• Blåsippa82

---> Ni hundägare!!

Jag och min sambo funderingar på att köpa en Jack Russel, är det några här inne som har en sån hund och som kan berätta lite om den! Hur är rasen? Barnkär? Stabilt psyke? Hur höga blir dom?

Har suttit och försökt hitta en del information på internet men inte hittat alltför mycket.

Har själv haft tax förr och längtar enormt efter att skaffa voffsing igen

• Svar på tråden ---> Ni hundägare!!
  • lillvilda

kozzan. våran jacke är inte skällig överlag han säger knappt ett pip utom just när han möter andra hanhundar, möjligen läskiga människor so mvill hälsa (om han är udnerstimulerad). vi har arbetat bort det mesta men det händer att han blir väldigt ettrig, ofta i samband med att han är understimulerad. men som sagt aldrig ett pip annars. En mycket tyst hund, hans kullsyster å andra sidan har lättare att skälla, för henne kan det räcka med att hon är glad så ger hon ifrån sig ett skall eller när de kommer folk osv.

• lillakia82

Hej! Jag har en högställd helt underbar jack russel hane! Han är inte alls skällig och så. Helt underbar i psyket och jätterar mot våran nyfödda tjej. Han är en soffpotatis men älskar när man busar med honom. Jag rekommenderar denna ras!!! Men kolla upp uppfödaren noga så att det är bra valpar och så. Lycka till.

• Aquariana

Om man förälskat sig i Jack Russelns storlek och utseende finns en ras som jag tycker verkar lugnar, men jag vet inte så mycket om den; Dansk-svenska gårdshund heter den.

här är en bra sida: www.gardshund.com/

• babytrin

4barn: Varför skulle inte en jack russell kunna va en förstagångs hund? En golden är också en hund som är gjord för att jobba...

TS: Om ni vill ha en russell så tycker jag att ni ska köpa en Om ni är medvetna om hur rasen fungerar...

Här är en länk som kanske kan hjälpa er lite.

www.jackrussellklubben.se/

• Hugofelicia

Jag skulle personligen inte skaffa en Jack russel om jag planerade eller hade barn hemma.
    Min erfarenhet till rasen är en självgående krävande livlig hund som har mycket GO i sej och som kan vara svår att dresera efter som rasen är jord att tänka själv och agera efter egna tycken.

Sen som vissa säger att en Golden skulle vara bättre så håller jag inte med.
    Golden är en av de ledande hundarna innom bit statistiken här i sverige!!!!

Jag vill att den mysiga Golden familje vovven ska suddas bort.
    Vet inte hur många jag har stött på som alltid säger...
    Men oj så fin! Och dom är ju SÅ barkär...
    Skit snack.

Alla hundar blir som man gör dom men vissa hundar har egenskaper med sej i rasen.

Prata men SvenskaKennelKlubben
    Där får du mycket tipps som är bra!
    Lycka till.

• babytrin

bra inlägg hugofelicia..

Dom ska ju ha en russell träff (stod på hemsidan jag länkade) Det hade ju varit ett kanon tillfälle om man är sugen på rasen. En bra chans att få se hur mycket hund och energi det finns i en jack russell.

• lillvilda

Se här..man måste veta vad man skaffar, vet man om det är det så kan man bli nöjd! det är en helt udnerbar hund i rätt hem, vi älskar vår hund men det kräver att man inser vad det innebär att ha en russel. jag är mycket noga med att lyfta fram dessa egenskaper för att för många russlar har avlivats elelr fått byta hem bara för att dom uppvisat för rasen typiska egenskaper men att folk inte fattat att det är så en russel är.

