopp eller mops och en Herr Doberman som banne mig varken kunde svenska-vov eller engelska-vov. Han hade dessutom olaten att tro att han kunde bestämma över Mig! Men se det gick jag inte alls med på, utan jag passade på att ta fram Rotwilern som bor inne i mig och näpste honom snabbt och effektivt.
    Ja så jag tog fram min otroliga charm och fixade en ny familj. Inte fanken visste jag när vi kom hem till mitt nya hem att de redan hade en "kattastrof" som hette Doris. Hon svassade omkring där i Vårt hem som om hon var en riktig drottning. Hennes ungar var dock vid min anskomst så små att de inte gjorde en fluga förnär. Jag brydde mig inte om någon av dem.
    Nu har jag som sagt börjat få stil på min nya husse och matte men verkar fortfarande ha den del problem med mini-hussarna som dock jag avser att lösa.
    Här i grannskapet bor flera andra hundar och alla tikar e så läckra och goa att kika-lukta på, men fan ta de där killarna. Jag tror dock jag redan har satt de flesta av dem på plats ordentligt genom min dolda Rotviler.
    Jag skäller sällan på annat än de andra killarna fattas bara annat. I övrigt för jag ett behagligt liv nu när jag fått viss fason på mattes och husses promenadvanor.Jag får vara med på nästan allt de gör,vi åker bil, kollar runt och hara kul, men undrar varför jag inte kan få följa med in i affären och välja käk. Ja jag menar det som serveras i min skål. E det för mycket begärt?
    Så vad kan man säga om mig. Jag e envis som en lus. Försöker gärna bestämma. Gillar mat för det mesta, gillar att undersöka allt i min omgivning med samma noggrannhet som en grävling. Gärna med samma stil också, krafs och gräv. Gillar kel och bus. Husse tycker att jag är en trevlig vovve som inte käkat upp mattes och Doris fem kattungar.
    Ska sanningen fram så ser de inte speciellt aptitliga ut, och jösses sicken massa hår det skulle bli i maten.
    Dessutom har deras mamma Drottning Doris visat sig vara en alldeles utomordentligt trivsam kvinna, ja för att vara katt e hon toppen. Numera tycker jag det e helt okey att hon sover i samma säng som matte-husse och jag gör.

mvh Jack "Eddie" Russel
    (husse fd ägare till Bondhund(3vkors)Bondhund(superrondell)Västgötaspets, Boxer.)

Svar på tråden ---> Ni hundägare!!