"Alltför ofta saknar ägaren vetskap och förståelse för rasen. Först och främst är den en jakthund för jakt under jord. Den är framavlad för att spåra sig fram till viltet i grytet och sedan skälla tills viltet endera rusar ut ur grytet eller att jägaren grävt sig ner till det. Detta innebär att den är mycket bra på att gräva och skälla, att den är orädd och ettrig nog att möta räven eller grävlingen i grytet och att den har förmåga att spåra vilt. Den måste också kunna arbeta självständigt och ta egna beslut när den arbetar inne i grytet. Dessa egenskaper upplevs ofta som dåliga egenskaper för en hund som skall fungera i vårt samhälle."

Här finsn det mer att läsa om denna ras.

www.jackrussellklubben.se/

just nu ligger min lilla russel å sover som ett barn intill mig soffan, han är jordens lugnaste när han är hemma men för att behålal det lugnet resten av dagen måste jag faktiskt ut å träna honom nu annars är han crazy vid det laget husse kommer hem från jobbet. Men när han komemr och väcker mig på morognen med en blöt puss å vill krypa upp i sängen å gosa så känns han ju så långt ifrån en grävlingsjägare man kan komma..men när han bestämmer sig för att döda en möttande rottweiler så kommer man ihåg vad man ägde igen

• HugoochVilma

Vår vän hade en Jack Russel som blev väldigt argsint mot barn (de var tvungna att avliva honom tyvärr). Men jag tror att det är högst individuellt hur hunden är! Även om det finns vissa rastypiska drag så är de trots allt individer.

Kolla in lite på olika kennlar, maila å fråga osv.

www.alltomhundar.com

• Hugofelicia

Om man funderar på att skaffa en hund i samma veva som de första barnet så tycker jag att man ska vänta tills barnet är 6mån eller mer.
    Då har man mera vetskap om vad barnet behöver och man kan ta stälning till om man har tid för en hund.
    Sen är det viktigt att hunden ser att det fins barn där före...
    för att rangårdningen ska vara rätt så att säga.

• Blåsippa82

Tack så himmelskt mycket för alla svar som jag fått!

Jag och sambon får fundera lite till innan vi bestämmer oss fullt ut, vi har lite andra alternativ också, det var dock J.R. som vi inte visste särskilt mycket om!

Åter igen, tack så hemskt mycket och ta god hand om era underbara voffsingar!

/Susanne

• aesi

Jack Russel är livliga hundar och precis som "lillvilda" skriver så behöver de mycket träning och stimulans.

Själv hade vi en J.R. (han blev nästan 8 år) som vi blev tvugna att ta bort för en vecka sen p.g.a. att han började morra och visa tänderna mot våran son som är 7 månader. (Det värsta som vi gjort, gråter än idag över detta för han hade verkligen satt sig i våra hjärta).

De är underbara och lättlärda hundar men om de får för sig att nu ska jag göra som jag vill så gör de det. Vi gick valpkurs och fyra terminer 1 klass med honom och han va en ut av de duktigaste, men vid tävlingar så la han sig för att tugga pinnar och helt enkelt sa bara att näää matte nu har jag ingen lust. Ingen trodde på sina ögon så dåligt han gick på tävlingar. Gick även 3 terminer agility som han älskade.

Jag har även sett J.R. som fungerar helt perfekt i samhället och även läst många annonser där folk gett upp och vill omplacera sina hundar, även hört veterinärer som inte klarat av dessa hundar.

Skulle jag vara ni så skulle jag undersöka mera av rasen Dansk-Svensk gårdshund. Har hört att de är något vänligare (som jag har förstått så har de ingen terrier i sig).

Lycka till med hundköp och köp den hund ni vill bara ni är medvetna vilket jobb det är med den rasen ni väljer, för det är härligt att ha hund man får så mycket kärlek av dom.

Själv har vi fortfarande den andra hunden kvar. Hon är 5 år och en blandis av Lhasa Apso, Dvärgpudel och Yorkshire terrier. Hon är helt underbar liten hund. Inte lika klok som våran J.R. men helt underbar ändå. Och snäll med småbarn.

Svar på tråden ---> Ni hundägare!!